Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du "vinner klicket" i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!
Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du ”vinner klicket” i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!
Om innehållet och varför du ska lyssna
Har du koll på dina nyckelord? Funderat på att börja jobba mer seriöst med din med sökoptimering (SEO)? Du känner såklart till att bra utförd SEO ökar dina chanser att hamna högt i Google sökningar och därmed få fler besökare till din webbplats. Vilket förhoppningsvis också leder till fler affärer.
Det är skäl nog till att du måste förstå Googles affärsmodell och, än viktigare, veta hur Google vill att du utformar ditt innehåll så att det blir värdefulla sökningar. Så att den som ställde frågan stannar kvar i Googles lösning. För det gillar Google!
Du kan absolut komma långt med att bygga ett bra och läsvärt innehåll men det finns andra knep att ta till i syfte att förbättra den organiska sökningen.
Naturligtvis är inte sökoptimering med automatik nyckeln till framgång. Som med det mesta här i världen ligger hårt slit bakom om du skall se någon effekt av ditt arbete. Att sökoptimera ditt innehåll kan vara hur tekniskt komplicerat som helst och kräva expertis, men det kan faktiskt också vara relativt enkelt och förståeligt även för den med begränsat tekniskt kunnande.
Vissa saker är viktigare än andra att tänka på när du optimerar söket. En tongivande expert inom området är Christian Rudolf som vi gärna kontaktar när vi har frågor av inte minst djup teknisk karaktär. I dagens program bjuder Christian på flera värdefulla och konkreta råd till dig som skriver för webben.
Detta avsnitt är ett längre utdrag ur Kntnt Radio avsnitt 86 från den 16 februari 2017.
Länkar
Länkar till fler intressanta poddar och artiklar om sökoptimering som du hittar på Kntnts webbplats
- Kntnt radio 86: SEO för dig som jobbar med content marketing
- Kntnt radio 24: Intervju med Christian Rudolf – SEO-expert
- Kntnt Frukost: Använd sök för att förstå dina kunder (och förbättra din SEO)
- Artikeln Lyft din SEO med PR, av Michael Wahlgren
- Artikeln Så långa texter gillar Google, av Michael Wahlgren
- Artikeln Så optimerar du dina videos för YouTube och söket, av Alexandra Jung
- Artikeln Det här behöver du veta om interna länkar, av Alexandra Jung
- Artikeln Stick ut i sökresultatet med rich snippets, av Alexandra Jung
- Artikeln Se upp för duplicerat innehåll, av Alexandra Jung
- Artikeln Hur och varför skall du optimera dina bilder för söker, av Alexandra Jung
- Artikeln Så sökoptimerar du din blogg – tips till bättre synlighet, av Alexandra Jung
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Secret Mission © Frank Rawel (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »