Sökoptimering för dig som skriver på webben

Google är internet och dikterar villkoren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Därför måste du tänka sökoptimering (SEO) och strukturera ditt innehåll på rätt sätt när du skriver för webben och vill placeras högt i sökresultatet. SEO-expert Christian Rudolf kan knepen och förklarar hur du "vinner klicket" i den allt hårdare konkurrensen om sökorden. Lyssna nu!

Pia Tegborg
2 augusti 2018

Goog­le är inter­net och dik­te­rar vill­ko­ren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Där­för mås­te du tän­ka sökop­ti­me­ring (SEO) och struk­tu­re­ra ditt inne­håll på rätt sätt när du skri­ver för web­ben och vill pla­ce­ras högt i sökre­sul­ta­tet. SEO-expert Christi­an Rudolf kan kne­pen och för­kla­rar hur du ”vin­ner klic­ket” i den allt hår­da­re kon­kur­ren­sen om sökor­den. Lyss­na nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna


Har du koll på dina nyc­kelord? Fun­de­rat på att bör­ja job­ba mer seri­öst med din med sökop­ti­me­ring (SEO)? Du kän­ner såklart till att bra utförd SEO ökar dina chan­ser att ham­na högt i Goog­le sök­ning­ar och där­med få fler besö­ka­re till din webb­plats. Vil­ket för­hopp­nings­vis ock­så leder till fler affärer.

Det är skäl nog till att du mås­te för­stå Goog­les affärsmo­dell och, än vik­ti­ga­re, veta hur Goog­le vill att du utfor­mar ditt inne­håll så att det blir vär­de­ful­la sök­ning­ar. Så att den som ställ­de frå­gan stan­nar kvar i Goog­les lös­ning. För det gil­lar Google!

Du kan abso­lut kom­ma långt med att byg­ga ett bra och läsvärt inne­håll men det finns and­ra knep att ta till i syf­te att för­bätt­ra den orga­nis­ka sökningen.

Natur­ligt­vis är inte sökop­ti­me­ring med auto­ma­tik nyc­keln till fram­gång. Som med det mesta här i värl­den lig­ger hårt slit bakom om du skall se någon effekt av ditt arbe­te. Att sökop­ti­me­ra ditt inne­håll kan vara hur tek­niskt kom­pli­ce­rat som helst och krä­va exper­tis, men det kan fak­tiskt ock­så vara rela­tivt enkelt och för­stå­e­ligt även för den med begrän­sat tek­niskt kunnande.

Vis­sa saker är vik­ti­ga­re än and­ra att tän­ka på när du opti­me­rar söket. En ton­gi­van­de expert inom områ­det är Christi­an Rudolf som vi gär­na kon­tak­tar när vi har frå­gor av inte minst djup tek­nisk karak­tär. I dagens pro­gram bju­der Christi­an på fle­ra vär­de­ful­la och kon­kre­ta råd till dig som skri­ver för webben.

Det­ta avsnitt är ett läng­re utdrag ur Knt­nt Radio avsnitt 86 från den 16 feb­ru­a­ri 2017.

Länkar

Län­kar till fler intres­san­ta pod­dar och artik­lar om sökop­ti­me­ring som du hit­tar på Knt­nts webbplats

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sec­ret Mis­sion © Frank Rawel (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »