Jobbar du med digital marknadsföring? Då har du säkert hört till leda att sökmotoroptimering är viktigt. Men är det verkligen så? På sista tiden har Google gjort en rad ändringar som mer är något annat har ställt begreppet på ända. I denna artikel förklarar jag hur sökmotorer fungerar, vad det innebär att sökmotoroptimera, begrepp som vit hatt och svart hatt, och inte minst vad alla ändringar från Panda till Hummingbird innebär för dig.
Jobbar du med digital marknadsföring? Då har du säkert hört till leda att sökmotoroptimering är viktigt. Men är det verkligen så? På sista tiden har Google gjort en rad ändringar som mer är något annat har ställt begreppet på ända. I denna artikel förklarar jag hur sökmotorer fungerar, vad det innebär att sökmotoroptimera, begrepp som vit hatt och svart hatt, och inte minst vad alla ändringar från Panda till Hummingbird innebär för dig.
Vad är sökmotoroptimering?
Men först: Vad är egentligen sökmotoroptimering? Termen, som ofta förkortas SEO efter det engelska uttrycket search engine optimization, betecknar en rad olika tekniker och tillvägagångssätt som alla syftar till att placera just dina sidor så tidigt som möjligt i sökresultatet. Tanken är att desto högre upp i resultatlistan din sida ligger, desto större chans att att den som söker också klickar på länken och kommer till din sida.
För att förstå hur du kan sökmotoroptimera, och hur du påverkas av den senaste tidens ändringar, så behöver du har lite förståelse för hur sökmotorer arbetar. För dig som känner dig lite osäker på detta kommer först en enkel förklaring.
Söktjänsters anatomi
Med sökmotor menar vi ofta en webbaserad söktjänst för internet. De mest kända söktjänsterna är Google och Bing. I Sverige är det praktiken bara Google som gäller. En söktjänst består av tre delar.
Först är det en sökrobot (som på engelska kallas web crawler eller web spider). Den surfar automatsikt på webben och i sociala medier för att hitta länkar till nya sidor. Den besöker också sidor den redan har varit på, för att se om innehållet har ändrats.
Den andra delen är ett index. Det fungerar som ett sakregister i en bok. För varje sökord i indexet finns en lista med sidor som bättre eller sämre matchar sökordet. Hur bra en sida matchar ett sökord bestämmer dess ranking. Desto bättre matchning, desto högre ranking, och desto tidigare i listan. Det är sökroboten som bestämmer under vilka sökord en sida skall föras in under och med vilken ranking. Det kallas för indexering.
Den tredje och sista delen är den egentliga sökmotorn. Den tar emot din sökfråga, slår upp relevanta sökord i indexet, sammanställer ett svar rangordnat efter ranking och presenterar resultatet för dig. Sökresultatet kallas av folk i branschen för SERP efter engelskans search engine results page.
Du kan i koden för en webbsida tala om för sökmotorer att du inte vill att sidan skall indexeras. Du kan också tala om för sökrobotar att inte följa en länk.
Vad är sökmotoroptimering (igen)?
Sökmotoroptimering handlar om att medvetet och systematiskt påverka sökrobotar så
- att de hitta sidan
- att de placera sidan i indexet under önskade sökord
- att de ge sidan så hög ranking som möjligt
Du kan påverka på många sätt. Med innehållet (till exempel vilka ord du använder, var du använder dem eller hur långt du skriver). Med länkar (till exempel vilka sidor du länkar till eller vilka sidor som länkar till dig). Med sociala medier (till exempel genom att dela det i Google+ eller få många att gilla ditt inlägg). Med din webbplats (till exempel ditt domännamn, hur välskriven din HTML-kod är eller hur snabb din webbserver är). Och med en massa andra saker. Google till exempel titar på mer än 200 olika saker.
White hat, grey hat och black hat
Att ”medvetet och systematiskt påverka” låter som falskspel. Och ja, mycket som har gjorts, och görs än i dag, är både oärligt och regelvidrigt. Sådan sökmotoroptimering betecknas som black hat. Exempel på black hat SEO är när företag erbjuder pengar eller andra förmåner för att någon skall länka till dem.
Men mycket sökmotoroptimering är bara sunt förnuft och helt i linje med söktjänsternas önskan och regler. Sådan optimering betecknas som white hat.
Alla företag som hjälper kunder med sökmotoroptimering säger att de inte gör black hat. Och jag tror seriösa SEO-företag håller sig (numera) på betryggande avstånd från det. Men det är inte samma sak som att de bara göra white hat. Många gör saker som förvisso inte strider mot söktjänsternas regler, men där man kan ifrågasätta om det är i linje med andemeningen och god sed. Sådan optimering betecknas som grey hat. Överdriven användning av ett sökord i en text är ett exempel på grey hat.
Gör rätt sökmotoroptimering
Du skall omfamna white hat optimering. Det är hjälper sökrobotarna att hitta sidan, placera det under rätt sökord, och ge den rättvis ranking. Det i sin tur hjälper din målgrupp.
Och du skall sky både grey och black hat optimering. Det kan kortsiktigt ge dig en bättre ranking. Men kommer på lång sikt bara att skada rankingen, och i värsta fall leda till att din webbplats blir avstängd från Google och andra söktjänster.
Minns du AltaVista?
World Wide Web, eller kort och gott webben, hade funnits i ett drygt decennium, och internet ännu längre, när Mosaic, den första grafiska webbläsaren, såg dagens ljus 1993. Men det var Mosaic, och dess efterföljare Netscape, som transformerade både internet och webben från en militär och akademisk angelägenhet till ”information superhighway” för alla och envar.
Men vart skulle man åka på dessa informationens motorvägar? Det behövdes kartor. Eller rättare sagt sökbara kataloger över webbplatser. Och sådana uppstod i parti och minut under 1990-talets andra hälft. De mest kända hette AltaVista, Excite, Infoseek, Inktomi, Magellan, Northern Light och Yahoo!.
Kuslig förmåga att visa extremt relevanta resultat
Under 1996 arbetade två studenter, som studerade till en master i datavetenskap vid Stanforduniversitetet, med en sökmotor som de kallade BackRub. Året därpå bytte de namn på sökmotorn. Och ännu ett år senare startade de ett bolag med samma namn. Sökmotorn och bolaget heter idag Google.
I februari 1999 skrev PC Magazine att Google har ”en kuslig förmåga att visa extremt relevanta resultat”. Med denna förmåga sopade Google banan med konkurrent, som inom något år var fullständigt förbisprungna av uppstickaren, och är idag döda och bortglömda.
Googles kamp mot skräpinnehåll
AltaVistas och de andra sökmotorernas oförmåga att skilja agnarna från vetet blev deras fall. Om inte Google fortsätter att leverera ”extremt relevanta resultat” så kommer någon annan göra det, och Google gå samma öde som AltaVista och de andra. Detta vet Google. Och därför har de förklarat krig mot tunna webbplatser och skräpinnehåll (som Google kallar web spam).
Sedan 2011 har Google rullat ut den ena förändringen efter den andra i syfte att ge mesta möjliga relevanta resultat på varje sökfråga. Först ut var Panda med syfte ”att försämra placeringen för lågkvalitativa webbplatser” och ”att ge bättre placering för högkvalitativa webbplatser”. Därefter kom Googles page layout algorithm som straffar webbsidor som har för lite innehåll ”ovanför vecket”, det vill säga inte tillräckligt mycket värdefullt innehåll synligt utan att rulla. Sen kom Penguin som aggressivt straffat sökmotoroptimering som inte är white hat. Nyligen har den engelskspråkiga versionen av Google också börjat att lyfta fram in-depth articles – något som säkert kommer till Sverige.
Ny sökmotor
Det engelska ordet för kolibri är också namnet på Googles nya sökmotor – Hummingbird. Det är en helt ny sökmotor som Google tog i bruk i augusti 2013. Fast helt ny är den kanske inte. Enligt Google är Hummingbird byggd av både gamla delar, som till exempel Panda och Penguin, och helt nya delar.
Hummingbird är den största förändringen av Googles motor sedan 2009. Den påverkar 90% av alla sökningar. Så vad är så speciellt med Hummingbird? För att förstå det måste du först förstå ”den långa svansen”.
Long tail sökord
Antag att du driver en liten tebutik i Göteborg. Butiken har en webbsida som du vill sökordsoptimera. Vilka sökord skall du satsa på?
Naturligtvis är ”te” ett av orden. Men om du söker på te så får du fler än 3,3 miljarder träffar. Inte lätt att sticka ut där inte. Minst sagt. Nästan lika många träffar blir det för ”grönt te”, ”rooibos te” och andra vanliga sökfraser med ordet te. Men om du söker du på ”tebutik i Göteborg” så får du bara 115 träffar. Och för ”tebutik i Göteborg med longjing” finns bara två träffar.
Om du räknar alla träffar för alla tänkbara sökfraser som innehåller ordet te så kommer du upptäcka att det bara är några få som har fler än tio träffar, men att det är oändligt många som har färre. Den första gruppen är väldigt generella, som till exempel ”grönt te”. Och den senare är väldigt specifik, som till exempel ”tebutik i Göteborg med longjing”. Om man ritar fördelningen i ett diagram så bildar de specifika sökfraserna en lång svans. Därför kallas dessa för long tail sökord.
Sökord har förlorat betydelse
Fram till idag har SEO-experter fokuserat mycket på long tail sökord. Det gällde att komma på alla tänkbara varianter som målgruppen för webbsidan kan tänkas söka med. Tanken var att det är lättare att få en bra ranking på long tail sökord än för de breda sökorden. Och med tillräckligt många varianter, inklusive alternativa stavningar och felstavningar, så ökar chansen att synas.
Men med Hummingbird förlorar longtail sökord sin betydelse. Hummingbird försöker nämligen tolka sökfrågorna, som till överväldigande majoritet hör till den långa svansen, och förstå vad du som söker egentligen frågar efter. Hummingbird tar till sin hjälp annan information, som till exempel var du befinner dig när du söker, och vad du har sökt på tidigare, och så vidare.
Koncept det nya svarta
Hummingbird försöker alltså förstå vad du söker efter. Google letar inte längre i sitt index efter exakt de sökord du har angivit utan efter det koncept du har beskrivit med din sökfråga. Och därför hittar Googles sökmotor numera sidor med innehåll som inte alls innehåller sökordet som du angav men som ändå handlar om det. Detta är ett betydelsefullt steg mot den så kallade semantiska webben.
Och det är i ljuset av detta skifte, från sökord till koncept, som vi kan förstå varför Google inte tycker det är något större problem att ta bort sitt fria sökordsverktyg som alla SEO-experter har använt sig av, eller att dölja för sajtägare vilka sökord som besökare har använt för att komma till deras sida. (Här kan du läsa mer om dessa förändringar.)
Så är sökmotoroptimering död?
Nej. Men Panda, Penguin och Hummingbird har gjort att det inte längre handlar om någon mystisk konst som bara några få trollkarlar bemästrar. Sökmotoroptimering handlar idag mest om att bestämma sig för ett koncept som en webbsida skall handla om, och sen skriva en inte allt för kort, engagerande och intressant artikel och tänka på att skriva för webben. Om detta får jag återkomma en annan gång.
Sprid budskapet
Gillade du denna artikel? Gav den dig något? Sprid den i så fall i sociala medier till dina vänner, kollegor och bekanta.
P.S. Gissa vilket koncept denna artikel är optimerad med avseende på. 🙂
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »