Sociala medier och rekrytering är en gästkrönika skriven av Kntnt-bloggens unga röst Johanna Stenmark.
Rekrytering via nätet har funnits i flera år. Bemaningsföretag, platsannonser, söktjänster. Det finns i alla former. Nu spanar jag en ny trend bland arbetssökande och arbetsgivare. Hetaste rekryteringsformen just nu? Sociala medier! Glöm CV och personligt brev för en stund – nu är det din digitala närvaro som ger dig jobbet. I det här inlägget kan du läsa mer om mina spaningar och aningar.
Sociala medier – från inkräktande till jobbtillfälle
Jag bjuder inte på någon nyhet när jag säger att rekrytering har förflyttat sig till en mer digital arena. Däremot tycker jag mig se en trend. En trend där sociala medier spelar en allt större roll i rekryteringsprocessen.
För något år sedan spred sig skräckscenariot. Företag, chefer och rekryterare som kollade upp din Facebook för att se om du var en lämplig kandidat för ett jobb hos dem. Vad kollade de på? Om du hade åsikter som stred mot deras. Om du hade utmanande eller provokativa bilder upplagda. De sades inkräkta på ditt privatliv. Vad spelade det för roll om du har bilder från en allt för blöt midsommar på din egen Facebooksida? Det påverkar väl inte din arbetsinsats på jobbet?
Så gick diskussionen då, för något år sedan, nu är tongångarna lite annorlunda. Idag ser jag fler och fler som använder sociala medier till att hitta varför du är rätt för ett jobb – istället för varför du inte är det.
Innovativa sätt att hitta nya kollegor
Ta Göteborgsbyrån Cordovan till exempel och deras rekryteringskampanj via Twitter. Du läste rätt. Via Twitter. Genom hashtagen #cvcordovan hoppas de kunna rekrytera nya medarbetare – endast med hjälp av Twitter. 140 tecken är allt du har på dig för att sälja in dig själv. Stor skillnad från den flera sidor långa CV:n och det personliga brev som oftast hör till standard. Det ska sägas också att ansökan även gick att maila in till byrån, men kravet på endast 140 tecken kvarstod.
Resultatet? För tidigt att säga än kanske men kampanjen har i varje fall fått spridning. På Twitter har kampanjen flödat flitigt och etablerade bransch-bloggar har uppmärksammat den. I ett inlägg på HR Sverige Bloggen intervjuas Lina Hultén på Cordovan om deras rekryteringskampanj:
Vi på Cordovan söker en person som är grymt duktig på kommunikation med fokus på PR och sociala medier. Det vill säga en effektiv skribent som med lätthet formulerar både pressreleaser, blogginlägg och annat innehåll i digitala kanaler. En rekryteringskampanj via Twitter föll sig därför naturligt.
Olika plattformar fyller olika funktioner
Det är inte bara rekryterare som kan dra nytta av sociala medier. Även du som vill bli rekryterad kan ta hjälp av de olika sociala plattformarna. LinkedIn, som är en plattform uppbyggd kring ditt arbetsliv, är för många ett givet alternativ. Personligen anser jag att LinkedIn har mycket att lära av andra vad gäller användarvänlighet och funktionalitet. Trots det är det fortfarande ett värdefullt verktyg för dig som är arbetssökande, såväl som för dig som rekryterar.
Andra sociala medier såsom Twitter och Facebook har inte samma centrering kring ditt arbetsliv men är icke desto mindre användbara. Ta Instagram till exempel. Om jag vill sprida min kompetens inom mode, fotografi, hälsa eller ja, egentligen vilken kompetens jag nu än besitter – säger inte en bild mer än tusen ord?
#vågachansa
Eller ta Twitter. Twitter fungerar som en interaktiv anslagstavla. Där kan du synas, där kan du komma till tals. Både för dig som söker arbete och för dig som söker arbetare – här är chansen att synas! Hashtagar som #nyttjobb till exempel sprids snabbt i flödet och används och ses av många. Som Cordovan uttrycker det i ett tweet angående deras kampanj: ”självklart är det lite av en chansning […]”. Men är det inte en chansning värd att ta?
Du kan nätverka eller så kan du nät-verka
Ordet nätverka kommer gång på gång upp. När det då kommer till att nätverka – är inte ditt sociala nätverk en resurs att utnyttja? Det tycker jag. För mig har mitt nätverk flera gånger fungerat som en länk mellan mig och mitt yrkesliv. Exempelvis när jag för drygt ett år sedan var i behov av en praktikplats för min utbildning i media- och kommunikationsvetenskap. Jag hör till dem som alltid fått höra att för att få ett jobb måste du ha ett CV och ett personligt brev. Efter att ha mailat mig gul och blå med CV:n bestämde jag mig för att prova något för mig nytt. Att bara kasta mig ut och visa upp mig.
Vad gjorde jag? Jo, jag tweetade. Jag tweetade att jag sökte en praktikplats, gärna i Umeå, inom media och kommunikation under vårterminen 2013. Vad hände? Jo, någon såg mig. Vips fick jag ett erbjudande att gå som kommunikatörspraktikant på Röda Korset i Umeå och vips så hade jag en av de mest lärorika vårarna i mitt liv. Tack vare Twitter! Eller egentligen, tack vare att jag verkade på nätet. Jag chansade, och det gav utdelning. Plötsligt händer det som Triss skulle ha sagt det.
Genom att vara aktiv på nätet kan du inte bara hitta jobb att söka utan även göra din ansökan sedd. Det handlar om att sätta avtryck. Vilket Cordovans rekryteringskampanj är ett starkt bevis på – där hade du 140 tecken på dig att göra ett avtryck. Ett intryck.
Utveckling, utveckling, spridning
Vad blir då nästa steg för sociala medie-rekryteringen? Snapchat med chefen? Vem vet! Vi har bloggat oss till jobb, tweetat oss till jobb, instagrammat oss till jobb – men vad blir nästa grej? Kommer vi se mer av Cordovans 140-teckens-modell? Det tror jag. Kommer vi att få se fler kreativa, annorlunda och nytänkande rekryteringskampanjer? Garanterat säger jag! För alla som jobbar med HR, rekrytering eller söker ett jobb kan jag rekommendera att stanna på nätet och nät-verka! Din spridning är ditt nya visitkort och dina sociala medier ditt nya CV. Vänd din närvaro på nätet till någonting positivt – glöm tiden då chefen spanade efter din oduglighet och äntra tiden då hon spanar efter din kompetens!
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »