Bara 3 % av dina följare delar ditt innehåll. Gör gott och tjäna pengar. Inte ens kommunikationsproffs kan se skillnad på redaktionellt innehåll och branded content. Detta och mycket mer pratar Thomas och Pia med Niklas Myhr – känd som "The Social Media Professor" från USA – om i avsnitt 51 av Kntnt Radio. Så på med lurarna och lyssna nu!
”The Social Media Professor” Niklas Myhr, som är Social Media, Digital & Global Marketing Professor vid Chapman University i Kalifornien är tillbaka i Göteborg för att hålla en Kntnt-frukost och leda Content Marketing Master Class. I den intervju som Thomas och jag gör med Niklas pratar vi om att ynka 3 % av dina följare delar ditt innehåll och om vikten av att vårda dessa ömt istället för att ständigt jaga nya beundrare.
Vi diskuterar också sambandet mellan att göra bra saker och att tjäna pengar och påstår att du bygger ett kommunikationskapital när du utgår från dina kärnvärden och ditt hjärta i din kommunikation.
Att legala frågor på plattformar liksom annonsmärkning är ”hot potatoes” även i USA kan vi konstatera och så visar vår undersökning att även kommunikationsproffs har svårt att se skillnad på vad som är content marketing, renodlad reklam och sponsrad reklam/native advertising.
Lyssna nu!
Innehållet
Avsnittet är 52 minuter långt, och vi pratar om
- måndagens Kntnt-frukost och Content Marketing Master Class
- den stora nyfikenheten inom marknadsföring
- Volvos nya reklamfilm Made by people.
- omsvängningen där reklamen börjar göra behind the scenes medan sociala medier börjar se ut som reklam
- modet men också risken med ett politiskt ställningstagande i reklamen
- kommunikation av företagets kärnvärden
- sambandet mellan att göra bra saker och tjäna pengar
- hur du bygger kommunikationskapital när du utgår från hjärtat
- att blint stirrande på pengar leder till kortsiktigt tänk
- vikten av att anpassa sig när det behövs för att inte gå under
- att marknadsföringens syfte inte är att skapa kunder utan att behålla dem
- hur företag som inte är transparenta med vem de är missar en kommunikationsmöjlighet.
- differentiering genom kommunikationen
- hur du kombinerar content marketing med sociala medier
- content life-cycle
- Content Marketing Master Class – snart i Stockholm 🙂
- highlights från kursen
- silos mellan sociala medier och content marketing
- olika typer av content; hygien, evergreen och episkt
- det faktum att innehåll som inte konsumeras och sprids har noll värde.
- att endast 3 % (!) av dina följare delar ditt innehåll.
- att även kommunikationsproffs har svårt att se skillnad på content marketing, renodlad reklam och sponsrad reklam/native advertising
- annonsmärkning
- att de legala frågorna på plattformarna är en het potatis i USA
- orimlig granskning av sociala medier-bloggare
- att vara övertydlig i reklamen om du är mån om ditt varumärke
- moralpanik bland äldre vad gäller annonsmärkning
- att samma spelregler borde gälla för alla publicistplattformar
- hur gammelmedia driver utvecklingen inom content
- en pågående strukturomvandling i mediebranschen
- risken att det blir för mycket innehåll och content shock
- att du måste vara sylvass i din målgruppsanalys.
- behovet av en twist som gör dig unik
- problemet där företag ägnar för mycket tid att jag nya likes istället för att ta hand om de som redan gillar dem
- mjuk konvertering
- att hantera gilla-knappen med försiktighet
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Understand It © Just Matthew (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »