Niklas Myhr kallas The Social Media Professor på goda grunder; han undervisar MBA-studenter vid amerikanska Chapman University i marknadsföring på internet och i sociala medier. Han är också en uppskattad talare; rankad nummer ett vid Webbdagarna 2013 i Stockholm. I den här artikeln tipsar han dig om hur du kan få ut det mesta möjliga av både sociala medier och content marketing genom att använda dem tillsammans.
I början av året lämnade jag mitt hem och mina studenter i soliga Kalifornien för att flyga till Sverige. Jag var inbjuden av contentbyrån med det passande namnet Kntnt, för att tala på ett av deras frukostevent. Jag såg fram emot att få träffa dem igen. Sista gången var en varm och skön septemberdag i Göteborg. Men så icke denna gången.
Nu var det en kulen januarimorgon. En iskall, rå vind från västerhavet nöp mina kinder när jag skyndar mot Filmstaden Bergakungen, där Kntnt hade hyrt en av de största salongerna. När jag väl stod inför den tvåhundrahövdade publiken tinade jag snabbt upp, och levererade en trendspaning inför året framför oss.
Gnagande fråga
Efter mitt föredrag kom många fram med sina frågor. Något jag alltid uppskattar, och jag svarar gärna. En fråga har stannat kvar och gäckat mig ända sedan dess. Den ställdes av en kvinna. Hon var marknadschef på ett större företag. Ungefär så här sa hon:
– Mitt team och jag känner oss otillräckliga. Vår tid och budget räcker knappt till allt vi gör idag. Och ändå vill vi göra mer. Bli mer aktiva i sociala medier och börja med content marketing. Hur ska vi bära oss åt?
Jag har flera gånger sedan dess återkommit till hennes utmaning. Jag vet att hon delar det med många andra. Kanske dig också? Så därför ska jag dela några av mina funderingar om saken.
Hett blir moget
Social media marketing var glödhett för några år sedan. Sen kom content marketing och blev det nya heta. Och snart kommer något ännu nyare och ännu hetare att vara buzzwordet på allas läppar. Men det betyder inte att social media marketing eller content marketing blir passé. Tvärtom! Att byråer och förståsigpåare drar vidare är en effekt av att arbetssättet har mognat och blivit en del av riktiga marknadsförares arsenal.
Idag är sociala medier en självklarhet för nästan alla företag. Till och med de mest traditionstyngda och konservativa företagen använder sociala medier. Två lysande exempel är General Electric och Maersk Line. Och dit är content marketing också på väg. Fler och fler av de gamla och ärevördiga företagen gör fantastisk content marketing. Titta bara på vad American Express, Kraft Heinz Company och Marriott International gör.
Få med intressenter
Så om du vill satsa mer på social media marketing och börja med content marketing så gör du helt rätt. Men hur ska du få tid och pengar till det? I en utopi får du fler medarbetare och mer pengar. Men så ser ju inte verkligheten ut. Så därför behöver de resurser du har omfördelas.
Jag är mycket medveten om att det är lättare sagt än gjort. Din chef och andra intressenter förväntar sig att du och ditt team ska fortsätta att göra allt ni redan gör idag och lite till. Och det kan ni inte, om ni också ska satsa mer på social media marketing och börja med content marketing.
Lösningen ligger i att din chef och de flesta andra intressenter faktiskt inte bryr sig så mycket om vad du gör så länge de är trygga med att det du gör inte förorsakar något hack i kurvan. Så om du kan förklara hur ökad social media marketing och content marketing bidrar till affärsnyttan så kan du också omfördela resurserna. Låt oss titta på hur du kan göra det.
Vad är affärsnytta?
Vad är affärsnytta egentligen? Jag brukar förklara det som allt som bidrar positivt till företagets syfte.
Men vad är då företags syfte? Inte att tjäna pengar. Missförstå mig inte. Omsättning och vinst är viktigt. Det är en förutsättning för att driva företag. Men inte syftet. Peter Drucker, det moderna företagandets andlige fader, skrev redan 1954 att ”the purpose of a business is to create and keep a customer”. Att skapa och behålla kunder.
För att skapa kunder måste företaget först attrahera potentiella köpare och sen konvertera dem till kunder. Och för att behålla kunder måste företaget göra dem nöjda. Alltså är affärsnytta allt som bidrar positivt till
- att attrahera potentiella köpare
- att konvertera potentiella köpare till kunder
- att tillfredsställa existerande kunder
Och det är just där sociala medier och content marketing kan bidra. Genom att attrahera, konvertera och tillfredsställa.
Men detta räcker inte som förklaring. Din chef och andra intressenter är sunt skeptiska till svepande påståenden om att sociala medier och content marketing kan bidra till att attrahera, konvertera och tillfredsställa köpare. Så låt oss fortsätta.
Reklamkapital
I början av 2015 publicerade världens mest prestigefyllda vetenskapliga tidskrift om reklam, Journal of Advertising, en artikel skriven av Sara Rosengren och Micael Dahlén vid Handelshögskolan i Stockholm. I artikeln visar de på ett övertygande sätt, och baserat på omfattande empiriska studier, att det finns ett direkt samband mellan hur villig en målgrupp är att ta del av företagets reklam och säljbudskap och hur länge företaget regelbundet har erbjudit målgruppen innehåll som de uppskattar.
Artikeln introducerar också ett mått på mottagarnas uppmärksamhet. Författarna kallar det reklamkapital. Ett företag som regelbundet, med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe publicerar innehåll som uppskattas av en grupp människor förtjänar reklamkapital. Och desto mer reklamkapital man har förtjänat, desto mer tar målgruppen till sig av vanlig reklam och säljbudskap.
Innehållsprodukt
Innehåll som publiceras regelbundet, med jämn kvalitet, och på samma sätt och ställe blir en produkt. En innehållsprodukt som Kntnt kallar det. Det kan vara ett webbmagasin, ett nyhetsbrev, en podd, en videokanal, en kundtidning och så vidare.
Innehållsprodukter skiljer sig från andra produkter bara i ett avseende. Vilket kapital det bygger. Företag erbjuder vanliga produkter för att bygga ett finansiellt kapital, och innehållsprodukter för att bygga ett reklamkapital. I övrigt gäller samma spelregler för innehållsprodukter som för vanliga produkter.
Men hur bidrar innehållsprodukter till affärsnyttan? kanske du undrar. Och var kommer social media marketing och content marketing in i bilden? Det är dags att knyta ihop säcken.
Knyta ihop säcken
Vi konstaterade tidigare att affärsnytta är allt som bidrar positivt till att attrahera, konvertera och tillfredsställa köpare. Eftersom en innehållsprodukt ska vara attraktiv för målgruppen, så bidrar den direkt till att både attrahera potentiella köpare, och till att tillfredsställa existerande kunder. Dessutom bygger den reklamkapital som i tillräcklig storlek gör målgruppen mottaglig för reklam och säljbudskap som är nödvändigt för att konvertera potentiella köpare till kunder. Det är så innehållsprodukter bidrar till affärsnyttan.
Med den förståelsen blir content marketing inget märkvärdigare än en metodik för att rationellt och systematiskt producera innehåll till innehållsprodukten. Innehållet blir också en ursäkt för att hålla kontakten med både potentiella köpare och existerande kunder i sociala medier och i den takt de banden stärks med värdefullt innehåll, ökar sannolikheten att de både ger dig feedback angående vilket innehåll de vill se mer av samt att de faktiskt ibland även passar på att köpa något av dig 🙂
Mer kommer snart
Kntnt har bjudit mig tillbaka i januari för att hålla 2016 års upplaga av deras Content Marketing Master Class. Ett erbjudande jag inte kunde motstå. Om du tycker mina tankar i denna artikel låter intressant, och vill lära dig mer om hur du kan applicera detta i din verksamhet och gå tillväga rent praktiskt, så ska du gå kursen. Det är bara en dag i ditt liv, men kan göra stor skillnad. Jag ser fram emot att träffa dig.
Niklas Myhr
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »