Denna tid på året blir vi överösta av köpuppmaningar: "Missa inte! Bara några timmar kvar!", och så vidare. Som företag är det lätt att ryckas med av denna stormvind. Men om du inte håller huvudet kallt, fokuserar och är relevant i din kommunikation kan du lika gärna slänga pengarna i sjön! Läs dagens artikel författat av Johanna Stenmark.
Lucia, julkalender, mellandagsrea, ledigheter, barnaktiviteter, julfest, chanukka, nyårsfest, årsredovisning, julklappar, trendspaningar, rapporter, medarbetarsamtal, vab, snökaos, regn, julgodis, nyårsmat, hemvändare. Och så vidare.
Listan över allt som händer i december kan göras väldigt lång. Medan vi som konsumenter fullständigt bombarderas med budskap och innehåll från alla håll och kanter, kämpar företag och organisationer med att göra just sin röst hörd.
Många är de som försöker köpa sin väg genom bruset. Men för de flesta är det pengarna i sjön. Om du inte har rätt innehåll, som just din målgrupp vill ta del av vill säga.
Jul är kul, men relationer varar längre
Nu menar jag inte att all form av digital annonsering är bortkastad. Däremot missbrukas den ofta för att runt storhelgerna löpa amok.
Ta exemplet Black Friday. Efter att ha sett samma annons – i olika kanaler – från samma varumärke för femtioelfte gången är frågan om denna massannonsering gör mer skada än nytta.
Tom Goodwin skriver i ett blogginlägg på The Drum:
”For the first time ever we assume in the digital mindset that any ad that doesn’t immediately entice me to click or spontaneously buy something has somehow failed. Brandbuilding, it appears, is irrelevant. We can target against intent, but to create it appears inefficient.”
Ibland är det bättre att låta bli
Vi vet att storhelgerna är extremt konkurrensutsatta, att det är en tid då mer eller mindre alla vill nå ut med sin kommunikation. Ändå är det lätt att gå i samma fälla och tänka ”vi måste också nå ut, vi måste också synas”.
I hetsen glömmer många att fundera över syftet med kommunikationen och innehållet– och sitt varför. Vad är poängen för ditt varumärke att nå ut precis just då?
Jon Morrow på Smart Blogger jämför att posta kring storhelgerna med att kasta ut sitt innehåll i havet mitt under en pågående orkan. Det låter inte särskilt smart, och för de flesta är det inte det heller. Om inte din produkt, tjänst eller ditt varumärke är superrelevant just denna tid på året vill säga.
Schemaläggning är inte en universallösning
Algoritmerna bakom de flesta sociala kanaler värdesätter frekvens. Det finns alltså en poäng i att vara aktiv. Men det finns något som värderas ännu högre: relevans. Det vill säga att din publik värdesätter, gillar och interagerar med ditt innehåll.
Precis som vid semesterperioderna är schemaläggning ett möjligt verktyg att ta till. Men även här kan det vara bättre att låta bli. Jag har tidigare skrivit om schemaläggning som ett bra komplement och ett verktyg för avlastning. Men schemaläggningen har också en baksida. Ett aktuellt exempel på det är McDonalds Black Friday-tweet.
När fokus ligger på frekvens, eller ATT posta – istället för på varför eller vad som ska postas – ja, då kan sådana här situationer uppkomma.
Nyttja tiden till utveckling och planering
Istället för att lägga resurser på att producera och publicera innehåll som drunknar i det massiva innehållsflödet kan du nyttja dem till annat. Sådant som kan gynna varumärket och dess relationer i längden.
Jon Morrow och Smart Blogger tipsar om hur du kan fortsätta vara produktiv – utan att nödvändigtvis posta.
Avslutningsvis kommer här mina två bästa tips:
1. Inventera befintligt innehåll – vad kan ni nyttja nästkommande år, vad har funkat bra respektive mindre bra?
2. Var ledig –bra innehåll kräver kreativitet, kreativitet mår bra av avbrott. Fyll på med energi och ge dig tid att hitta ny inspiration och nya insikter.
Detta var mitt sista inlägg för året. Det har varit ett fantastiskt lärorikt år med massvis av spännande insikter och diskussioner. Ett skönt avslut på 2017 önskar jag er alla!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »