Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 14 från den 7 december 2015.
Avsnitt 14 av Åsikt handlar om slutet för egna plattformar.
Jag heter Thomas Barregren, och spelar in detta måndagen den 7 december 2015.
Inledning
Hej! Och tack för att du lyssnar på Kntnt Åsikt. Eller läser.
Jag publicerar ju manuset på Kntnts webbplats, eftersom många föredrar att läsa istället för att ”mecka” med att hitta en vettig podcast-app.
Apples Podcaster, som finns förinstallerad på nyare iPhone och iPad, är ganska värdelös, och på Androidtelefoner finns ingen alls. Så i praktiken måste du hitta, installera och lära dig en podcast-app för att lyssna på Kntnt Åsikt, Kntnt radio eller någon av alla de andra poddarna om marknadsföring som finns. Jag förstår att det tar emot.
Men när du väl har installerat din podcast-app, hittat några poddar att följa, så kommer några snart bli favoriter som du ogärna vill vara utan. Så gör ett försök.
Personligen använder jag Pocket Caster, som finns både till iOS och Android. Den kostar dock några tior.
Två nästan lika bra gratisalternativ är aCast, som finns både till iOS och Android. Och Overcast som bara finns till iOS.
Glöm inte att prenumerera på både Kntnt Åsikt och Kntnt radio. Sök bara efter KNTNT, så kommer båda upp.
Radioövergång 🙂
Poddradio är i ropet just nu. Allt fler marknadsförare och kommunikatörer har upptäckt att podd är ett roligt format att jobba med, och viktigare, att podd bygger en starkare relation med målgruppen än många andra format och kanaler.
Men att säga att podcasting är en megatrend med djupgående effekt på marknadsföring skulle vara en överdrift. Därför finns det inte med bland de fyra trender som Mark Schaefer skrev om i veckan, och som jag nu ska prata om.
Mark Schaefer
Ännu en höststorm ruskar träden utanför mitt fönster. Och regnet piskar de stackare som har vågat sig ut. Ännu är det höst, fast det bara är lite drygt två veckor kvar till julafton.
Och ytterligare en vecka bort väntar 2016 på oss.
Det innebär att det också börjar bli dags för framtidsspaningar. Jag ska försöka min vana trogen att leverera en i början av januari. Men redan nu börjar de första dimpa in. Och en sådan kommer från sverigeaktuella Mark Schaefer.
Han undervisar på Rutgers University i USA, hjälper Pfizer, Dell, Adidas med flera, talar på konferenser som South by Southwest och Marketing Summit Tokyo, blir intervjuad av bland andra CNN och The Wall Street Journal, skriver bästsäljande böcker som Social Media Explained och nyligen utgivna Content Code, samt bloggar på {grow} som en av världens främsta bloggar om marknadsföring.
Kort sagt, med mer än 30 års erfarenhet av marknadsföring i bagaget, och med självaste Peter Drucker som mentor en gång i tiden, är Mark Schaefer’s framtidsförutsägelser värda att lyssna på. Att han dessutom påstår sig ofta ha rätt gör det kanske ännu mer intressant.
I veckan skrev han om Four profound marketing megatrends for 2016 and beyond.
4 megatrender med djupgående effekt på marknadsföring
I artikeln pratar Mark Schaefer om fyra megatrender som han menar kommer få djupgående konsekvenser för marknadsförare från 2016 och framåt. De kan sammanfattas så här:
- Virtuell verklighet blir verklighet
- Robot-skribenter tar över rutin-copy
- Mängden innehåll ökar kraftigt även i nischer
- Slutet för egna plattformar
Alla fyra är intressanta och förtjänar en djupare analys. Men idag ska jag fokusera på den sista – slutet för egna plattformar.
Reklam
Men först ska vi höra Mark Schaefers kompis Niklas Myhr i detta reklaminslag.
Egen plattform är viktigt
I content marketing är innehållet en strategisk tillgång som mottagarna ska konsumera på avsändarens plattform. Inte på någon annans plattform, som till exempel Facebook eller LinkedIn. Sociala medier ska bara användas för att promota innehållet och attrahera besökare till den egna plattformen.
Samma idé gäller förstås för inbound marketing.
Men snart fungerar inte det, enligt Mark Schaefer, som menar att Facebook, LinkedIn och andra stora plattformar gör allt för att behålla läsarna hos sig. Och det ligger mycket i det. Men har han rätt?
Facebook har hittat formen
Facebook är med 1,5 miljard användare världens största plattform för kommunikation. Så vad de hittar på har stort inflytande på villkoren för hur du och jag kommunicerar med våra företags potentiella och existerande kunder. Och hitta på saker gör det hela tiden.
Fram till för ett och ett halvt, två år sedan upplevde jag de här förändringarna som planlösa och godtyckliga. Men inte de sista åren. Tvärtom! För ett år sedan, i min trendspaning för 2015, skrev jag så här om Facebook:
Facebook har ju utvecklats från en plats där man ”pokade”, skrev på varandras ”wall” och installerade en massa små appar, till ett nyhetsflöde. Nyhetsflödet domineras av dina vänners förehavande, blandat med inlägg från de grupper du deltar i och någon enstaka uppdatering från företag och organisationer du har lajkat.
Det är tydligt att Facebook vill att deras nyhetsflöde ska bli den primära källan för folk som vill veta vad som händer i smått och stort. Men det förutsätter att det inte blir ”för mycket” i flödet och att det som blir är relevant, intressant och värdefullt. Och det är där som Facebooks algoritm kommer in i bilden.
News feed algoritmen väjer ut vad du får i ditt flöde baserat på vad du har engagerat dig i tidigare. Gamla skolkamrater som du inte bryr dig om dyker allt mer sällan upp i ditt flöde, medan de som lyckas få dig att klicka, gilla, dela eller på annat sätt engagera dig dyker upp allt oftare.
Facebook har naturligtvis affärsskäl till detta. Egentligen är det två skäl. Främst för att du som privatperson inte vill ha en massa meningslös uppdateringar från olika företag du har råkat lajkat en gång i tiden. Men också för att kunna erbjuda samma företag möjlighet att betala för att synas.
En smart ide. Och jag upplever att Facebook för första gången har en klar ide och strategi bakom sitt agerande. De har de kanske alltid haft. Men det har inte varit klart för mig i vart fall.
Och mot bakgrund av denna strategi tror jag vi kommer se många nyheter under 2015. Jag tror bland annat
- att vi kommer få se riktiga nyheter i Facebooks nyhetsflöde i samarbete med mediahus, till exempel Aftonbladet
- att vi kanske till och med får se sökresultat som inte bara kommer från Facebook
Det sista har inte hänt. Ännu. Men riktiga nyheter i samarbete med Aftonbladet har kommit i form av instant articles.
Instant articles
Det var i fredags som nyheten ”breakade” att Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, Bonnierägda KIT, Stampen (som omfattar Göteborgs-Posten med flera), Nyheter 24 och Aller Media testar Facebooks instant articles.
Det innebär att de publicerar artiklar direkt på Facebook. Inte en puff med länk till den egna sajten. Utan hela artiklar utan länk tillbaka till den egna sajten. I gengäld låter Facebook dessa artiklar ladda snabbare (därav namnet – instant articles). Och så delar de med sig av annonsintäkterna.
Men Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt att stå utanför. Frågan är hur länge de klarar det. För i USA har de tidningar som valt att inte använda instant articles sett sin trafik från Facebook strypas med mer än 30 procent.
Det är inte konstigt. Facebooks affärsmodell är att sälja exponering av annonser. Därför måste de ha kvar besökare så länge som möjligt på sin plattform. Desto längre besökare stannar, desto fler annonser ser de, och desto mer tjänar Facebook.
Bara under tredje kvartalet omsatte de 38,5 miljarder kronor. Det motsvarar 1,5 biljon kronor under ett år. Bara på annonser.
Facebook stryper trafik
Det finns inget värde för Facebook att driva trafik från deras sajt till andra sajter. Allra minst din – om du inte betalar för det i form av en annons.
Därför kommer Facebook – och LinkedIn, och andra plattformar som följer John – att fortsätta att strypa organisk trafik till andra sajter. Och göra allt för att serva sina besökare med allt de behöver – nyheter, sök, shopping-knappar och så vidare.
I praktiken förstörs den öppna webben och ersätts av isolerade nätverk. Och eftersom content marketing, och i ännu högre grad inbound marketing, förutsätter att folk hittar till de egna plattformarna, så tvingas vi tänka om.
Eller…?
Är Google räddaren?
Det finns en aktör med muskler som matchar Facebook, och som inte vinner på denna utveckling. Och det är Google.
Deras affärsmodell är i stort sett samma som Facebook; att sälja annonser på en plattform. Den enda väsentliga skillnaden är att Google har själva webben som sin plattform. Och Google kommer inte stillatigande se hur Facebook snor åt sig all trafik och alla annonsintäkter. De kommer att slåss för att behålla sin del av kakan. Och en förutsättning är att det finns värdefullt innehåll på webben.
Så jag tror det är för tidigt att döma ut webben och flytta in på Facebook och LinkedIn och andra stängda nätverk. Men det är en oroande utveckling, som vi marknadskommunikatörer noggrant måste följa. Och det är hög tid att utforska olika scenarion.
Hör av dig
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel‑a kntnt.se.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »