I veckans avsnitt av Kntnt Radio hör du Pontus Staunstrup och Thomas Barregren diskutera Jason Millers artikel "It’s time to stop blaming content for your content marketing problems".
Artikeln tar avstamp i en undersökning från dataanalysföretaget Beckon som visar att användningen av content har ökat med 300% samtidigt som 95% av det innehåll som produceras saknar effekt. Då är det lätt att dra slutsatsen att content marketing inte funkar. Men är det verkligen rätt tänkt? Ja, du får väl lyssna för svar! ?
I veckans avsnitt av Kntnt Radio hör du Pontus Staunstrup och Thomas Barregren diskutera Jason Millers artikel It’s time to stop blaming content for your content marketing problems.
Artikeln tar avstamp i en undersökning från dataanalysföretaget Beckon som visar att användningen av content har ökat med 300% samtidigt som 95% av det innehåll som produceras saknar effekt. Då är det lätt att dra slutsatsen att content marketing inte funkar. Men är det verkligen rätt tänkt? Ja, du får väl lyssna för svar! 🙂
Mycket innehåll men liten effekt
Jason Miller är Global Content Marketing Leader på LinkedIn. I sin nyligen publicerade artikel – It’s time to stop blaming content for your content marketing problems – ryter han till ordentligt.
Upprinnelsen är den undersökning som dataanalysföretaget Beckon presenterade i september. Rapporten visar att användningen av content har ökat med 300%, men att bara 5% av allt innehåll som produceras har effekt.
Detta späder inte oväntat på myten att företag måste vara ”content machines”, det vill säga producera mängder av innehåll, för att nå framgång. Men se, nu räcker inte ens detta eftersom undersökningens resultat visar att effekten ändå uteblir och då kraxar olyckskorparna – död åt content marketing.
Gör inte content för content skull
I sin artikel bemöter Jason Miller denna, som han anser, felaktiga slutsats. Problemet är inte innehållet i sig menar han. De flesta företag förstår att ett bra innehåll är det bästa sättet att skapa engagemang. Men det måste görs på rätt sätt. Och då behövs en strategi för content marketing. Här fallerar många av dagens företag, och inte blir det bättre av att förståsigpåare säger åt dem att låta bli.
Jason Miller vänder också på perspektivet när det gäller verkningslöst innehåll. Fokusera istället på det innehåll – de fem procent – som faktiskt har effekt och lär av detta, menar han.
The questions marketers should be asking themselves is not ”how did I get suckered into doing content?” but ”what’s the difference between that 5% of branded content and the rest”.
Och för guds skull, producera inte bara content för content skull. För det har aldrig varit en framgångsfaktor.
Detta är utgångspunkten för dagens avsnitt av Pontus vs Thomas.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: My Favorite Escape © Explosive Ear Candy (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »