Sara Öhman, frilansande konsult inom digital marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium om hur du skruvar till din content marketing. Med ett universum att fylla med innehåll så gäller det enligt Sara att istället för att tänka utanför boxen göra sin egen box och vara kreativ i den. Här kan du se den filmade intervjun med Sara, presentationen och även hela föreläsningen där du får många praktiska råd för hur du som innehållskapare kan göra mycket innehåll av hög kvalitet.
Sara Öhman, frilansande konsult inom digital marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium om hur du skruvar till din content marketing. Med ett universum att fylla med innehåll så gäller det enligt Sara att istället för att tänka utanför boxen göra sin egen box och vara kreativ i den. Här kan du se den filmade intervjun med Sara, presentationen och även hela föreläsningen där du får många praktiska råd för hur du som innehållskapare kan göra mycket innehåll av hög kvalitet.
Vårmorgon med frukost, föreläsning och nätverkande
Morgonpigga deltagare minglade under frukosten för att sedan strömma in i den så småningom fullsatta studion på Visual Arena. Temat för dagen var att lyssna, diskutera och lära sig hur marknadsförare ska få till en twist på sitt innehåll som väcker intresse, bygger engagemang och leder till affärer.
Föreläsaren Sara Öhman är konsult i digital marknadsföring, en populär föreläsare och undervisar om content marketing på Medieinstitutet. Hon visade i ord och handling hur du samlar in, planerar, publicerar, ja, helt enkelt skruvar till ditt innehåll.
Det gäller att uppmärksamma, aktivera och engagera
Du skruvar till din content marketing genom att göra mycket innehåll och det ska vara innehåll av bra kvalitet. Sara föreslår att du planerar arbetet i en innehållskalender och bygger upp kampanjer för att få till den maximala spridningen av ditt innehåll som frön för vårvinden.
För att uppmärksamma läsarna om ditt innehåll i syfte att driva trafik till din webbplats föreslår Sara att du använder videos och bilder i sociala medier samt nyhetsbrev och annonser. När du vill uppnå konvertering är det fokus på att aktivera läsarna och det gör du genom tävlingar, tjänsteguider och produktbeskrivningar. För att bygga långsiktiga relationer riktar du istället fokus på att skapa innehåll som exempelvis lojalitetsprogram och guider för olika ändamål.
Tre avslutande råd till innehållskaparen från Sara är:
1. Snåla inte på verktygen
2. Du behöver alltid mer innehåll än du tror
3. Ha alltid en innehållsplan
För att behålla intresset för arbetet, se till att du hittar ditt narrativ, din egen berättelse. Och kom ihåg att ge innehållet karisma!
Intervju
Johanna Lundberg intervjuade Sara Öhman efter föreläsningen:
https://vimeo.com/91392475
Bonusmaterial
Se hela Sara Öhmans föreläsning och bläddra gärna i hennes presentation.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »