Vi googlar allt mer med rösten, mobilen försvårar läsbarheten och textfattiga webbplatser gör optimering av bild och film än viktigare. Läs Annika Dackes spaning för året som kommer. Dagens artikel är den tionde och sista i Annika Dackes artikelserie om webbtext i Kntnt Magasin.
Vi googlar allt mer med rösten, mobilen försvårar läsbarheten och textfattiga webbplatser gör optimering av bild och film än viktigare. Läs Annika Dackes spaning för året som kommer. Dagens artikel är den tionde och sista i Annikas artikelserie om webbtext i Kntnt Magasin.
Text är mer än bara bokstäver
Text för webb och print är oändligt mycket mer än tecken som formar ord, som formar meningar, som formar budskap. Texten byggs av en mängd variabler bortom de krumelurer vi har valt att kalla bokstäver.1
Text på webben – idag och i framtiden
Det är ämnet för min sista artikel i 2016 års serie om webbtext som jag skapat för Kntnt Magasin. Denna gång målar jag med en bredare pensel när jag tar en titt på fyra faktorer som idag och i den närmaste framtiden påverkar hur vi behöver tänka för att optimera våra budskap för människor och sökmotorer.
Värdet för målgruppen viktigast
Kalla det framtidsspaning om du vill, jag tycker det känns förmätet och överlåter till dig som läser att bedöma vad du får ut av artikeln. Det är i ditt huvud budskapet landar. Som skribent kan jag bara hoppas att du upplever texten som tydlig och värdefull för dig.
Fortsätt gärna att kommentera och ställa frågor till mig. Dina frågor och reaktioner är gödning för min kompetens som utbildare och kommunikatör. Jag är lätt att hitta, exempelvis på LinkedIn.
1. Hur påverkar röstsöket kraven på sökmotoroptimering?
Det är inte en slump att jag har formulerat rubriken för denna punkt som en fråga. Läs vidare så får du se.
Möjligheten att googla med hjälp av rösten har funnits i några år nu. Om du tänker att det inte har fått fäste så ber jag dig som har en iPhone tänka på Siri – ”den personliga assistenten”, som Apple kallar det. Antalet Siri-användare växer och Android har liknande system. Siri söker även på webben åt dig, vilket innebär att hur du formulerar frågan ”Var är närmaste pizzeria?” påverkar hur verksamheter bör tänka när de sökmotoroptimerar.
Vad bör jag göra för att vara förberedd på att fler och fler söker med rösten?
- Se till att webbplatsen är mobilanpassad, både på grund av att Google premierar mobilanpassade webbplatser och för att funktioner som Siri eller motsvarande används framförallt på mobila enheter. Den som befinner sig på mobilen behöver ha bra visning av webbplatsen på mobilen.
- Röstsökningar tenderar att göras i stunden, om ett behov som behöver tillfredsställas här och nu och har ofta lokal prägel.
- Röstsökningen formuleras i högre grad som en fråga än när vi söker på desktop, dvs datorn.
Detta innebär att du behöver tänka på att texten ska besvara eller motsvara sökfraser som formuleras som frågor och har lokal anknytning. I SEO-termer kallas sökfraser för long-tail.
Här kan du läsa en artikel från Business Insider Nordic om vad den växande användningen av röstsök skulle kunna innebära för Google.
2. Läsbarhet: Mobilen gör F‑formen till ett minne blott
När vi läser på webben ser vi först och främst rubrik och ingress. Rubriken är dragplåstret och ingressen gör att vi bestämmer om vi ska läsa vidare eller inte. Rubriken och ingressen utgör den översta horisontella linjen på ett versalt F.
Sedan går ögat neråt längs med vänsterkanten och gör avstickare in åt höger för att hitta informationen vi letar efter. Detta gör att mellanrubrikerna är avgörande för hur länge läsaren håller ut.
Med mobilens lilla skärm klarar inte ögat att röra sig enligt F‑formen, utan går rakt ner som en gräsklippare. Detta underlättar inte för läsbarheten, vilket gör att allt vi kan komma på för att skapa läsbarhet blir ännu viktigare – mellanrubriker, luftighet, punktlistor, men framför allt: att förstå vad som gör en text angelägen för målgruppen.
Vad bör jag göra för att underlätta för mobilläsaren?
Tänk alltid: Viktigast först. Spara inte på det du vill få fram utan kom till sak i rubriken. Din information är inte ett kinderägg. Läsaren kommer inte att slita loss skalet med ivriga händer och tugga i sig materialet, ivrig att komma till kärnan.
Serverar du inte viktig information på ett enkelt, lättillgängligt sätt spelar det ingen roll om du så värper guldägg.
Länktips
24 tips för textnördens sommarhjärna
Tips och tricks för bättre webbtext
Lockar dina rubriker till läsning?
3. Allt textfattigare webbplatser gör optimeringen av bilder viktigare
Trenden går mot att webbplatserna blir allt textfattigare. I extrema fall kan det ta sig parodiska uttryck, där det är omöjligt att förstå företagets erbjudande på grund av den ytterst minimala texten – webbdesignens motsvarighet till den obduktionssalsliknande inredningstrenden för några år sedan.
Självklart är detta inte en praxis jag rekommenderar. Ändå kan det se ut så där ute.
Hur gör jag för att optimera mina bilder?
Det är inte svårt att lära sig men ligger i utkanten av mitt område. Därför ger jag dig dessa två länktips:
Optimizing images for SEO
SEO Guide: optimera ditt bildmaterial för besökare och sökmotorer
4. Allt fler använder film i marknadsföringen
Rubriken är en underdrift. Nätet fullständigt exploderar av film. Samma sak gäller här: Se till att du optimerar dina filmer.
Hur gör jag för att optimera mina filmer?
Search engine watch rekommenderar bland annat att:
- du lägger videon på din egen domän snarare än att du bäddar in den
- du utnyttjar möjligheten att aktivera tittaren
- du delar upp filmen i kortare klipp
- du jobbar med titeln och beskrivningen för att fånga upp sökord och ‑fraser
- du lägger en transkribering av det som berättas i filmen för att på så sätt fånga upp sökord och ‑fraser.
Kom ihåg!
En bild kanske säger mer än tusen ord men ett ord kan förändra hela bilden.
The pen is mightier than the sword.
Behold the arch-enchanters wand – itself is nothing but taking sorcery from the master-hand
To paralyse the Cæsars, and to strike the loud earth breathless!
Take away the sword – states can be saved without it!
Edward Bulwer-Lytton, 1839
- Enligt Wikipedia kommer ordet bokstav ifrån att bokstäver förr bestod av raka linjer (stavar eller stäver) som ristades in i trä eller andra material. Första halvan av ordets betydelse är mer osäker men det kan vara så att ordet bok från början var samma ord som trädet bok. Virke från bok har mycket raka fibrer och är lätt att klyva i tunna blad med rak och slät yta. Om man ristade dessa stäver på ett stycke bok fick man alltså bok-stäver.. ↩
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »