Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

20a69c6cdbba 88384062

Effektiv marknadskommunikation förutsätter en sak. Vet du vad?

Har du tänkt på vad som är gemen­samt för all fram­gångs­rik mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Det är inte kre­a­ti­vi­tet, upp­rep­ning eller mål­grupp­san­pass­ning. Det är…

Läs hela artikeln »
781f9beb45bc 60008286

Övervinn reklamtrötthet

Forsk­ning visar att mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion behö­ver upp­re­pas fler gång­er än vad du tror för bäst effekt. Sam­ti­digt bre­der reklam­trött­he­ten ut sig. Så vad kan du göra för att nå ut med ditt bud­skap utan att tja­ta sön­der din målgrupp?

Läs hela artikeln »
Kanye West Mic Drop

”Mic drop opportunity”, säger Joe Pulizzi om kommunikationskapital

”I think this is a mic drop oppor­tu­ni­ty for con­tent mar­ke­ting”, säger Joe Puliz­zi om Sara Rosengrens forsk­ning om kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Han menar att ing­et ytter­li­ga­re behö­ver sägas för att för­kla­ra vad före­tag vin­ner på att göra con­tent marketing.

Joe Puliz­zi och Robert Rose ägnar näs­tan tio minu­ter åt att pra­ta om det­ta i avsnitt 133 av pod­den PNR With This Old Mar­ke­ting. Lyss­na på deras samtal!

Läs hela artikeln »
Mcdonald's Drive Thru

Gör mindre och prestera mer med kanban

Hej! Trev­ligt att du tit­tar för­bi. Ska vi fort­sät­ta vårt sam­tal om lean con­tent mar­ke­ting?

Läs hela artikeln »
Kntnt På Lindholmen Göteborg

Kanban för marknadsförare

Kan­ban är en lean-metod som med för­del kan använ­das i det redak­tio­nel­la arbe­tet för att kor­ta tiden för att ta fram en arti­kel och mins­ka slö­se­ri. I den här arti­keln lär du dig mer om kan­ban och hur du kan använ­da det i ditt arbete.

Läs hela artikeln »
Uppgiftstavla

Visualisera din redaktionella process

Visu­a­li­se­ra var dina artik­lar befin­ner sig i den redak­tio­nel­la pro­ces­sen i var­je ögon­blick med hjälp av white­board och postit-lappar.

Läs hela artikeln »
Redaktionell Process Och Artikel Med Artikeldelar

Detta är en redaktionell process

En redak­tio­nell pro­cess är för lean och agil con­tent mar­ke­ting vad blodom­lop­pet är för män­ni­skan. Men istäl­let för röda och vita blod­krop­par är det artik­lar och artikel­de­lar som flö­dar i den redak­tio­nel­la pro­ces­sen. Om du pla­ne­rar att infö­ra lean eller agilt arbets­sätt i din con­tent mar­ke­ting så behö­ver du för­stå pro­ces­ser i all­män­het och den redak­tio­nel­la pro­ces­sen i syn­ner­het. Den här arti­keln hjäl­per dig en bit på väg.

Läs hela artikeln »
St Vs Gloucester Match 23 By Pierreselim Via Wikimedia Cc By Sa 3.0

Agil content marketing

Agil och lean. Lik­he­ter och skill­na­der? Och vil­ken filo­so­fi pas­sar bäst för con­tent mar­ke­ting. Läs sva­ren här.

Läs hela artikeln »
313697264 By Macrovector Via Shutterstock

Lean – mindre stress, ökad flexibilitet och mer resultat

Lean är en mana­ge­ment-filo­so­fi som kan använ­das för con­tent mar­ke­ting. För att mins­ka slö­se­ri, kor­ta genom­loppstid och öka pro­duk­ti­vi­te­ten. I den­na arti­kel tar Tho­mas Bar­re­gren med dig på en resa in i lean-tän­ket. Häng med!

Läs hela artikeln »
Snow 1185474 By Noel Bauza Via Pixabay Cc0 1.0

Content marketing, inbound marketing och social media marketing – skillnader och likheter

Lik­he­ter och skill­na­der mel­lan con­tent mar­ke­ting, inbound mar­ke­ting och soci­al media mar­ke­ting. Tre begrepp som alla används om mark­nads­fö­ring med inne­håll. Men det finns för­stås olik­he­ter. Och vil­ka de är ska vi till­sam­mans för­sö­ka reda ut i den­na artikel.

Läs hela artikeln »
Zebra 1141302 By Ajay Lalu Via Pixabay Cc0 1.0

Branded content, native advertising och advertorials förklarade

Vad är bran­ded con­tent? Och vad är skill­na­den på nati­ve adver­ti­sing och adver­to­ri­al? Och var­för ska jag bry mig? Det hand­lar den­na arti­kel om.

Läs hela artikeln »
Tele2 Arena

Förstå avbrytande, värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation

Jag vet. Värl­dens osex­i­gas­te rubrik. Avbry­tan­de, vär­destöd­jan­de och vär­deska­pan­de mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Zzzz… Men jag gör ett tap­pert för­sök att för­kla­ra begrep­pen på ett så oaka­de­miskt sätt som möj­ligt. Var­för du ska bry dig? Det behö­ver du inte. Men om du är som jag, nyfi­ken, vill lära dig mer och utveck­las både som män­ni­ska och i din yrkes­roll, så kom­mer du gil­la arti­keln. Jag för­sö­ker för­kla­ra inter­rup­tion och per­mis­sion mar­ke­ting, och vär­destöd­jan­de och vär­deska­pan­de mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. För­står du des­sa fyra saker, så blir det myc­ket enkla­re att för­stå var con­tent mar­ke­ting, inbound mar­ke­ting, bran­ded con­tent och nati­ve adver­ti­sing plat­sar. Så häng med! Med vän­li­ga häls­ning­ar, Thomas.

Läs hela artikeln »