Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Tomas Pia By Tomas Tränkner

Content marketing för entreprenörer

Pia och Tho­mas blir inter­vju­ad i pod­den Ent­re­pre­nörs­driv. Det hand­lar mest om mark­nads­fö­ring i all­män­het och con­tent mar­ke­ting i syn­ner­het. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 22 av Åsikt från den 15 feb­ru­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Dream 333815 By Ejaugsburg Via Pixabay Cc0 1.0

KNTNT är ingen contentbyrå.

10 pro­fi­ler från det svens­ka con­tent mar­ke­ting-com­mu­ni­tyt träf­fa­des för en tid sedan över en bit mat. Vi pra­ta­de bland annat om con­tent­by­rå­er och deras oin­tres­se att dela med sig av sin kun­skap och erfa­ren­het. Det gav Tho­mas Bar­re­gren något att fun­de­ra på. Fun­de­ring­ar som berör bransch­glid­ning, mark­nads­fö­ring­ens nya vill­kor och vad vi själ­va är. I det­ta avsnitt av Åsikt får du föl­ja med på en resa längs des­sa tan­ke­ba­nor. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 21 av Åsikt från den 8 feb­ru­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Skrytbil

Leon Nordin och den kreativa revolutionen

Leon Nor­din. För någ­ra år sedan hade jag frå­gat vem det är. Om du inte job­bar eller har job­bat på en reklam­by­rå, eller är på betryg­gan­de avstånd från fem­tio-strec­ket, så frå­gar du dig san­no­likt sam­ma sak. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 20 av Åsikt från den 1 feb­ru­a­ri 2016.

Leon Nor­din är – eller rät­ta­re sagt var, för han gick bort för någ­ra dagar sedan – en urkraft som under 1960- och 70-talen för­änd­ra­de svensk reklam i grun­den. All svensk reklam – från Zetas reklam för sin pas­ta till Volvos Made by peop­le – ser ut som den gör på grund av Leon Nor­din. Sät­tet du köper annon­ser på beror på Leon Nor­din. Reklam­by­rå­er­na finns tack vare Leon Nordin.

I avsnitt 20 av Knt­nts podd Åsikt för­sö­ker Tho­mas Bar­re­gren sam­man­fat­ta hans livs­verk i någ­ra få ord.

Läs hela artikeln »
Stuttgart 980526 By Misterfarmer Via Pixabay Cc0 1.0

Skriv inte för att bli läst. Skriv för affärsnytta.

Du skri­ver för långt. Det har jag hört många gång­er. Skriv 300 ord. (Eller 500 ord; siff­ran vari­e­rar.) Men jag har ald­rig för­stått var­för. För att ing­en orkar läsa mer, har det väl­me­nan­de sva­ret varit. Men jag tyc­ker de mis­sar en sak: Skriv inte för att bli läst. Skriv för affärsnyt­ta. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 19 av Åsikt från den 25 janu­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Woman 204726 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

19 spaningar om 2016 (och framåt)

För­u­tom uppen­ba­ra spa­ning­ar om rör­lig bild, VR och AI, så spa­nar Tho­mas ock­så om con­tent mar­ke­tings ned­gång, kris för reklam­by­rå­er och vik­ten av per­son­li­ga rela­tio­ner. Och om en mas­sa annat. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 18 av Åsikt från den 18 janu­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Ceramics Pottery Man Artist By Regiane Tosatti Via Pexels Cc0 1.0

Skillnad mellan content och content marketing

Con­tent och con­tent mar­ke­ting. Två uttryck som används fli­tigt. Men vad bety­der de. Egent­li­gen? Och vad är skill­na­den? Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 17 av Åsikt från den 11 janu­a­ri 2016.

Läs hela artikeln »
Argument By Dori Oconnell Via Istock

Swedish Content Agencies får svar

Swe­dish Con­tent Agen­ci­es till fron­ta­lan­grepp efter kri­tik för att de inte beva­ka vad som görs i Sve­ri­ge inom con­tent mar­ke­ting. Nu får de svar på tal. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 16 av Åsikt från den 21 decem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Teens 629046 By Ronymichaud Via Pixabay Cc0 1.0

Robotar tar över i en virtuell verklighet

Vir­tu­ell verk­lig­het blir verk­lig­het under 2016, och robot­skri­ben­ter tar plats i mark­nadstea­met. Det är två för­ut­sä­gel­ser som Sve­ri­ge-aktu­el­la Mark Schae­fer gör. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 15 av Åsikt från den 14 decem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Zombie Hand Scratching Marks On Tombstone By La Corivo Via Istock

Slutet för egna plattformar

Den egna webb­plat­sen är död. Åtminsto­ne snart, om man får tro Mark Schae­fer. Åter­står bara att fin­nas på Face­book, Lin­ke­dIn och and­ra platt­for­mar, och på deras vill­kor. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 14 av Åsikt från den 7 decem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Newborn Baby 990691 By Cherylholt Via Pixabay Cc0 1.0

Emotionella drivkrafter som säljer

Gigan­tisk stu­die visar att käns­lor säl­jer. Köpa­re med ett starkt känslo­mäs­sigt band till ditt varu­mär­ke är i genom­snitt 52% mer lön­sam­ma än de som är ”bara” myc­ket nöj­da. Lär dig mer om stu­di­en. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 13 av Åsikt från den 30 novem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Lars Sorensen

Kärnideologin gör honom till världens bäst presterande vd

Har­vard Busi­ness Revi­ew har gått ige­nom näs­tan tre fjär­de­de­lar av värl­dens alla börs­bo­lag och iden­ti­fi­e­rat det som pre­ste­rar all­ra bäst över lång tid. Det är inte Ama­zon, Goog­le eller Face­book. Det är inte hel­ler något före­tag som drivs av kort­sik­tigt vinst­in­tres­se. Tvärtom! Bola­get har ett syf­te stör­re än att tjä­na peng­ar, och kärn­vär­den som genom­sy­rar hela verk­sam­he­ten. Ett praktex­em­plar på det som jag tog upp i för­ra avsnit­tet av Åsikt. Lyss­na och lär mer! Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 12 av Åsikt från den 23 novem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Foto: Ryan McGuire

Content marketing börjar med ett ädlare syfte och djupt rotade kärnvärden

Ditt före­tags inne­hål­let mås­te har­mo­ni­se­ra med ert ädla­re ända­mål och äkta kärn­vär­den. Lyss­na för att få veta var­för det är vik­tigt och vad du ska tän­ka på. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 11 av Åsikt från den 16 novem­ber 2015.

Läs hela artikeln »