Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Content marketing för entreprenörer
Pia och Thomas blir intervjuad i podden Entreprenörsdriv. Det handlar mest om marknadsföring i allmänhet och content marketing i synnerhet. Detta är en återutsändning av avsnitt 22 av Åsikt från den 15 februari 2016.
Läs hela artikeln »KNTNT är ingen contentbyrå.
10 profiler från det svenska content marketing-communityt träffades för en tid sedan över en bit mat. Vi pratade bland annat om contentbyråer och deras ointresse att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet. Det gav Thomas Barregren något att fundera på. Funderingar som berör branschglidning, marknadsföringens nya villkor och vad vi själva är. I detta avsnitt av Åsikt får du följa med på en resa längs dessa tankebanor. Detta är en återutsändning av avsnitt 21 av Åsikt från den 8 februari 2016.
Läs hela artikeln »Leon Nordin och den kreativa revolutionen
Leon Nordin. För några år sedan hade jag frågat vem det är. Om du inte jobbar eller har jobbat på en reklambyrå, eller är på betryggande avstånd från femtio-strecket, så frågar du dig sannolikt samma sak. Detta är en återutsändning av avsnitt 20 av Åsikt från den 1 februari 2016.
Leon Nordin är – eller rättare sagt var, för han gick bort för några dagar sedan – en urkraft som under 1960- och 70-talen förändrade svensk reklam i grunden. All svensk reklam – från Zetas reklam för sin pasta till Volvos Made by people – ser ut som den gör på grund av Leon Nordin. Sättet du köper annonser på beror på Leon Nordin. Reklambyråerna finns tack vare Leon Nordin.
I avsnitt 20 av Kntnts podd Åsikt försöker Thomas Barregren sammanfatta hans livsverk i några få ord.
Läs hela artikeln »Skriv inte för att bli läst. Skriv för affärsnytta.
Du skriver för långt. Det har jag hört många gånger. Skriv 300 ord. (Eller 500 ord; siffran varierar.) Men jag har aldrig förstått varför. För att ingen orkar läsa mer, har det välmenande svaret varit. Men jag tycker de missar en sak: Skriv inte för att bli läst. Skriv för affärsnytta. Detta är en återutsändning av avsnitt 19 av Åsikt från den 25 januari 2016.
Läs hela artikeln »19 spaningar om 2016 (och framåt)
Förutom uppenbara spaningar om rörlig bild, VR och AI, så spanar Thomas också om content marketings nedgång, kris för reklambyråer och vikten av personliga relationer. Och om en massa annat. Detta är en återutsändning av avsnitt 18 av Åsikt från den 18 januari 2016.
Läs hela artikeln »Skillnad mellan content och content marketing
Content och content marketing. Två uttryck som används flitigt. Men vad betyder de. Egentligen? Och vad är skillnaden? Detta är en återutsändning av avsnitt 17 av Åsikt från den 11 januari 2016.
Läs hela artikeln »Swedish Content Agencies får svar
Swedish Content Agencies till frontalangrepp efter kritik för att de inte bevaka vad som görs i Sverige inom content marketing. Nu får de svar på tal. Detta är en återutsändning av avsnitt 16 av Åsikt från den 21 december 2015.
Läs hela artikeln »Robotar tar över i en virtuell verklighet
Virtuell verklighet blir verklighet under 2016, och robotskribenter tar plats i marknadsteamet. Det är två förutsägelser som Sverige-aktuella Mark Schaefer gör. Detta är en återutsändning av avsnitt 15 av Åsikt från den 14 december 2015.
Läs hela artikeln »Slutet för egna plattformar
Den egna webbplatsen är död. Åtminstone snart, om man får tro Mark Schaefer. Återstår bara att finnas på Facebook, LinkedIn och andra plattformar, och på deras villkor. Detta är en återutsändning av avsnitt 14 av Åsikt från den 7 december 2015.
Läs hela artikeln »Emotionella drivkrafter som säljer
Gigantisk studie visar att känslor säljer. Köpare med ett starkt känslomässigt band till ditt varumärke är i genomsnitt 52% mer lönsamma än de som är ”bara” mycket nöjda. Lär dig mer om studien. Detta är en återutsändning av avsnitt 13 av Åsikt från den 30 november 2015.
Läs hela artikeln »Kärnideologin gör honom till världens bäst presterande vd
Harvard Business Review har gått igenom nästan tre fjärdedelar av världens alla börsbolag och identifierat det som presterar allra bäst över lång tid. Det är inte Amazon, Google eller Facebook. Det är inte heller något företag som drivs av kortsiktigt vinstintresse. Tvärtom! Bolaget har ett syfte större än att tjäna pengar, och kärnvärden som genomsyrar hela verksamheten. Ett praktexemplar på det som jag tog upp i förra avsnittet av Åsikt. Lyssna och lär mer! Detta är en återutsändning av avsnitt 12 av Åsikt från den 23 november 2015.
Läs hela artikeln »Content marketing börjar med ett ädlare syfte och djupt rotade kärnvärden
Ditt företags innehållet måste harmonisera med ert ädlare ändamål och äkta kärnvärden. Lyssna för att få veta varför det är viktigt och vad du ska tänka på. Detta är en återutsändning av avsnitt 11 av Åsikt från den 16 november 2015.
Läs hela artikeln »