Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Har du en distributions- och konverteringsplan?
Distributionskanaler och kedjor av content produkter bildar tillsammans ett system för att attrahera och konvertera din målgrupp. Men du behöver en plan för att bygga systemet. Detta är en återutsändning av avsnitt 34 av Åsikt från den 10 maj 2016.
Läs hela artikeln »Fyller du bara kanaler – eller försöker du åstadkomma något?
Varför gör du content marketing? För att fylla en kanal? Eller för att åstadkomma något? Svaret beror på hur content marketing-mogen du och ditt företag är. I avsnitt 33 av Kntnt Åsikt presenterar Thomas en enkel mognadsmodell för content marketing – från att fylla kanaler till content product. Detta är en återutsändning av avsnitt 33 av Åsikt från den 3 maj 2016.
Läs hela artikeln »Tack adblockers!
”Tack adblockers! Nu måste vi äntligen göra något åt det verkliga problemet”, inleder Carl Wåreus sin gästkrönika i avsnitt 32 av Kntnt Åsikt.
Det har skrivits mycket om Adblockers på senaste tiden.
Hundratals miljoner i intäkter försvinner från publicister. Över 30 procent har Adblockers installerat. Ja, kanske 40 procent enligt vissa mätningar. IAB går till motattack. Vi måste utbilda mediekonsumenterna. Stora reklamintäkter som står på spel för medieägare. En lätt panik verkar spridit sig.
Men det är inte adblockers som är problemet. Det är för mycket, för oriktad och för dålig reklam. Och det är tidningshusen och andra medieägarna som har nyckeln till lösningen. En lösning som är lika enkel som genial.
Dagens krönika är skriven och läst av Carl Wåreus – vd för Forsman & Co, ett av Sveriges absolut modernaste produktionshus för rörlig bild.
Detta är en återutsändning av avsnitt 32 av Åsikt från den 25 april 2016.
Läs hela artikeln »Customer experience, service design & content marketing
Är content marketing egentligen en generell och skalbar metodik för att åstadkomma service design och systematiskt erbjuda bra customer experience? Det tror Thomas efter att ha läst två böcker. Vad tror du? Detta är en återutsändning av avsnitt 31 av Åsikt från den 18 april 2016.
Läs hela artikeln »Så tjänar byråerna pengar på förvirringen kring content marketing
Content marketing-utbildning är big business. Några byråer tjänar stora pengar på den förvirring de själva har skapat. Men behärskar de ämnet? Detta är en återutsändning av avsnitt 30 av Åsikt från den 11 april 2016.
Läs hela artikeln »Dags att bli Chief Customer Officer (CCO)
Flera branschpersoner vittnar om marknadschefsrollens minskande betydelse. Utveckling är oroande. Det är hög tid för marknadschefer att rycka upp sig och återta plats i ledningsrummet, kanske som Chief Customer Officer (COO). Vad det innebär, och hur du börjar resan dit, får du veta om du lyssnar på Åsikt. Detta är en återutsändning av avsnitt 29 av Åsikt från den 5 april 2016.
Läs hela artikeln »Marknadschef, hur modig är du?
Marknadschefen måste återta sin plats närmast vd och återupprätta marknadsföring som disciplin. Men har marknadscheferna modet för att ta striden? Detta är en återutsändning av avsnitt 28 av Åsikt från den 28 mars 2016.
Läs hela artikeln »Marknadschefer i alla företag, förenen eder!
Utvecklingen går baklänges. Från fokus på marknaden till fokus på försäljning. Marknadschefer vingklipps och reduceras till ansvariga för interna produktionsbyråer som ska förse säljarna med presentationer och broschyrer. Det är dags att sätta stopp för den här utvecklingen. Dags att återerövra en plats i ledningsgruppen. Dags att sätta kunderna, marknaden, i centrum – inte försäljningen. Marknadschefer i alla företag att förenen eder. Detta är en återutsändning av avsnitt 27 av Åsikt från den 22 mars 2016.
Läs hela artikeln »Så överlever du ”content shock”
Mängden innehåll som sköljer över oss ökar lavinartat, men inte vår förmåga att tillgodogöra oss innehållet. Därför blir det svårare och svårare att få effekt med content marketing. Till slut hamnar vi i ”content shock”. Detta är en återutsändning av avsnitt 26 av Åsikt från den 14 mars 2016.
Om du fortsätter att pumpa ut innehåll som svarar på frågor, ger tips och råd och liknande, ja då kommer du inte överleva content shock. Det krävs något mer. Vad berättar jag i avsnitt 26 av Kntnt Åsikt.
Läs hela artikeln »Har native advertising en framtid?
En svensk studie visar att bilden av native advertising är mer nyanserad än vad man kan tro. Innanför den mur som hos varje mediehus med självaktning skiljer det redaktionella från det kommersiella, tycks man tror att vi som är på utanför muren enfaldigt sjunger lovsång till native advertising. Men riktigt så ser det inte ut. Generellt finns en försiktig positiv inställning. Försiktig eftersom både mediehus och annonsörer måste gå en mycket smal väg med native advertising. Kommer vi att klara det? I dagens krönika berättar Thomas Barregren mer om studien och den smala vägen. Detta är en återutsändning av avsnitt 25 av Åsikt från den 7 mars 2016.
Läs hela artikeln »Marketing automation kräver en plan – den som påstår annat ljuger
Malin Sjöman skrev en artikel om marketing automation som sporrade en och annan marketing automation-entusiast att kommentera. Rubrik var lite provocerade: ”Därför ska du inte köpa ett marketing automation-system – än”. En av kommentarerna fick Thomas att stöna. Detta är en återutsändning av avsnitt 24 av Åsikt från den 29 februari 2016.
Läs hela artikeln »Därför går vi med i Komm!
Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) har en ny stolt medlem. I detta avsnitt förklara Thomas vad Komm är, varför vi har gått med, och vad du vinner på det. Detta är en återutsändning av avsnitt 23 av Åsikt från den 22 februari 2016.
Läs hela artikeln »