Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
3 av 4 köper av B2B-företag som ger dem insikt
Insiktsdriven marknadsföring och försäljning – insight marketing – är en inbound-metod för B2B-företag som inte nöjer sig med att skapa leads utan också vill driva efterfrågan. Metoden använder innehåll för att attrahera presumtiva kunder och respektfullt skapa insikt om att det finns övertygande skäl att lösa ett problem eller fånga en möjlighet med varor och tjänster som företaget kan tillhandahålla. Analysföretaget Forrester har visat att det kan leda till affär i tre av fyra fall.
Läs hela artikeln »Social video: Så får du andra att sprida din video
Social video är inte video i sociala medier. Så vad är det då? Varför ska du göra social video? Är det dyrt? Och hur ska du göra det? I veckans specialavsnitt av Kntnt Radio får du svaren av Jerry Silfwer – den prisbelönte PR-konsulten känd som Doktor Spinn. Lyssna (eller läs) nu!
Läs hela artikeln »Vad är content marketing?
Denna artikel är för dig som frågar dig vad content marketing är för något. För dig som inte nöjer dig med de vanliga enkla svaren utan verkligen vill förstå. Vi börjar med ordets ursprung, djupdyker i definition, och syr till sist ihop alla delar till ett komplett och fullständigt svar.
Läs hela artikeln »Öppen källkod – en strategisk fördel
Jag vet! Du jobbar med kommunikation, marknadsföring eller försäljning. Inte IT. Trots det bör du läsa denna text som kort förklarar varför du alltid ska välja fri programvara med öppen källkod om du kan.
Läs hela artikeln »Inbound marketing ≈ content + automation
Exakt vad är inbound marketing? Och var kommer content marketing och marketing automation in i bilden? Det besvarar denna artikel.
Läs hela artikeln »Inbound marketing är inte inbound
Du har säkert hört talas om ”inbound marketing”. Speciellt om du är intresserad av marknadsföring och försäljning business-to-business (b2b). Men har du tänkt på att ”inbound marketing” är mer outbound än inbound? Om inte förr, så kommer du tänka det efter att ha läst denna artikel.
Läs hela artikeln »23 podcast att lyssna på i sommar
7 måsten, 6 lyssningsvärda, 5 udda fåglar och 5 du aldrig har hört talas om. Sammanlagt 23. Det är antalet poddar som Thomas tipsar om i sista avsnittet av Kntnt Åsikt. Detta är en återutsändning av avsnitt 40 av Åsikt från den 8 juli 2016.
Läs hela artikeln »Marknadschefens största misstag
Jag har förmånen att träffa många marknads- och kommunikationschefer och dito direktörer och andra med ansvar för sitt företags marknadskommunikation. Du är säkert en av dem, eller aspirerar på att bli en. Detta är en återutsändning av avsnitt 39 av Åsikt från den 13 juni 2016.
Tack vare alla möten så kan jag se likheter och skillnader mellan dig och dina kollegor åt. Trots skilda förutsättningar har ni mer som förenar er än som skiljer er. Och det gäller också misstag. Och i dagens krönika, nummer 39 i ordningen, ska jag prata om ett sådant misstag. Kanske det största många av dina kollegor gör, och som jag hoppas du kan undvika.
Jag läser som vanligt min egen krönika i Kntnt Åsikt. Lyssna gärna. Jag tror den gör sig bäst i det formatet. Men du kan förstår också läsa manuset nedan. God lyssning (läsning)!
Läs hela artikeln »Försenad! Vem bryr sig?
Hur viktigt är det att publicera innehåll regelbundet och förutsägbart? Detta är en återutsändning av avsnitt 38 av Åsikt från den 10 juni 2016.
Läs hela artikeln »Förtjänad marknadsföring
Har du sett Volvos nya reklamfilm med Zlatan? En nästan tre och halv minut lång film. Ja, den börjar som en storfilm med ”Volvo Cars presents […] Prologue […] featuring Zlatan Ibrahimovic”. Det är ett fantastisk stycke content, signerat Forsman & Bodenfors, och med musik av den världsberömde kompositören Hans Zimmer. Namnet, Prologue, antyder att detta är bara början… Wow! Men är det content marketing? Detta är en återutsändning av avsnitt 37 av Åsikt från den 1 juni 2016.
Läs hela artikeln »Joe Pulizzi om skillnaden mellan content och content marketing
I veckan som gick intervjuade Pia och jag Joe Pulizzi. Det var ett riktigt bra samtal, som gick bortanför de vanliga artiga frågorna och självklara svaren. Efter drygt tjugo minuter av givandes samtal så såg jag den. Lampan på inspelningsapparaten. Den som lyser rött när man spelar in. Nu gjorde den inte det… Detta är en återutsändning av avsnitt 36 av Åsikt från den 24 maj 2016.
Läs hela artikeln »Därför ska du dela andras innehåll i dina sociala medier
För att lyckas med content marketing ska du sprida mycket mer av andras innehåll än av ditt eget. Minst dubbelt så mycket. Detta är en återutsändning av avsnitt 35 av Åsikt från den 17 maj 2016.
Läs hela artikeln »