Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Bygga varumärke med content marketing
Jag var igår moderator för en diskussion om varumärke. Det inspirerade mig till att fundera mer på varumärke som begrepp. Och fundera på hur content marketing kan användas till att bygga och förstärka ett varumärke. Denna text sammanfattar lite av det jag kom fram till.
Läs hela artikeln »Kära nyhetsbyråer (och alla andra) – detta är content marketing
Både Nyhetsbyrån Direkt och SIX News skickade igår ut telegram om Cision satsning på content marketing. Mycket roligt! Om man bortser från beskrivningarna som var helt olika men lika uppåt väggarna. Så här, käre nyhetsbyråer och alla andra, följer en förklaring av content marketing.
Läs hela artikeln »Kntnt får nya delägare
Jippie! Jag har fått kollegor och partners. Redan i mitt första blogginlägg skrev jag att ”under året kommer ’jag’ att att bli ’vi’”. Nu är det klart. Vill du veta vilka? Läs vidare…
Läs hela artikeln »Showrooming ett problem – eller?
Företag som säljer kläder, böcker, kameror eller andra sällanköpsvaror i fysiska butiker har problem med konsumenter som kommer till butiken för att se och ta på varorna och få råd av personalen, men som sen går hem och köper varorna från en onlinebutik. Fenomenet kallas showrooming. Men hur stort är problemet? Och vad är lösningen? Kan content marketing vara en del av lösningen? Läs vidare för svar.
Läs hela artikeln »Vinnande content marketing
Hur ser prisvinnande content marketing ut? Några exempel kommer från Spoon, som häromdagen fick tredjepris och två hedersomnämnanden för två bidrag av sammanlagt åttahundra tävlande bidrag i 2013 Content Marketing Awards. I denna artikel tittar jag närmare på de två bidragen.
Läs hela artikeln »Exempel på content marketing i turistnäringen
Mitten av juli, solen skiner för sjunde veckan i följd (eller något sådant) och sommarbrisen svalkar. Det finns inte mycket att klaga på denna sommar. Bortsett från min motivation att skriva på denna blogg. Bloggat har jag gjort, men bara på min nya blogg om segling i allmänhet och segling med optimistjolle i synnerhet. Kntnts blogg, den som jag hade rekommenderat mig själv som kund att uppdatera två gånger per vecka – även under sommaren – har inte fått den uppmärksamhet den bör få. Beklagansvärt, men ack så mänskligt. Kntnt är ju bara jag (i ännu några dagar – blink, blink). Hur som helst, i söndags såg jag något som fick det att klia i mina fingrar…
Läs hela artikeln »12 boktips om content marketing, innehållsstrategi och annat
Äntligen sommar! Lata dagar på stranden till ljudet av vågskvalp, eller i hängmattan under björkarnas susande trädkronor, eller i stugan med sommarregnet smattrande mot taket. Var du än befinner dig, så se still att ha en eller annan god bok tillhands. Här tipsar jag om tolv böcker om content marketing, innehållsstrategi och annat.
Läs hela artikeln »Native advertising – ulv i fårakläder
Native advertising är ett nytt buzzword inom marknadsföring. Enkelt uttryckt är det en webbannons utformad som redaktionellt innehåll. Det låter förvillande likt content marketing, men är inte samma sak. En viktig skillnad är att native advertising kan leda till att du plockas bort från sökresultat, medan content marketing tvärtom kan ge dig en bättre placering. I denna artikeln skall jag förklara skillnaden, och hur du undviker att straffas av Google om du använder native advertising.
Läs hela artikeln »Inbound marketing och content marketing — samma sak?
Är content marketing samma sak som inbound marketing? Vad är permission marketing? Och hur hänger dessa ihop med digital marketing? Om du känner dig förvirrad är du vare sig ensam eller i dåligt sällskap. Många, även representanter för välkända byråer, har svårt att hålla isär begreppen. Men lugn. Efter att ha läst denna artikel kommer du förstå var begreppen överlappar och var de kompletterar varandra.
Läs hela artikeln »23 svenska exempel på content marketing
Coca-Cola och RedBull är de två mest åberopade exemplen på content marketing. Men finns det inga svenska exempel? Jodå. I denna artikel ger jag 23 exempel.
Läs hela artikeln »SOS Barnbyar – exempel på redaktionell marknadskommunikation
Metro av idag (15 maj 2013) innehöll en tidning i tidningen. Det var SOS Barnbyar som bifogade Världens största familj – ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation.
Läs hela artikeln »12 marknadsundersökningar om content marketing
Intresset för content marketing har formligen exploderat sista tiden. Det framgår av de tolv marknadsundersökningar som jag har hittat på webben och delar med mig av i denna artikel.
Läs hela artikeln »