Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Spoon Contenttalk Goteborg 2013 By Maria Gustafsson

Spoon bjöd in till ContentTalks

Inne­hålls­by­rån Spoon bjöd på Con­tent­Talks. Drygt 150 åhö­ra­re lyss­na­de på bland and­ra Sti­na Hon­ka­maa Berg­fors, tidi­ga­re vd för Goog­le och nu vd för Uni­ted Scre­ens, Hele­na Wes­tin, som bland annat har varit mark­nads­chef på Svens­ka Spel, Nor­disk mark­nads­di­rek­tör på Tre och affärs­ut­veck­lings­chef på Afton­bla­det, och Sara Öhr­wall, chef för Bon­ni­er Rese­arch & Deve­lop­ment. Läs repor­ta­get från pre­miä­ren på Spoons halv­dags­se­mi­na­ri­um om con­tent marketing.

Läs hela artikeln »
The Epic Split By Volvo Truck Corporation Via Images.volvotrucks.com

Episkt exempel på värdeskapande marknadskommunikation

Du har väl hört talas om The Epic Split? Reklam­fil­men som Fors­man & Boden­fors har gjort för Vol­vo Trucks, och som på bara någ­ra dagar har bli­vit mer spridd än de fles­ta musik­vi­de­os, filmtrai­lers och vide­oklipp med gul­li­ga bebi­sar. Det är ett bra exem­pel på vär­deska­pan­de mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Och viral mark­nads­fö­ring. I den­na arti­kel för­kla­rar jag var­för. Och berät­tar mer om filmen.

Läs hela artikeln »
Glass Chess 2 By Chrisgj6 Via Flickr

Hur gör du en innehållsstrategi för content marketing?

I en tidi­ga­re arti­kel frå­ga­de vi oss: Vad är en inne­hålls­stra­te­gi? Och hur gör man en sådan? Sva­ret på den förs­ta frå­gan gavs i sam­ma arti­kel. Sva­ret på den and­ra kom­mer här.

Läs hela artikeln »
Strange Things Are Happening These Days By Koshyk Via Flickr

Vad är en innehållsstrategi?

Inne­hålls­stra­te­gi (con­tent stra­te­gy på eng­els­ka) är en hörn­sten för lyc­kad mark­nads­fö­ring på web­ben och i soci­a­la medi­er. Och det är ett abso­lut mås­te för con­tent mar­ke­ting. Men vad är egent­li­gen en inne­hålls­stra­te­gi? Och hur gör man en sådan? Des­sa två frå­gor skall jag besva­ra i två artik­lar. Vi bör­jar med den förs­ta frå­gan i den­na artikel.

Läs hela artikeln »
Publik2

Lönar det sig att arbeta med content?

”Är det lön­samt att anstränga sig i digi­ta­la medi­er? Lönar det sig att arbe­ta med con­tent?” Det är två frå­gor som alla vi som job­bar med mark­nads­fö­ring i digi­ta­la medi­er stäl­ler oss. Och det var ock­så titeln på det före­drag som Mats Rön­ne, före det­ta glo­bal varu­mär­kes­chef på Erics­son och Electro­lux, höll vid ett av Knt­nts fru­kost­se­mi­na­ri­um. Läs vida­re för att ta del av Mats svar.

Läs hela artikeln »
Seamless Rainbow Music Background Illustration By Enjoynz Via Istockphoto

Vilken tonalitet har ditt varumärke?

När ditt före­tag kom­mu­ni­ce­rar på web­ben eller i soci­a­la medi­er så påver­kas läsar­nas upp­fatt­ning om före­ta­get av hur du skri­ver – vil­ka ord du väl­jer och hur du for­mu­le­rar dig. Det du skri­ver ger före­ta­get en röst. Och rös­ten har en ton som läsar­na upp­fat­tar. Och tonen är lika vik­tig för ditt varu­mär­ke som det visu­el­la. Läs vida­re om du vill veta mer om sam­ban­det mel­lan varu­mär­ke och tonalitet.

Läs hela artikeln »
Alluring By Dawn Ashley Via Flickr

Sökmotoroptimering är död! Eller?

Job­bar du med digi­tal mark­nads­fö­ring? Då har du säkert hört till leda att sök­mo­to­rop­ti­me­ring är vik­tigt. Men är det verk­li­gen så? På sista tiden har Goog­le gjort en rad änd­ring­ar som mer är något annat har ställt begrep­pet på ända. I den­na arti­kel för­kla­rar jag hur sök­mo­to­rer fun­ge­rar, vad det inne­bär att sök­mo­to­rop­ti­me­ra, begrepp som vit hatt och svart hatt, och inte minst vad alla änd­ring­ar från Pan­da till Hum­ming­bird inne­bär för dig.

Läs hela artikeln »
Antennen 1 (westend) By Marfis75 Bia Flickr

Vad betyder innehåll, kanaler, medier, kuratera , …?

Vi som job­bar med digi­tal mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion släng­er oss med ord som vi för­står men ändå inte rik­tigt kan för­kla­ra. Exakt vad är inne­håll, kom­mu­ni­ka­tion, kana­ler och medi­er? Och vad inne­bär egent­li­gen att medi­er är ”ägda”, ”betal­da” eller ”för­tjä­na­de”? Och vad är skill­na­den på att pub­li­ce­ra, kura­te­ra och promota?

Läs hela artikeln »
The Anxious Type By Jd Hancock Via Flickr

Målgrupper och vad som påverkar dem – kartlägg för framgångsrikt innehåll

Vil­ka är mål­grup­per­na för ditt inne­håll? Och vad påver­kar dem? Det är två cen­tra­la frå­gor i var­je inne­hålls­stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting. Dina kundseg­ment är säl­lan sam­ma sak som dina mål­grup­per. Och dina per­so­nas berät­tar säl­lan vad som påver­kar dem. Där­för behö­ver du iden­ti­fi­e­ra dina mål­grup­per och kart­läg­ga vad som påver­kar dem för att skall lyc­kas med con­tent mar­ke­ting. Läs hur du gör!

Läs hela artikeln »
Compass Study By Calsidyrose Via Flickr

Innehåll längs köparens resa

Du vet att inne­håll – bra inne­håll som din mål­grupp vill ta del av – är abso­lut vitalt för att lyc­kas med digi­tal mark­nads­fö­ring. Men vad för inne­håll vill de ta del av? Det är en cen­tral frå­ga som många brot­tas med. Desto mer du fun­de­rar på den, desto mer inser du att frå­gan är mång­bott­nad. Inne­hål­let mås­te anpas­sas efter mål­grup­pen, efter kana­len, efter tona­li­te­ten och så vida­re. Och kanske vik­ti­gast, men allt för ofta för­bi­sett: Du mås­te anpas­sa inne­hål­let efter var kun­den befin­ner sig i sin resa genom säljtrat­ten. I den­na arti­kel får du lära dig en använd­bar modell för att iden­ti­fi­e­ra och beskri­va vad för sorts inne­håll som du behö­ver pro­du­ce­ra och pub­li­ce­ra längs köpa­rens resa. Läs vidare!

Läs hela artikeln »
Active Young People

Köparens resa genom säljtratten

Du kän­ner till AIDA. Och du har säkert full koll på säljtrat­ten (sales fun­nel). Men har du ännu hört talas om köpa­rens resa (buy­er’s jour­ney)? Eller kon­su­men­tens besluts­re­sa (con­su­mers deci­sion jour­ney)? Har du tänkt på att alla fyra häng­er ihop? Läs vida­re om frå­gor­na intres­se­rar dig.

Läs hela artikeln »
Konvent Framtiden

Ö is a zero with two pricks

I fre­dags besök­te min kol­le­ga Pia Teg­borg och jag Kon­vent Fram­ti­den som arran­ge­ras av Mark­nads­för­e­ning­en i Göte­borg – mer känd som Mig. Det var en under­hål­lan­de och inspi­re­ran­de dag. Kanske var du där? Eller kun­de du inte? Oav­sett, läs vida­re för en sum­me­ring av dagens höjdpunkter.

Läs hela artikeln »