Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Skit i Facebook!
Ursäkta språket. Men jag vill vara tydlig. Skit i Facebook! Uppdateringar på din Facebok-sida syns bara hos någon ynka procent av dina följare. 94–98% får inget. Din ansträngning att bygga en Facebook-sida och bygga en publik är helt bortkastad. Om du inte betalar dem. Likt utpressare kräver de betalt för varje inlägg som du vill skall nå dina följare. Dina för detta prenumeranter. Facebook har låst dig. De har blåst dig dubbelt, för de flesta likes du får är fejk. Vill du veta mer? Vad är alternativen? Dags att bojkotta Facebook? Läs vidare för svaren!
Läs hela artikeln »Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag
Sara Rosengren, forskare inom marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium, om hur relevant och värdefullt innehåll bygger kommunikationskapital. Läs vidare för mer information, intervju och länkar till både presentationen och video från seminariet.
Läs hela artikeln »Intervju med Joe Pulizzi
Joe Pulizzi, content marketings fader, störste guru och främste evangelist, är huvudtalare på Content Meetup som Kntnt arrangerar den 22 maj i Göteborgs konserthus. Inför hans besök har jag intervjuat honom. Läs intervjun!
Läs hela artikeln »Generera leads med content marketing
Hör du till de 10% som vet att content marketing är effektiv för att generera nyförsäljning? Bra! Då kan du sluta läsa nu. 🙂 Eller hör du till de 90% som nu är nyfikna på hur content marketing kan användas för att generera leads? Läs i så fall vidare!
Läs hela artikeln »Varför smarta marknadsförare bloggar
Har ditt företag eller din organisation ingen blogg? I vart fall ingen som ni satsar på? Det är synd. Ni går miste om ett av de kraftfullaste, mest kostnadseffektiva, och samtidigt enklaste och mest förlåtande sätt som finns att göra content marketing.
Företagsblogg är ett bra sätt att ge företaget en personlighet och bygga varumärke, att skapa efterfrågan och generera leads, och att hålla kontakten med både potentiella och existerande kunder. Och det är mumma för sökmotorer. Kort sagt: en blogg är för ditt företag vad dunderhonung är för Bamse.
Smarta marknadsförare och kommunikatörer vet detta och satsar på en företagsblogg. Läs vidare om du vill veta varför.
Läs hela artikeln »Du gör inte content marketing – du bara tror det
Nio av tio marknadsförare påstår sig göra content marketing. Jag påstår att de inte vet vad de pratar om. Alla fyller begreppet med vad som passar dem bäst. Tidningar och innehållsbyråer hävdar att native advertising är content marketing. Reklambyråer påstår sig bedriva content marketing kampanjer. Och marknadsförare som publicerar innehåll i sociala medier hävdar att de gör content marketing. Jag säger som Brasse i Fem myror är fler än fyra elefanter: ”Fel, fel, fel!”
I den här artikeln försöker jag reda ut begreppet. Först raljerar jag lite till. Sen ger jag en förklaring av content marketing, och beskriver fyra principer som måste uppfyllas. Sist förklarar jag varför kampanjer, native advertising och sociala medier inte är content marketing. Läs och tyck till!
Läs hela artikeln »Operation Crush och marknadsföringens strategiska princip
Intel krossade konkurrenterna på 1980-talet genom att tillämpade den strategiska principen för marknadsföring. Läs den spännande berättelsen.
Läs hela artikeln »Strategiskt hålrum – därför misslyckas webbprojekt
Har du upplevt byråer som inte gör som du vill? Eller kunder som inte förstår sitt eget bästa? I så fall känner du nog igen dig i denna berättelse. Före jul träffade jag Anders. Han jobbar i en koncern som består av en handfull företag. De affärsdrivande dotterbolagen har alla ett eget varumärke och egen webbplats. Anders är ansvarig för moderbolagets webbplats. Den vänder sig främst till finansiärer, journalister och andra intresserade. Bolaget har givit en reklambyrå i uppdrag att modernisera webbplatsen. Men det går inte bra. Inte alls. De två parterna förstår inte varandra. Bolaget är från Mars. Byrån är från Venus. Läs Anders berättelse om ett projekt som borde ha varit enkelt men som nu har kört fast. Och läs min analys om varför det ofta blir så. Och vad man kan göra åt det.
Läs hela artikeln »Trendspaning 2014 – 16 trender inom content marketing
Årets första blogginlägg är en sammanställning av 16 trender som under 2014 är betydelsefulla för dig som ansvara för, eller arbetar med, marknadsföring och kommunikation. De är hämtade från bokstavligen tjogtals trendspaningar – både allmänt hållna och specifika för vitt skilda ämnesområden – gjorda av erkända prognosmakare eller erkända ämnesexperter både från Sverige och utomlands. Läs vidare!
Läs hela artikeln »Content is king – igen!
Det har inte undgått dig att innehåll åter är kung. Content marketing har varit årets snackis bland marknadsförare. Inbound marketing är säljares nya kelgris. Och native advertising är tidningars frälsning. Oavsett metod så är innehåll i centrum. Innehåll som attraherar och engagerar. Innehåll som fångar dina målgruppers intresse, och får dem att ta ett steg till längs köparens resa. Men hur skall du göra, som är ansvarig för ditt företags marknadsföring, göra? I denna artikel delar Kntnt, ett managementkonsultföretag specialiserat på content marketing, med sig av sina tankar.
Läs hela artikeln »Bok på svenska om content marketing
Den första boken på svenska om content marketing har kommit ut. Min kollega och jag har skrivit de 114 sidorna (förutom förordet). Vad handlar boken om? Varför skrev vi den? Och varför på svenska? Läs vidare för svar! (Och smakprov och tips om var du kan köpa den.)
Läs hela artikeln »Vad vet Sveriges annonsörer om content marketing? Inget!
Sveriges annonsörer presenterade på Content Day i förra veckan en undersökning som de har låtit Novus göra bland sina medlemmar. Syftet med undersökningen var att ta reda på vad Sveriges annonsörer (alltså medlemmarna) känner till om content marketing, vilka deras motiv är, hur de jobbar, i vilka kanaler, och deras investering och framtidstro i content marketing. Jag har läst rapporten. Sveriges annonsörer vet inget om content marketing. Läs varför!
Läs hela artikeln »