Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Ekg 158177 Via Pixabay Cc0 1.0

Regelbundenhet, kvalitet och frekvens. Vad är viktigast?

Hur ofta ska du pub­li­ce­ra på web­ben? Så ofta du kan. Men inte ofta­re än att du kan pub­li­ce­ra regel­bun­det och med jämn kva­li­tet. Läs varför!

Läs hela artikeln »
Pontus Staunstrup

Pontus Staunstrup: Köpresan – nyckeln till content marketing

Pon­tus Straun­strup berät­tar om köpre­san – från det att köpa­ren gör ett inle­dan­de över­vä­gan­de till att de är din ambas­sa­dör. Med rätt inne­håll i rätt tid kan du hjäl­pa dem längs hela resan.

Läs hela artikeln »
Smartphone 623722 By Firmbee Via Pixabay Cc0 1.0

Jackie Kothbauer: ”Är content marketing en defensiv åtgärd?”

Jac­kie Kot­h­bau­er, känd pro­fil inom soci­a­la medi­er och exper­ter på per­son­li­ga varu­mär­ken, frå­ga­de mig på Face­book om con­tent mar­ke­ting en defen­siv åtgärd för att få ha en dia­log med kun­der. Bra frå­ga. Läs sva­ret nu!

Läs hela artikeln »

Så hittar du bilder som fördubblar dina läsare

Stu­die visar att en bild för­dubb­lar läsa­re. Men var hit­tar du bil­den? I den här arti­keln får både tips på bra bild­käl­lor och någ­ra smar­ta trick.

Läs hela artikeln »
Alex Beauchamp Airbnb

Pinsamt: Airbnb uteblev från Marknadschefsdagarna på Meg

Alex Beau­champ från Airb­nb var huvud­ta­la­re på Mark­na­s­chefs­da­gar­na på Meg men dök inte upp. Läs den osan­no­li­ka historien.

Läs hela artikeln »
Kom igång-kurs i content marketing hos Kntnt

Steg för steg: Så tar du fram en strategi för content marketing

Lär dig att ta fram en använd­bar stra­te­gi för con­tent mar­ke­ting. Knt­nt visar dig steg-för-steg vad du ska göra. Du kan läsa, lyss­na eller tit­ta. Gör det nu!

Läs hela artikeln »
Kntnt Frukost 15 By Thomas Barregren

Christian Rudolf: Använd sök för att förstå dina kunder (och förbättra din SEO)

Så använ­der du Goog­le för att för­stå dina kun­der bätt­re – och för­bätt­ra din pla­ce­ring i sökre­sul­ta­tet. Se Christi­an Rudolfs före­darg på Knt­nt fru­kost 15 den 20 feb­ru­a­ri 2015.

Läs hela artikeln »
Doing Double Duty From Everett Collection Via Shutterstock

Förstå content marketing – bakgrund, förklaring och exempel

Du har värl­dens bäs­ta jobb. Kom­mu­ni­ka­tör. Du hjäl­per ditt före­tag, din orga­ni­sa­tion eller dina kun­der att nå ut med sitt budskap.

Du hjäl­per mot­ta­ga­re att få infor­ma­tion, lära sig saker och upp­täc­ka nya varor och tjänster.

Och det är kre­a­tivt, och spän­nan­de. Kanske väl spännande.

Utveck­ling­en går i en rasan­de takt. De senas­te fem åren har det hänt mer än de före­gå­en­de femtio.

Ändå ska du hänga med och behärs­ka nya soci­a­la medi­er, för­stå mil­len­ni­als, ana­ly­se­ra big data, ha koll på wea­ra­bles. Och så con­tent. ”Oh my god!” Lugn! Hjälp är på väg. Till­sam­mans ska vi ta kon­troll över situationen.

Först går vi till bot­ten med vad som hän­der. Var­för går allt så fort? Vad är drivkraften?

Sen tit­tar vi när­ma­re på con­tent mar­ke­ting – en meto­dik för att ta kon­troll över situationen.

Läs hela artikeln »
Free Climber By Gcoles Via Istock

5 saker som fångar läsare och håller dem kvar till slutet

Dags att skri­va ny arti­kel till web­ben eller nyhets­bre­vet. Du sit­ter där, fram­för skär­men som stir­rar blank till­ba­ka, och vän­tar på att orden ska flö­da genom dina fing­rar, in i datorns maski­ne­ri och upp på den tom­ma skär­men. Du har gjort det förr och vet att det går. Det krävs bara arbe­te. Myc­ket arbe­te. Men hur vet du att dina veder­mö­dor belö­nas? Att din text bli läst? Eller rät­ta­re sagt, vad kan du göra för att den ska bli läst? Inte bara rubri­ken. Utan hela tex­ten. Till slu­tet. Läs vida­re så ska jag berätta…

Läs hela artikeln »
Chimpanzee Portrait By Bildagentur Zoonar Gmbh Via Shutterstock

Grunderna i AdWords: sökord, displaynätverk och retargeting

Hur får du läsa­re till din nya före­tags­blogg? Din sajt dyker upp först på sidan 17 i Goog­les sökre­sul­tat. Och än så länge har du få föl­ja­re i soci­a­la medi­er. Hur ska du nå ut och byg­ga publik?

Läs hela artikeln »
Airbnb

Airbnb – exempel på content marketing

Airb­nb kom­mer till Mark­nads­chefs­da­gar­na och Meg den 5–6 mars 2015. Det bör­ja­de med ett telefonsamtal…

”Hej! Det är PeO”, sa PeO Axels­son, grun­da­re och vd av nät­ver­ket Mark­nads­che­fer­na som finns i Stock­holm, Göte­borg och Mal­mö. Han har ring Knt­nt och pra­tar nu med Pia. Jag hör att han säger: ”Kan ni fixa en inter­na­tio­nell huvud­ta­la­re till Mark­nads­chefs­da­gar­na? Helst kvin­na. Gär­na inom con­tent mar­ke­ting.” Pia, som under fle­ra år var pro­jekt­le­da­re för Guld­äg­get, tve­kar inte. ”Javisst”, säger hon.

Jag har tusen invänd­ning­ar, men vet att det inte är någon idé. Anna Ser­ner, Pias vänin­na sedan Anna var vd för Reklam­för­bun­det och Pia ock­så arbe­ta­de där, sa en gång att Pia på något under­ligt sätt får även den mest mot­stri­di­ga att göra som hon vill. Det är inte lock och inte hel­ler pock. Det är något magiskt. Igen vet vad. Men det bru­kar bli som Pia vill. Som till exem­pel när vi flög över Joe Puliz­zi – ”con­tent mar­ke­tings fader” – från USA.

Pia avslu­tar sam­ta­let med PeO. ”Tänk om vi kan få hit någon från Airb­nb”, säger hon. Airb­nb är ett av de högst vär­de­ra­de (13 mil­jar­der USD) och mest omta­la­de bola­gen (utsedd till 2014 Com­pa­ny of the Year av Inc.). Och de har gjort en ena­stå­en­de och myc­ket upp­märk­sam­mad sats­ning på con­tent mar­ke­ting. Jo tack, tän­ker jag.

Efter den dagen har det gått många dagar, vec­kor och måna­der. Pia har ryckt och dra­git i alla trå­dar som finns. Ena dagen ser det lovan­de ut. Näs­ta natt­svart. Kom­mer det gå? Kom­mer Airb­nb till Mark­nads­chefs­da­gar­na på Meg den 5–6 mars? Och var­för ska du bry dig? Läs vida­re för svaren!

Läs hela artikeln »
Niklas Myhr Föreläser På Kntnt Frkost 14 Via Mig

Niklas Myhr: Trender inom sociala medier och digital marknadsföring

Se och hör Niklas Myhr, känd som ”The Soci­al Media Pro­fes­sor”, före­lä­sa om tren­der inom soci­a­la medi­er och digi­tal marknadsföring.

Läs hela artikeln »