Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Det betyder orden: innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjänta medier, plattform med flera
Tappert försök att ge en stringent men något så när begriplig förklaring av orden innehåll, content, kanal, ägda, betalda och förtjäna medier, plattform och några till. Feedback välkomnas!
Läs hela artikeln »Marknadsföring är produktutveckling
Marknadsföring – det är väl reklam? Nej! Marknadsföring är produktutveckling, och marknadskommunikation är det främsta verktyget. Jag tänkte att det kunde vara bra start på året att reda ut detta. Så vi vet vad vi pysslar med. Inte bara vad vi gör. Utan också hur det passar in i det större hela. Så häng med!
Läs hela artikeln »Ny podd: Kntnt Peptalk med Gabriella Myrén
I podden Kntnt Peptalk reflekterar Gabriella Myrén i korta krönikor över kommunikatörens vardag och möjligheter. Och de är värda att lyssna på. Inte bara för det vackra språket, och det inspirerande och energigivande innehållet, utan också för hur Gabriella framför sina texter. Det märks att hon inte bara är copywriter utan också skolad i musik och dramaturgi.
Läs hela artikeln »3 mått som visar affärsnytta av din marknadskommunikation
Det blir allt viktigare att du kan visa på affärsnytta. Men hur?
De klassiska kommunikationsmåtten – aktivitet, räckvidd, engagemang och volym – är viktiga för oss kommunikatörer. Men de säger väldigt lite om affärsnyttan.
Men det går heller inte att beräkna ROI. Så vad ska du göra? Det ska vi prata om idag.
Läs hela artikeln »27 svenska ”resurser” för smarta och effektiva marknadsförare (som är intresserad av content marketing)
Varsegod! En lista över svenska bloggar, poddar, nyhetssajter, nyhetsbrev, böcker och eventserier.
Content-byrån Spoon har sammanställt ”60 resurser för smarta och effektiva marknadsförare”. Det är en 28 sidig pdf-fil med tips om bloggar, poddar, nyhetsbrev, böcker som du har användning av. Det är en trevlig sammanställning, som jag kan rekommendera att du laddar ned. Men det finns en sak som skaver lite.
När jag bläddrar bland sidorna och ser alla de självklara tipsen (Seth Godin, Content Marketing Institute, Copyblogger och så vidare), så slås jag av inte en enda svensk ”resurs” finns med. Varför!?
Jag ska inte spekulera i varför Spoon väljer att inte lyfta fram de svenska ”resurserna”. Istället bjuder jag på min egen lista.
Läs hela artikeln »Förklara affärsnyttan av marknadskommunikation för ledningen
Tycker du det är svårt att förklara affärsnyttan med sociala medier och content marketing? Du ser nyttan. Försöker förklara för ledningen. Men de verkar sitta fast i gamla tankemönster. Visa ROI säger de. Men hur? tänker du. Hur kan man visa ”return on investment” på att folk gillar företaget, det ni står för, det ni gör, och inte minst ert innehållet? Fattar dom inte att det är en förutsättning för att sälja? Så här säger många ansvariga för marknadskommunikation. Sannolikt är det ännu fler som känner eller tänker likadant. För er har jag skrivit denna korta artikel, som är den första av tre som handlar om hur du kan visa på affärsnytta utöver ROI. Läs den idag!
Läs hela artikeln »Därför kan du inte räkna ut ROI av marknadsföring
Det går vare sig att beräkna eller mäta ”Return On Investment” (ROI) för marknadsföring. Eller för försäljning för den delen. Det är ett djärvt påstående. Men det är sant. I denna artikel presenterar jag beviset.
Läs hela artikeln »Monetarisera ditt innehåll
Tjäna pengar på ditt innehåll. Det är sista steget i Joe Pulizzis affärsmodell Content Inc. Om det handlar det sista avsnittet i denna artikelserie som är löst baserad på hans bok med samma namn.
Läs hela artikeln »Dags att diversifiera ditt innehåll – eller?
När du har kommit igång med din content marketing är det dags att diversifiera till fler format och kanaler. Men det gäller att göra det genomtänkt. I denna artikel får du råd om hur du ska tänka.
Läs hela artikeln »Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
Sara Rosengren och Micael Dahlén har i sin forskning vid Handelshögskolan i Stockholm visat att varumärken som bygger ett kommunikationskapital (också kallad reklamkapital) genom att på ett konsistent sätt och under lång tid tillhandahålla innehåll som en målgrupp värdesätter. Ett stort kommunikationskapital gör målgruppen villig att ta del av all kommunikation från varumärket. Även reklam och rent säljbudskap. Det är detta som gör att content marketing fungerar. Vill du lära dig mer? Läs denna artikel. På slutet väntar också en bonus. 🙂
Läs hela artikeln »Skörda frukterna av din content marketing – konvertera besökare till prenumeranter
Femte avsnittet i serien om Content Inc – en affärsmodell baserad på content marketing – handlar om hur du konverterar besökare till prenumeranter.
Läs hela artikeln »Bygg din content marketing
Det är dags att bygga basen för Content Inc. I den fjärde artikeln i serien om Content Inc. tittar vi närmare på vad du behöver göra för att komma igång med content marketing och bygga upp en bas av innehåll som attraherar din målgrupp.
Läs hela artikeln »