Thomas Barregren
Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.
Ursäkta röran. Vi har byggt om.
För ovanlighetens skull pratar vi om oss själva. Vi vill berätta att vi från och med nu är en contentbyrå som gör content. Men vi gör det på ett annorlunda sätt än andra contentbyråer. Vi har också en ny digital plattform som ska slå Hubspot på fingrarna. Och vi har gjort lego av vårt strategi-erbjudande. Dessutom har vi en massa nya medarbetare, och söker ännu fler. I denna krönika berättar Thomas Barregren om allt detta och lite till.
Läs hela artikeln »Därför ska du ha egen plattform
Det är frestande att använda LinkedIn, Facebook eller någon annan plattform som din målgrupp redan använder. Med deras annonslösningar (”sponsrade inlägg”) kan du snabbt nå ut till din målgrupp. Dessutom är de lätta att använda. Men det finns problem. Du lägger din framgång som marknadsförare och säljare i händerna på bolag som han en annan agenda än ditt bästa. Du kontrollerar inte vem som ser vad och när. Du har inte tillgång till de värdefulla digitala fotspår som din målgrupp lämnar efter sig. Därför behöver du en egen plattform.
Läs hela artikeln »Därför jobbar vi annorlunda
Vi jobbar på ett annorlunda sätt. Våra konsulter arbetar i ditt team (eller är ditt team) och har samtidigt full uppbackning vad gäller kompetens och resurser från våra konsulter som jobbar “back office”. Men varför jobbar vi på det sättet?
Läs hela artikeln »AI, SEO, personalisering och martech 2019
2019 är det omöjligt att effektivt arbeta med kommunikation utan att ta hänsyn till trender och förändringar inom teknik. Thomas Barregren har läst 50+ artiklar med trender och förutsägelser för 2019 och valt ut sju spaningar om vart AI, SEO, personalisering och martech som han ger sin syn på.
Läs hela artikeln »Schismen mellan marknad och sälj
Philip Kotler, Neil Rackham och Suj Krishnaswamy skrev 2006 i Harvard Business Review (HBR) om ”the war between sales and marketing”. De beskrev också orsaken till detta ”krig” och hur man ska få slut på det. Trots att det har gått tolv år sedan artikeln publicerade tycks inget ha hänt. Tvärtom visar en studie av Spencer Stuart ”an insane number of chief marketing officers who’ve been fired during 2018” för att citera ur en purfärsk HBR-artikel författad av Keith Ferrazzi. Varför är det så för? Och vad kan en svensk marknadschef lära sig? Det är frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 204 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »Inhousebyrå i ropet. Passar det dig?
Många företag verkar ha fått nog av externa byråer, och satsar istället på att göra mer själva. Drivkraften är behoven att komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”. Stora företag, som Scania, Telenor och Tele2, går så långt att de bygger upp en egen redaktion eller inhousebyrå. Men de flesta företag har inte resurser att göra det, utan måste fortsätta att jobba med byråer. Hur ska de göra för att också komma närmare affärsverksamheten och vara ”always on”? Det är dessa frågor som content-spanarna tar sig an i avsnitt 202 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »Ny bok om den kreativa revolutionen: Öga mot Öga
Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Nu berättar de tre mästarna om den kreativa revolutionen i svensk reklam i en ny bok: ”Öga mot öga”: Vad den innebar. Varför den behövdes. Vad som blev resultatet. Och kanske viktigast: Vad den har att lära dagens och morgondagens kreatörer. I avsnitt 201 berättar Lars Falk om boken och varför de tre kreatörerna har skapat den. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »90% ”bounce rate”: Så åtgärdar du hög avvisningsfrekvens
Content marketing leder till hög avvisningsfrekvens (”bounce rate”). Upp mot 90% är inte ovanligt. Varför? Vad kan du göra åt det? I säsongens andra avsnitt av Kntnt TV besvarar Thomas dessa frågor. Han visar också steg-för-steg vad du ska göra med Google Analytics spårningskod eller i Google Tag Manager för att lösa problemet.
Läs hela artikeln »Ny svensk bok om content marketing
Ny säsong. Nya avsnitt. Kntnt TV är tillbaka. I den andra säsongens allra första avsnitt berättar Thomas om en ny svensk bok om content marketing: ”Följarna först: Redaktionell metod för kommunikatörer”. Thomas har läst boken och från pärm till pärm och kan nu berätta vad den handla om och om den är värd din tid. Kolla in!
Läs hela artikeln »Ny typ av byrå hotar traditionella byråer
Byråmarknaden genomgår en tyst revolution. En ny typ av byråer har i tysthet etablerat sig och vuxit sig allt starkare de senaste 5–6 åren. Än så länge verkar de traditionella byråerna oberörda, men det kan snart ändras. Om de inte ger akt på utvecklingen så kan de snart se sig akterseglade. Jag tror byråmarknaden står inför en disruptiv omdaning. I denna artikel berättar jag varför. Jag ger också förslag på hur traditionella byråer och byrånätverk kan hantera situationen.
Läs hela artikeln »9× fler affärer med insight marketing
1 av 10 möjliga B2B-köpare har inlett en köpresa eller är i vart fall inte främmande för tanken. Nästan alla B2B-företag slåss om dessa få. Ofta förgäves; bara 1 av 12 säljkvalificerade leads blir kund i genomsnitt. Bättre går det för företag som istället vänder sig till de 9 av 10 som inte är intresserade och hjälper dem till insikt om varför de borde vara intresserade. De vinner 3 av 4 säljkvalificerade leads. Det är nio gånger (9×) så effektivt!
Läs hela artikeln »Insiktsdriven kundresa
Genom att driva efterfrågan på rätt sätt och hjälpa köpare genom köpresan kan B2C-företag dubblera sannolikheten att sälja och B2B-företag generera 9× fler affärer. Men hur går det till? Det berättar Thomas Barregren i detta och kommande avsnitt av Kntnt tv. Dagens avsnitt handlar om insiktsdriven kundresa.
Läs hela artikeln »