Pia Tegborg
Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.
Highlights från SXSW 2018
Anna Sandahl berättar om sina intryck från musik, film och tech-festivalen South by Southwest (SXSW) som precis har avslutats i Austin, Texas. Anna är journalist och jobbar med content marketing på Malmö-byrån Resultify.
Innan vi ringer upp Anna så sammanfattar Robert Börjes upplevelser, tankar och slutsatser från andra som har varit där. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio!
Läs hela artikeln »Känslor driver B2B-köpet
B2B-kunders köpbeslut bygger inte på rationella övervägande och kall fakta. Med hygienfaktorerna på plats – specen uppfylld och priset rimligt – så är det de individuella beslutsfattarnas känslor som styr köpbeslutet. Det visar en omfattande studie som presenteras i senaste numret av Harvard Business Review. Om detta kretsar content spanarnas samtal i veckans avsnitt av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »Annonsdrottningen Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing
Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet. Men vem var först i Sverige? Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman”.
Läs hela artikeln »Gör du skitinnehåll?
För fem år sedan publicerade Doug Kessler vid Londonbyrån Velocity Partners vad som med sina nära fem miljoner visningar måste vara en av världens bästa presentationer: Crap. The Content Marketing Deluge.
I presentationen varnade Doug Kessler för att content marketing kommer att leda till en syndaflod av skitinnehåll. Han gav också tips på hur du ska överleva.
Nu, fem år senare, har han återkommit till ämnet. I en lång och mycket läsvärd artikel frågar han sig om han fick rätt.
Content-spanarna kan inte vara sämre. Vi följer Doug Kessler i hans fotspår och plockar upp hans frågor och resonerar på egen hand. Det blev ett riktigt bra samtal, tycker i vart fall vi själva. Lyssna och döm själv.
Läs hela artikeln »Gör intervjuer för din content marketing – proffset tipsar hur
Intervjun är ett alldeles utmärkt format att använda i podd, blogg eller magasin när du gör din content marketing. Vi på Kntnt gör det hela tiden. Men eftersom vi, som de flesta marknadsförare, inte är utbildade journalister får vi pröva oss fram. I dagens avsnitt av Kntnt Radio får vi råd och tips av vår gode vän och proffs-intervjuare Lars Wirtén. Vill du också veta hur man gör en intervju från ax till limpa? Detta avsnitt är för dig!
Läs hela artikeln »Den alltmer digitaliserade B2B-affären
B2B-köparen gör allt mer av sin kundresa digitalt på egen hand. Alltfler B2B-företag tar konsekvensen och tillhandahåller en alltigenom digital köpresa, visar en färsk studie. Detta är utgångspunkten för årets första spaning med Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Facebook ändrar nyhetsflödet. Vad ska du göra?
Facebook ändrar nyhetsflödet – igen. Nyheter och video åker ut och den organiska räckvidden för företag, varumärken och medier stryps än mer, medan innehåll från familj, vänner och grupper lyfts fram. I avsnitt 163 av Kntnt Radio summerar Pia och Thomas vad som ändras, funderar på motiv och ger tips på vad du ska göra.
Läs hela artikeln »8 saker att tänka på under 2018
Vi pratar med ”The Social Media Professor”, Niklas Myhr, om åtta saker att ägna en extra tanke åt under 2018: differentiera innehåll, hållbarhetsarbetet i marknadsföringen, bakslag för sociala medier, använd artificiell intelligens, värna personlig integritet, gör social video, planera för digital transformation och hantera dina influencers. Lyssna på Kntnt Radio nu!
Läs hela artikeln »Marknadsavdelningens roll i bolagets digitalisering
Vad är digital transformation och och hur kan marknadsavdelningen bidra? Var skall vi börja och vad skall vi fokusera på? Det besvarade Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – på årets sista Kntnt frukost. Här kan du se hennes föredrag.
Läs hela artikeln »Svenska marknadschefer om martech
Martech är ett buzzword som hörs allt mer på svenska marknadsavdelningar och innebär digitala lösningar som stödjer marknadskommunikation. Det inkluderar mer än 5000 programvaror och molntjänster för content marketing, content management, account based marketing, custom relationship, social media marketing, marketing automation, native advertising och mycket mer. Content-spanarna (Thomas Barregren, Pia Tegborg och Malin Sjöman) diskuterar svenska marknadschefers syn på martech, enligt en rapport från Odyssey och Wiraya.
Läs hela artikeln »Marknadsföringens roll vid digital transformation
I allt fler styrelserum pratas det om digital transformation, och för många ledningsgrupper är det en utmaning som står på agendan. Men vad är det egentligen? Hur skiljer det sig från digitalisering? Och vilken är marknadsföringens roll? Det är några av de frågor som Pia Tegborg och Robert Börjes ställer till Marie Andervin – författare till boken Att leda Digital transformation och konsult från Digjourney – i veckans avsnitt av Kntnt radio. Lyssna nu! Det är ett riktigt bra samtal.
Läs hela artikeln »B2B-köparen vill inte ha med säljare att göra
Content spanarna (Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren) diskuterar en artikel från Boston Consulting Group om hur digitala ledare transformerar B2B-marknadsföring. En av årets bästa artiklar, enligt Thomas.
Läs hela artikeln »