Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Woman And Scary Forest

Kan byråerna hjälpa dig med it?

Har du upp­levt att din byrå inte behärs­kar it till­räck­ligt för att kun­na hjäl­pa dig? It är nume­ra en vik­tig del av mark­nads­fö­ring­en, inte minst när det gäl­ler själv­kla­ra saker som soci­a­la medi­er, sökop­ti­me­ring (SEO) och kon­ver­te­rings­op­ti­me­ring. Men det finns så myc­ket mer man kan göra. Till exem­pel att kopp­la ihop CRM-syste­met med mar­ke­ting auto­ma­tion-syste­met i syf­te att star­ta nya kam­pan­jer. Det för­ut­sät­ter dock kun­skap, inte bara om mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion och digi­ta­la verk­tyg, utan även om it på ett dju­pa­re plan – vil­ket är något som de tra­di­tio­nel­la byrå­er­na säl­lan behärs­kar. Det­ta har ska­pat en gro­grund för en ny typ av byrå­er som star­tas av ent­re­pre­nö­rer med bak­grund från it eller sälj, eller av kon­sult­bo­la­gen. Om det­ta skrev Tho­mas en debattar­ti­kel i Resumé som vi idag har som utgångs­punkt i vårt sam­tal. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Midsummer 2263200

8 praktiska råd som tar content marketing till nästa nivå

I dagens avsnitt av con­tent-spa­nar­na dis­ku­te­rar Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och Pia Teg­borg hur du lyf­ter ditt con­tent mar­ke­ting-arbe­te till näs­ta nivå. Lyss­na nu för hand­fas­ta tips! 

Läs hela artikeln »
Carl Gustav Oberg At Be Better Online

Annonsera för att förstå din målgrupp

Om ovän­ta­de sätt att använ­da annon­ser på Goog­le, Lin­ke­dIn och Face­book hand­lar avsnitt 180 av Knt­nt Radio. Carl-Gus­tav Öberg från Be Bet­ter Onli­ne berät­tar hur du kan annon­se­ra i sökre­sul­tat och i soci­a­la medi­er för att vin­na insik­ter om de du fak­tiskt når och om de du vill nå med ditt inne­håll. Han berät­tar ock­så hur du kan använ­da des­sa insik­ter för att annon­se­ra effek­ti­va­re. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 105346388x

Studie: Stora affärsvinster av minskad friktion i marknadsföring och försäljning

Under­sök­nings­fö­re­ta­get Aber­deen har stu­de­rat effek­ten av frik­tion vid mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning. Deras stu­die visar på sto­ra affärs­vins­ter för före­tag som lyc­kas mins­ka frik­tio­nen. Aber­de­ens rap­port står på agen­dan för det fjor­ton­de sam­man­trä­det för con­tent-spa­nar­na Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och Pia Teg­borg. De tre kom­mer ock­så in på vad en ensam mark­nads­fö­ra­re i ett säl­j­o­ri­en­te­rat B2B-före­tag kan göra för att få gehör för sina frå­gor. Lyss­na och låt dig inspireras!

Läs hela artikeln »
1920x1280

Digital transformation är vaccin mot disruptiva innovationer

Vi pra­tar digi­tal trans­for­ma­tion med Hen­rik Blom­gren, som är är lek­tor vid Kung­li­ga Tek­nis­ka Hög­sko­la och dok­tor i B2B-mark­nads­fö­ring. Han ger oss en annan vin­kel på digi­tal trans­for­ma­tion än den som Marie Ander­vin gav oss på Knt­nt Fru­kost 38 och i Knt­nt Radio 160. Han beskri­ver digi­tal trans­for­ma­tion som ”inver­sen” av dis­rup­tiv inno­va­tion. När man hör honom utveck­la tan­kar­na så känns det klock­rent. Det är ett myc­ket givan­de sam­tal, som ock­så tar upp om led­nings­grupp och sty­rel­se mås­te för­stå IT, om kom­mu­ni­ka­tö­rer har en fram­tid som före­tags­le­da­re och om Por­ters gene­ris­ka stra­te­gi­er är irre­le­van­ta. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 10384732x

Är martech räddning eller förbannelse?

Tek­nis­ka lös­ning­ar för mark­nads­fö­ring, så kal­lad mar­tech, lovar snab­ba resul­tat. Och många ser ock­så snab­ba resul­tat. Men vad hän­der på lång sikt? Det frå­gar sig con­tent-spa­nar­na i avsnitt 177 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Erik Ullberg 2

GDPR i praktiken – del 2

Vad ska du göra, rent prak­tiskt, för att din webb­plats ska leva upp till kra­ven i data­skydds­för­ord­ning­en (GDPR)? Det frå­gar vi advo­kat Erik Ull­berg från Wistrands Advo­kat­by­rå. Avsnitt 175 och 176 av Knt­nt Radio ger dig sva­ren. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Erik Ullberg

GDPR i praktiken – del 1

Vad ska du göra, rent prak­tiskt, för att din webb­plats ska leva upp till kra­ven i data­skydds­för­ord­ning­en (GDPR)? Det frå­gar vi advo­kat Erik Ull­berg från Wistrands Advo­kat­by­rå. Avsnitt 175 och 176 av Knt­nt Radio ger dig sva­ren. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 72923194x

Hur personlig ska du vara i din B2B-kommunikation?

Con­tent-spa­nar­na (Tho­mas Bar­re­gren, Pia Teg­borg och Malin Sjö­man) sam­man­trä­der på nytt. Den­na gång sam­ta­lar de om: Vad du kan göra för att bli mer per­son­lig (utan att bli pri­vat) i din B2B-kom­mu­ni­ka­tion. De pra­tar ock­så om hur du kan han­te­ra kol­le­gor som inte vill ”ned­lå­ta” sig till att skri­va per­son­ligt och var­dag­ligt. Och till sist pra­tar de om hur du kan han­te­ra med­ar­be­ta­res per­son­li­ga varu­mär­ken. Som extra bonus hör du Tho­mas sjunga för Pia (håll för öronen).

Läs hela artikeln »
Ingrid Hellgren Sjoberg 2 By Thomas Barregrenx

Så jobbar du med en contentbyrå

Vad kos­tar det att anli­ta en con­tent­by­rå? Hur job­bar du ihop med en byrå? Vil­ka fall­gro­par finns? Det är någ­ra av de frå­gor som Pia och Tho­mas får svar på i sam­tal med Ingrid Hell­gren Sjö­berg som är vd på con­tent­by­rån Rubrik. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Dscf3052 Crop

Social selling förenar marknad och sälj

Soci­al sel­ling är det per­fek­ta skä­let för mark­nad och sälj att mötas och job­ba till­sam­mans för att ska­pa affä­rer. Om det pra­tar vi med Robin Björ­klind och Nicho­las Lagersten som hjäl­per B2B-före­tag med just det­ta. Lyss­na på dagens avsnitt av Knt­nt Radio!

Läs hela artikeln »
Adobestock 74676734x

Är ABM något för dig?

Account Based Mar­ke­ting (ABM) inne­bär att var­je kund betrak­tas som en egen mark­nad som krä­ver sin egen mark­nads­fö­ring och sin egen för­sälj­nings­in­sats. Med digi­ta­la lös­ning­ar är det möj­ligt, säger mjuk­va­ru­fö­re­tag som Ven­de­mo­re, och lovar fan­tas­tis­ka resul­tat med sina lös­ning­ar för annon­se­ring. Är det en helig gral för B2B-före­tag? Eller är det kej­sa­rens nya klä­der? Det är frå­gor som con­tent spa­nar­na – Malin Sjö­man, Pia Teg­borg och Tho­mas Bar­re­gren – tar sig an i avsnitt 171 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »