Pia Tegborg
Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.
Kan byråerna hjälpa dig med it?
Har du upplevt att din byrå inte behärskar it tillräckligt för att kunna hjälpa dig? It är numera en viktig del av marknadsföringen, inte minst när det gäller självklara saker som sociala medier, sökoptimering (SEO) och konverteringsoptimering. Men det finns så mycket mer man kan göra. Till exempel att koppla ihop CRM-systemet med marketing automation-systemet i syfte att starta nya kampanjer. Det förutsätter dock kunskap, inte bara om marknadskommunikation och digitala verktyg, utan även om it på ett djupare plan – vilket är något som de traditionella byråerna sällan behärskar. Detta har skapat en grogrund för en ny typ av byråer som startas av entreprenörer med bakgrund från it eller sälj, eller av konsultbolagen. Om detta skrev Thomas en debattartikel i Resumé som vi idag har som utgångspunkt i vårt samtal. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »8 praktiska råd som tar content marketing till nästa nivå
I dagens avsnitt av content-spanarna diskuterar Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg hur du lyfter ditt content marketing-arbete till nästa nivå. Lyssna nu för handfasta tips!
Läs hela artikeln »Annonsera för att förstå din målgrupp
Om oväntade sätt att använda annonser på Google, LinkedIn och Facebook handlar avsnitt 180 av Kntnt Radio. Carl-Gustav Öberg från Be Better Online berättar hur du kan annonsera i sökresultat och i sociala medier för att vinna insikter om de du faktiskt når och om de du vill nå med ditt innehåll. Han berättar också hur du kan använda dessa insikter för att annonsera effektivare. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Studie: Stora affärsvinster av minskad friktion i marknadsföring och försäljning
Undersökningsföretaget Aberdeen har studerat effekten av friktion vid marknadsföring och försäljning. Deras studie visar på stora affärsvinster för företag som lyckas minska friktionen. Aberdeens rapport står på agendan för det fjortonde sammanträdet för content-spanarna Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg. De tre kommer också in på vad en ensam marknadsförare i ett säljorienterat B2B-företag kan göra för att få gehör för sina frågor. Lyssna och låt dig inspireras!
Läs hela artikeln »Digital transformation är vaccin mot disruptiva innovationer
Vi pratar digital transformation med Henrik Blomgren, som är är lektor vid Kungliga Tekniska Högskola och doktor i B2B-marknadsföring. Han ger oss en annan vinkel på digital transformation än den som Marie Andervin gav oss på Kntnt Frukost 38 och i Kntnt Radio 160. Han beskriver digital transformation som ”inversen” av disruptiv innovation. När man hör honom utveckla tankarna så känns det klockrent. Det är ett mycket givande samtal, som också tar upp om ledningsgrupp och styrelse måste förstå IT, om kommunikatörer har en framtid som företagsledare och om Porters generiska strategier är irrelevanta. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Är martech räddning eller förbannelse?
Tekniska lösningar för marknadsföring, så kallad martech, lovar snabba resultat. Och många ser också snabba resultat. Men vad händer på lång sikt? Det frågar sig content-spanarna i avsnitt 177 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »GDPR i praktiken – del 2
Vad ska du göra, rent praktiskt, för att din webbplats ska leva upp till kraven i dataskyddsförordningen (GDPR)? Det frågar vi advokat Erik Ullberg från Wistrands Advokatbyrå. Avsnitt 175 och 176 av Kntnt Radio ger dig svaren. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »GDPR i praktiken – del 1
Vad ska du göra, rent praktiskt, för att din webbplats ska leva upp till kraven i dataskyddsförordningen (GDPR)? Det frågar vi advokat Erik Ullberg från Wistrands Advokatbyrå. Avsnitt 175 och 176 av Kntnt Radio ger dig svaren. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Hur personlig ska du vara i din B2B-kommunikation?
Content-spanarna (Thomas Barregren, Pia Tegborg och Malin Sjöman) sammanträder på nytt. Denna gång samtalar de om: Vad du kan göra för att bli mer personlig (utan att bli privat) i din B2B-kommunikation. De pratar också om hur du kan hantera kollegor som inte vill ”nedlåta” sig till att skriva personligt och vardagligt. Och till sist pratar de om hur du kan hantera medarbetares personliga varumärken. Som extra bonus hör du Thomas sjunga för Pia (håll för öronen).
Läs hela artikeln »Så jobbar du med en contentbyrå
Vad kostar det att anlita en contentbyrå? Hur jobbar du ihop med en byrå? Vilka fallgropar finns? Det är några av de frågor som Pia och Thomas får svar på i samtal med Ingrid Hellgren Sjöberg som är vd på contentbyrån Rubrik. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Social selling förenar marknad och sälj
Social selling är det perfekta skälet för marknad och sälj att mötas och jobba tillsammans för att skapa affärer. Om det pratar vi med Robin Björklind och Nicholas Lagersten som hjälper B2B-företag med just detta. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt Radio!
Läs hela artikeln »Är ABM något för dig?
Account Based Marketing (ABM) innebär att varje kund betraktas som en egen marknad som kräver sin egen marknadsföring och sin egen försäljningsinsats. Med digitala lösningar är det möjligt, säger mjukvaruföretag som Vendemore, och lovar fantastiska resultat med sina lösningar för annonsering. Är det en helig gral för B2B-företag? Eller är det kejsarens nya kläder? Det är frågor som content spanarna – Malin Sjöman, Pia Tegborg och Thomas Barregren – tar sig an i avsnitt 171 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »