Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Mats Ronne

Få effekt med din marknadskommunikation

Mats Rön­ne avslö­jar det bäs­ta effekt­måt­tet i vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio. Vi pra­tar ock­så om att resul­tat tar tid, att mät­da­ta styr oss fel och att det är vik­tigt att skil­ja mel­lan kort­sik­ti­ga och lång­sik­ti­ga effek­ter. Vi kom­mer ock­så in på att många gör con­tent för con­tent skull, att mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning är sam­ma sak från oli­ka per­spek­tiv och att det behövs ett holis­tiskt syn­sätt. Och vi berör mark­nads­che­fens roll. Sist ger Mats 4 tips. Allt det­ta på mind­re än en tim­me. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
 Mg 3309 2

Du misslyckas utan prenumeranter

Pre­miär för Pon­tus vs Tho­mas – ett nytt inslag i Knt­nt Radio. Varan­nan vec­ka möts i en holm­gång Pon­tus Sta­nun­strup och Tho­mas Bar­re­gren – två av Sve­ri­ges främs­ta exper­ter på con­tent mar­ke­ting. Vi får höra en inten­siv dis­kurs när de går de på dju­pet med en aktu­ell arti­kel, byter (och ibland bry­ter) åsik­ter och avtäc­ker nya insik­ter. De väl­jer arti­kel varan­nan gång. Först ut är Pon­tus, som har valt Joe Puliz­zis arti­kel ”Pre­pa­re to Be Igno­red if You Don’t Have Sub­scrip­tion Goals”.

Läs hela artikeln »
Andera Thun Och Johan Ran

Content marketing och reservdelar

Con­tent mar­ke­ting-case; Head of Glo­bal Mar­ke­ting & Com­mu­ni­ca­tions för Orio, före det­ta Saab Parts, berät­tar hur de för­flyt­tar varu­mär­ket från ingen­jörs­dri­vet reserv­dels­fö­re­tag till modernt serviceföretag.

Läs hela artikeln »
Johan Ran Och Anders Thun 1

Så förflyttar du varumärke med content marketing

Johan Ran och Anders Thun berät­tar hur Saab Parts blev Orio, hur con­tent mar­ke­ting kan bidra till att för­flyt­ta varu­mär­ke, hur omvärlds­be­vak­ning och åter­an­vänd­ning kan använ­das för kost­nads­ef­fek­tiv con­tent mar­ke­ting, och hur kam­pan­jer som den pris­be­lön­ta bloc­ket­bi­len pas­sar in bilden.

Läs hela artikeln »
Cleveland

Rapport från Content Marketing World 2016

Pia och Tho­mas har flu­git till Cle­ve­land, Ohio, USA för att del­ta på årets upp­la­ga av värl­dens främs­ta kon­fe­rens för con­tent nör­dar och and­ra som är intres­se­rad av con­tent mar­ke­ting – Con­tent Mar­ke­ting World. Under fyra dagar rap­por­te­rar de dag­li­gen om det mest spän­nan­de från kon­fe­ren­sen och allt som hän­der runt omkring.

Läs hela artikeln »
Haralds Sjobod

Kick-off

Till­ba­ka. Efter långt som­mar­lov från blog­gan­det och pod­dan­det är vi till­ba­ka. Och pas­san­de nog bör­jar vi med en kick-off. Vår egen.

Stopp! Du var på väg att slu­ta läsa där, eller hur? Gör inte det. Jag för­står att det inte är spän­nan­de att få veta att årets kick-off var på Smögen, att vi åkte ut till Hållö, bada­de i mar­mor­bas­säng­en och såg spår efter kap­ten Hen­rik Schol­lins döds­krach med en DC3 under and­ra världs­kri­get, och att vi åt god mat och sov gott på Pen­sio­nat Bryg­gan. Ing­et av det ska jag berät­ta. Lovar.

Jag vill bara slå ett slag för avsnitt 62 av Knt­nt Radio – Sve­ri­ges älds­ta mark­nads­fö­rings­podd (tror jag). Lik­som efter fjol­å­rets kick-off tillå­ter vi oss att pra­ta om oss själva.

Vän­ta! Nu var du på väg att slu­ta läsa igen, eller hur? Men innan du bestäm­mer dig för att lyss­na eller inte så ber jag dig att fun­de­ra på om något av det­ta kan intres­se­ra dig:

Tre insik­ter om mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion i all­män­het och con­tent mar­ke­ting i synnerhet.

Kon­zi­lo änt­li­gen klar för att släp­pas. Hör histo­ri­en bakom och var­för du inte ska mis­sa det­ta verktyg.

Fun­de­ring­ar om hös­tens inne­håll och kom­man­de event från oss.

Om något av det­ta intres­se­rar dig så tyc­ker jag du ska lyss­na på avsnitt 62 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Alexander Jute At Marlaw

Måste content marketing annonsmärkas?

Influ­ence mar­ke­ting, bran­ded con­tent, nati­ve adver­ti­sing och con­tent mar­ke­ting hand­lar alla om att påver­ka en mål­grupp med inne­håll som inte skri­ker reklam. Syf­tet är lite som famil­jen Wal­len­bergs val­språk; att ver­ka utan att synas. Det kom­mer lätt i kon­flikt med mark­nads­fö­rings­la­gen som krä­ver att det tyd­ligt ska fram­gå att det är frå­ga om mark­nads­fö­ring och vem som sva­rar för den.

Det­ta har upp­märk­sam­mats myc­ket på sista tiden. Men det har näs­tan all­tid hand­lat om vad influ­encers skri­ver på sin blogg och i soci­a­la medi­er och säger i sin vide­o­ka­nal. Inte myc­ket har sagts om nati­ve adver­ti­sing, spons­rat inne­håll och annan form bran­ded con­tent. Och näs­tan ing­et om con­tent mar­ke­ting. Så det är inte lätt att veta.

Mås­te con­tent mar­ke­ting annonsmärkas?

I dagens avsnitt av Knt­nt Åsikt ring­er vi upp våra vän­ner på advo­kat­by­rån Mar­law, och frå­gar vad som gäller.

Läs hela artikeln »
Epic Content Marketing 2016 3 2 5

ROI och content marketing – med Michael Brenner

Är con­tent mar­ke­ting lön­samt? Det är en frå­ga som många brot­tas med. Och den som bäst kan besva­ra frå­gan, eller rät­ta­re sagt kan hjäl­pa dig att besva­ra frå­gan, är Michael Bren­ner. Han är för­fat­ta­re till boken Con­tent For­mu­la som berät­tar hur. Boken är base­rad på Michaels egna mång­å­ri­ga erfa­ren­he­ter från Niel­sen, SAP och NewsCred, samt från kun­der till hans bolag Mar­ke­ting Insi­der Group. I avsnitt 60 av Knt­nt Radio sam­ta­lar Tho­mas och jag med Michael Bren­ner om con­tent mar­ke­ting och mätbarhet.

För­u­tom inter­vjun med Michael Bren­ner hin­ner Tho­mas och jag ock­så pra­ta lite om Epic Con­tent Mar­ke­ting i Oslo och Bang for the Buck i Stock­holm och en del annat.

Ett grymt intres­sant avsnitt utlovas.

Läs hela artikeln »
Baby 1399332 By Esudroff Via Pixabay Cc0 1.0

Frida Ramstedt: Så tar du ditt nästa steg i sociala medier (Kntnt frukost 26)

Tidi­ga­re i måna­den arran­ge­ra­de vi våren sista fru­kost­fö­re­drag. Cre­scen­dot i vårens serie av fru­kostar med inne­håll. Men det höll på att gå galet…

Läs hela artikeln »
Frida3

Så kan du jobba med bloggare i din marknadsföring – med Frida Ramstedt

Hur ser en blog­ga­res var­dag ut? Och hur kan hen för­sör­ja sig? Hur ser affärsmo­del­len ut? Och vad skall jag tän­ka på om jag vill anli­ta en blog­ga­re för att mark­nads­fö­ra mina produkter? 

Vill du veta sva­ren skall du lyss­na på årets inred­nings­blog­ga­re Fri­da Ram­s­tedt som allt­se­dan 2005 dri­ver Tren​den​ser​.se – en av Skan­di­na­vi­ens störs­ta inred­nings­blog­gar med över 200 000 uni­ka besö­ka­re i månaden!

Läs hela artikeln »
Agneta Olsson

Super Content Marketing och andra spännande konferenser – med Agneta Olsson och Erik Modig

Reflek­tio­ner efter Super Con­tent Mar­ke­ting, tips på kom­man­de kon­fe­ren­ser 2016 och många spän­nan­de stick­spår, när Agne­ta Ols­son – mång­å­rig mark­nads­chef inom livs­me­dels­in­du­strin, före­lä­sa­re och för­fat­ta­re – och Erik Modig – fors­ka­re på Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm – Pia och Tho­mas sam­ta­lar i avsnitt 58 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Kntnt Frukost 25 Med Joakim Eklund

Joakim Eklund: Gamification i content marketing (Kntnt frukost 25)

Joa­kim Eklund från spelstu­di­on Hel­lo The­re berät­tar hur de tän­ker för att ska­pa spel som får mil­jon­tals män­ni­skor att fri­vil­ligt umgås med ett varu­mär­ke i vec­kor, ibland måna­der eller till och med år. 

Läs hela artikeln »