Pia Tegborg
Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.
Få effekt med din marknadskommunikation
Mats Rönne avslöjar det bästa effektmåttet i veckans avsnitt av Kntnt Radio. Vi pratar också om att resultat tar tid, att mätdata styr oss fel och att det är viktigt att skilja mellan kortsiktiga och långsiktiga effekter. Vi kommer också in på att många gör content för content skull, att marknadsföring och försäljning är samma sak från olika perspektiv och att det behövs ett holistiskt synsätt. Och vi berör marknadschefens roll. Sist ger Mats 4 tips. Allt detta på mindre än en timme. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Du misslyckas utan prenumeranter
Premiär för Pontus vs Thomas – ett nytt inslag i Kntnt Radio. Varannan vecka möts i en holmgång Pontus Stanunstrup och Thomas Barregren – två av Sveriges främsta experter på content marketing. Vi får höra en intensiv diskurs när de går de på djupet med en aktuell artikel, byter (och ibland bryter) åsikter och avtäcker nya insikter. De väljer artikel varannan gång. Först ut är Pontus, som har valt Joe Pulizzis artikel ”Prepare to Be Ignored if You Don’t Have Subscription Goals”.
Läs hela artikeln »Content marketing och reservdelar
Content marketing-case; Head of Global Marketing & Communications för Orio, före detta Saab Parts, berättar hur de förflyttar varumärket från ingenjörsdrivet reservdelsföretag till modernt serviceföretag.
Läs hela artikeln »Så förflyttar du varumärke med content marketing
Johan Ran och Anders Thun berättar hur Saab Parts blev Orio, hur content marketing kan bidra till att förflytta varumärke, hur omvärldsbevakning och återanvändning kan användas för kostnadseffektiv content marketing, och hur kampanjer som den prisbelönta blocketbilen passar in bilden.
Läs hela artikeln »Rapport från Content Marketing World 2016
Pia och Thomas har flugit till Cleveland, Ohio, USA för att delta på årets upplaga av världens främsta konferens för content nördar och andra som är intresserad av content marketing – Content Marketing World. Under fyra dagar rapporterar de dagligen om det mest spännande från konferensen och allt som händer runt omkring.
Läs hela artikeln »Kick-off
Tillbaka. Efter långt sommarlov från bloggandet och poddandet är vi tillbaka. Och passande nog börjar vi med en kick-off. Vår egen.
Stopp! Du var på väg att sluta läsa där, eller hur? Gör inte det. Jag förstår att det inte är spännande att få veta att årets kick-off var på Smögen, att vi åkte ut till Hållö, badade i marmorbassängen och såg spår efter kapten Henrik Schollins dödskrach med en DC3 under andra världskriget, och att vi åt god mat och sov gott på Pensionat Bryggan. Inget av det ska jag berätta. Lovar.
Jag vill bara slå ett slag för avsnitt 62 av Kntnt Radio – Sveriges äldsta marknadsföringspodd (tror jag). Liksom efter fjolårets kick-off tillåter vi oss att prata om oss själva.
Vänta! Nu var du på väg att sluta läsa igen, eller hur? Men innan du bestämmer dig för att lyssna eller inte så ber jag dig att fundera på om något av detta kan intressera dig:
Tre insikter om marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet.
Konzilo äntligen klar för att släppas. Hör historien bakom och varför du inte ska missa detta verktyg.
Funderingar om höstens innehåll och kommande event från oss.
Om något av detta intresserar dig så tycker jag du ska lyssna på avsnitt 62 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »Måste content marketing annonsmärkas?
Influence marketing, branded content, native advertising och content marketing handlar alla om att påverka en målgrupp med innehåll som inte skriker reklam. Syftet är lite som familjen Wallenbergs valspråk; att verka utan att synas. Det kommer lätt i konflikt med marknadsföringslagen som kräver att det tydligt ska framgå att det är fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.
Detta har uppmärksammats mycket på sista tiden. Men det har nästan alltid handlat om vad influencers skriver på sin blogg och i sociala medier och säger i sin videokanal. Inte mycket har sagts om native advertising, sponsrat innehåll och annan form branded content. Och nästan inget om content marketing. Så det är inte lätt att veta.
Måste content marketing annonsmärkas?
I dagens avsnitt av Kntnt Åsikt ringer vi upp våra vänner på advokatbyrån Marlaw, och frågar vad som gäller.
Läs hela artikeln »ROI och content marketing – med Michael Brenner
Är content marketing lönsamt? Det är en fråga som många brottas med. Och den som bäst kan besvara frågan, eller rättare sagt kan hjälpa dig att besvara frågan, är Michael Brenner. Han är författare till boken Content Formula som berättar hur. Boken är baserad på Michaels egna mångåriga erfarenheter från Nielsen, SAP och NewsCred, samt från kunder till hans bolag Marketing Insider Group. I avsnitt 60 av Kntnt Radio samtalar Thomas och jag med Michael Brenner om content marketing och mätbarhet.
Förutom intervjun med Michael Brenner hinner Thomas och jag också prata lite om Epic Content Marketing i Oslo och Bang for the Buck i Stockholm och en del annat.
Ett grymt intressant avsnitt utlovas.
Läs hela artikeln »Frida Ramstedt: Så tar du ditt nästa steg i sociala medier (Kntnt frukost 26)
Tidigare i månaden arrangerade vi våren sista frukostföredrag. Crescendot i vårens serie av frukostar med innehåll. Men det höll på att gå galet…
Läs hela artikeln »Så kan du jobba med bloggare i din marknadsföring – med Frida Ramstedt
Hur ser en bloggares vardag ut? Och hur kan hen försörja sig? Hur ser affärsmodellen ut? Och vad skall jag tänka på om jag vill anlita en bloggare för att marknadsföra mina produkter?
Vill du veta svaren skall du lyssna på årets inredningsbloggare Frida Ramstedt som alltsedan 2005 driver Trendenser.se – en av Skandinaviens största inredningsbloggar med över 200 000 unika besökare i månaden!
Läs hela artikeln »Super Content Marketing och andra spännande konferenser – med Agneta Olsson och Erik Modig
Reflektioner efter Super Content Marketing, tips på kommande konferenser 2016 och många spännande stickspår, när Agneta Olsson – mångårig marknadschef inom livsmedelsindustrin, föreläsare och författare – och Erik Modig – forskare på Handelshögskolan i Stockholm – Pia och Thomas samtalar i avsnitt 58 av Kntnt Radio.
Läs hela artikeln »Joakim Eklund: Gamification i content marketing (Kntnt frukost 25)
Joakim Eklund från spelstudion Hello There berättar hur de tänker för att skapa spel som får miljontals människor att frivilligt umgås med ett varumärke i veckor, ibland månader eller till och med år.
Läs hela artikeln »