Pia Tegborg
Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.
Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs hela artikeln »Marknadsförare och säljare: Tänk särskilt på detta under 2019!
Nytt år innebär en massa trendspaningar och förutsägelser. 2019 är inget undantag. Men de flesta spaningar känns bekanta. Är det inte samma som ifjol? Jo! Än så länge siktas inget nytt buzzword som likt ”influencer marketing” och ”account based marketing” får marknadsförare och säljare att åldras i förtid och byråägare att gnugga händer. Bra, tycker vi. Då ges andrum att förbättra det vi redan gör. Och mot den bakgrunden spanar Niklas Myhr (”the social media professor”), Pia Tegborg och Thomas Barregren om nio saker som du särskilt ska tänka på under 2019. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Vad innebär det att jobba agilt?
Fler och fler jobbar agilt och ännu fler planerar att göra det. Men vad innebär det egentligen? För att ta reda på det bjöd vi in en av Sveriges främsta coacher inom området – Michael Göthe. I avsnitt 207 av Kntnt Radio hör du vårt samtal.
Läs hela artikeln »Så gör du podcast: Handfasta råd och konkreta tips
Vi startade Kntnt Radio för snart fem år sedan, utan några som helst förkunskaper. Mer än 200 avsnitt senare har vi lärt oss massor. I avsnitt 206 delar vi med oss våra bästa tips till dig som driver eller vill starta en podcast. Du får handfasta råd och konkreta tips om att boka och genomföra intervjuer, välja mikrofoner och inspelningsutrustning och hur man undviker dåligt ljud. Missa inte detta avsnitt om du är intresserad av poddradio.
Läs hela artikeln »Ny studie: 2 av 3 marknadsförare upplever att ledningen inte förstår dem
Ledningen varken förstår eller respekterar marknadsförarens arbete visar ny undersökning. Arbetsbeskrivningar saknas, den snabba utvecklingen inom området leder till stress och förväntningarna upplevs skyhöga. Hur illa är det ställt egentligen? Thomas och Pia har träffat författarna till alldeles färsk studie om marknadsförarnas situation. Lyssna på Kntnt Radio avsnitt 205!
Läs hela artikeln »Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing
Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!
Läs hela artikeln »Gemensam målgruppsbild ger bättre samarbete mellan sälj och marknad
Kntnt Radio firar 200 avsnitt med ännu en content spaning. Denna gång tar vi avstamp i två skrämmande siffror: Enligt Forresters ”Q1 2018 Marketing Benchmark survey” har sälj och marknad endast hos 24 % av företagen en gemensam målgruppsbild. I mer än 3 av 4 företag så skiljer säljarnas och marknadsförarnas bild åt. Och det visar sig. En studie av LinkedIn visar att överlappet mellan de som marknad når och de som säljarna når är ynka 23 %. Dessa dystra siffror uppmärksammas i en artikel som föreslår att marknad och sälj ska söka en gemensam målgruppsbild. Thomas, Pia och Malin håller med och diskuterar hur det ska gå till.
Läs hela artikeln »5 trendspaningar om personalisering och personlig integritet
Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.
I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.
Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.
Läs hela artikeln »Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna
Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Nya rön om reklameffekt: Traditionellt effektivare än digitalt
Denna vecka (den 8–12 oktober 2018) pågår EffWeek i London. Det är en vecka då mätbar effekt av marknadskommunikation står i centrum. Höjdpunkten är en konferens där Les Binet och Peter Field presenterar sina senaste rön efter att ha studerat tusentals bidrag till Storbritanniens motsvarighet till 100-Wattaren. En del av rönen överraskar, som till exempel att reklam i traditionella medier har högre verkningsgrad (ger mer ”bang for the buck”) än digitala medier. Det berättar Mats Rönne som är på plats i London. Han har en hel del annat att berätta. Och det gör han i avsnitt 197 av Kntnt Radio. Lyssna nu!
Läs hela artikeln »Redaktionell metod för content marketing
”Följarna först” heter en ny bok på svenska om content marketing. Den är skriven Staffan Ekengren som till vardags är chef på Scania newsdesk. Boken berättar varför du ska arbeta redaktionellt och ger konkreta råd om hur. I detta avsnitt av Kntnt Radio berättar Staffan Ekengren mer om den redaktionella metoden. Han berättar också för vem han har skrivit boken, varför och vad han hoppas den ska bidra till.
Läs hela artikeln »3 ”take aways” från INBOUND 2018 (och ett bonustips)
INBOUND är en årlig megakonferens om inbound marketing. Höstens upplaga hade 24 000 deltagare. Vi har pratat med en av dem: Niloo Lopez som är marknadschef på Structsales. Hon berättar om sina tre främsta ”take aways” i avsnitt 195 av Kntnt Radio. Det vill du inte missa. Dessutom skickar hon med ett bonustips. Så gör det enda rätta: Lyssna nu!
Läs hela artikeln »