Martin Karlsson
Martin Karlsson är strateg och senior innehållsproducent från Kntnts samarbetspartner Bridget. Martin, som har fil. kand. i sociologi och medie- och kommunikationsvetenskap, har i flera år hjälpt företag och organisationer att växa, hitta ny personal, öka sin försäljning och utveckla sina produkt- och tjänsteerbjudanden.
Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs hela artikeln »Om jag var i Almedalen …
Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
Läs hela artikeln »Varning för gratis wifi när du jobbar på distans
Du vet nog redan att det kan finnas säkerhetshål när du jobbar på distans i öppna nätverk. Men stoppar det dig att mejla kunden kampanjresultatet eller knappa in kreditkortets siffror via caféets gratisuppkoppling? Det borde det! Risken finns nämligen att du ger obehöriga tillgång till din information. Martin Modigh Karlsson beskriver farorna och ger dig svaren på varför gratis (nätverk) inte alltid är gott – och därför bör användas med stor försiktighet – samt tipsar om tre saker du kan göra för att höja säkerheten.
Läs hela artikeln »Kommunicera effektivare i samband med mässor
Mässorna är storslagna, moderna hubbar för kommunikation både digitalt och IRL. Biljetter scannas och rivs, stora bildskärmar pumpar ut sitt budskap. Samtal förs mellan potentiella affärskontakter. Men tar du tillvara på alla kommunikationsmöjligheter? Martin Karlsson Modigh guidar dig genom förberedelserna, vad du bör tänka på under mässan och vad du kan göra efteråt.
Läs hela artikeln »Äntligen händer något i mejlen
Nu kan du skicka och ta emot mejl med AMP (Advanced Mobile Page). Det innebär helt nya möjligheter för interaktivitet i mejl. Kntnts ständiga krönikör Martin Modigh Karlsson berättar mer.
Läs hela artikeln »Varför ska du gästblogga?
Skriva är mödosamt. Och att då skriva för annans webbplats – är det verkligen en bra idé? Martin Modigh Karlsson är skribent och en återkommande gästbloggare. I dagens artkel delar han med sig av sina erfarenheter inom ämnet!
Läs hela artikeln »Den svåra konsten att göra en pudel
Tekniken ”att göra en pudel” har ända sedan den introducerades av statsrådet Jan O Karlsson använts flitigt av de som ofrivilligt hamnat i rampljuset. Men det är inte lätt att göra en äkta pudel. I denna krönika, signerad Martin Modigh Karlsson, får du tips på hur du hjälper någon att pudla trovärdigt – om hen ska pudla alls.
Läs hela artikeln »Misstag gör varumärket mänskligt
Ge inte sken av att vara det perfekta varumärket. Det skapar bara distans till dina kunder som inte känner igen sig. Faktum är att ett eller annat snedsteg faktiskt kan vara attraktivt och skapa medmänsklighet. Läs Martin Modigh Karlssons artikel om pratfall-effekten som gör att du blir älskad för dina brister. Och gör det nu!
Läs hela artikeln »Kolla in er ”Om oss” – andra gör det
Varje webbplats har en ”om oss-sida”. Syftet med den är att bygga relation och förtroende: att övertyga besökaren om att det går att lita på dig och ditt företag. Det är en viktigt uppgift. Ändå slarvas det så mycket med innehållet som dessutom ofta faller i glömska. Det vill vår gästskribent Martin Modig Karlsson ändra på. Läs hans artikel nu!
Läs hela artikeln »Förklara så att en 11-åring förstår
För att verkligen nå fram med ett budskap måste mottagaren förstå, på riktigt. Ibland misslyckas vi med att nå fram för att vi inte sätter oss in i deras sätt att tänka, men det kan också bero på att vi själva inte riktigt förstår. Detta exemplifieras i dagens artikel författad av Martin Modigh Karlsson. Läs den nu!
Läs hela artikeln »Det är skillnad på relevans och frekvens
Det finns en mängd fällor att gå i när det gäller statistik – särskilt vad gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffrorna säger. Lägg därtill vår förmåga att tolka i linje med vår övertygelse. Dagens text, författad av vår gästskribent Martin Modigh Karlsson, handlar om svårigheten att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens vid analys av data. Läs den nu!
Läs hela artikeln »Botar som ringer frisörer blir en kort parentes
På Google I/O 2018 kunde man höra hur långt Google kommit med att artificiellt skapa något som beter sig som en människa och som du kan föra en intellektuell(?) konversation med. För många av oss innebär tekniken att vi kan spara tid och möda i vår vardag, samtidigt som affärsprocesser kan effektiviseras. Det är ena sidan av myntet.
Samtidigt finns det många som reagerar starkt, tycker att det hela är obehagligt och poängterar att man måste vara tydlig med att det inte finns en människa bakom. Även vår gästkrönikör Martin Modigh Karlsson är sunt skeptisk. I dagens krönika delar han med sig av några farhågor. Läs och se om du håller med!
Läs hela artikeln »