Johanna Stenmark
Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.
Content briefen – ett underskattat hantverk
En bra content brief är avgörande för slutresultatet. Ändå slarvas det alltför ofta. Vår gästkrönikör Johanna Stenmark tar upp tre frågor du behöver svar på i din brief för att ditt innehåll ska ge effekt!
Läs hela artikeln »Kom närmare med storytelling
Skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmålet. Det är bara ett av skälen till att du ska använda storytelling i din kommunikation. Hur det fungerar och goda exempel på varumärken som lyckats får du ta del av i denna krönika av vår gästskribent Johanna Stenmark.
Läs hela artikeln »Personalisera ditt innehåll
Personalisering handlar om att anpassa ditt innehåll efter individen. Rätt utförd kan den öka försäljningen och effektivisera marknadsföringen rejält. Inom e‑postmarknadsföringen används tekniken sedan men nu börjar vi även se andra tillämpningsområden samtidigt som den automatiserade kommunikationen genom AI-teknik och chat-botar ger draghjälp. Läs Johanna Stenmarks intressanta artikel om detta ämne.
Läs hela artikeln »Semester eller radioskugga?
Kntnts återkommande gästkrönikör Johanna Stenmark är tillbaka med en betraktelse om hur vi hanterar den digitala närvaron under semestertiden:
Det råder semestertider. Sol, bad, grill. Lugn och ro – men hur är det med den digitala världen? Tar vi semster från det digitala? Den ständiga frågan som får sociala medier att växa och växa: tänk om jag skulle missa någonting? I det här inlägget funderar jag vidare på frågan om en digital semester. Kan jag ha det – vill jag ha det – bör jag ha det. Läs vidare för fortsättningen!
Läs hela artikeln »Sociala medier och rekrytering – twittra dig till ditt nya jobb
Rekrytering via nätet har funnits i flera år. Bemaningsföretag, platsannonser, söktjänster. Det finns i alla former. Nu spanar vår unga krönikör, Johanna Stenmark, en ny trend bland arbetssökande och arbetsgivare. Hetaste rekryteringsformen just nu? Sociala medier! Glöm CV och personligt brev för en stund – nu är det din digitala närvaro som ger dig jobbet. I det här inlägget kan du läsa mer om Johannas spaningar och aningar.
Läs hela artikeln »Vem ser skogen för alla (nät)troll?
Nu är bloggens unga röst Johanna Stenmark tillbaka med en krönika om att se möjligheterna med att kunna föra dialogen framåt i kommentarsfälten. Få saker har triggat så mycket diskussioner, debatter och känslor. Den bilden som media målar upp är ofta fylld av troll, rasism, sexism och andra otrevligheter. Johanna förnekar inte att sådant sker, hon håller däremot inte med den negativa mediabilden som kommentarsfälten lever med idag. Hon tror att många glömmer bort är dock möjligheter som kommentarsfälten kommer med. Det är dags att vi lägger de negativa diskussionerna på hyllan för en stund och fokusera på möjligheterna med kommentarsfält. Kontakten som skapas. Dialogen. Läs Johannas krönika här och kommentera gärna.
Läs hela artikeln »Ärlig kommunikation varar längst
”Folk tror att pr handlar om att bluffa.” är rubriken på Berghs studenten Sofia Österlöfs debattartikel i Resumé. Krönikör Johanna Stenmark håller med henne. Som kommunikationsstudent mötte Johanna ofta samma fördom från sin egen omvärld. TV-serien ”Mad Men” visade upp en värld full med uppiffade sekreterare, whiskymöten, cigarettföretag lögner. Marknadsföring skall inte handla om att föra någon bakom ljuset. Och det handlar inte enbart om pengar. ”Marknadsföring är att visa vad du erbjuder marknaden”, skriver Johanna och fortsätter: ”Det finns kreativa och schysta sätt att göra det.” Läs hennes funderingar om ärlig marknadskommunikation.
Läs hela artikeln »Kommunikatörens (o)vanor på nätet
Kntnt välkomnar Johanna Stenmark som ny krönikör. Johanna är nyutexaminerad kommunikatör. Hon skriver om kommunikationsvardagen ur sitt perspektiv. I den första krönikan riktar hon fokus på kommunikatörens vanor och beteenden på webben.
På Kntnts första frukostseminarium för 2014 fick jag lära mig mer om sökmotoroptimering, SEO och om Google som sökmotor. Föreläsaren för dagen, Magnus Äng, berättar för oss att Google lär sig våra sökbeteenden. Både häftigt och lite läskigt enligt mig och det fick mig att börja fundera vidare på våra beteende på nätet. Både som privatpersoner och som marknadsförare. Om nu Google lär sig hur jag fungerar, vad kan jag tänkas ha för vanor och ovanor i hur jag skapar mitt innehåll? Hur är det med våra mönster när vi skriver och producerar? I det här inlägget kan du läsa mer om mina tankar kring innehåll och text i olika situationer på nätet.
Läs hela artikeln »Öka din synlighet online
Sökmotoroptimering. Sök. Motor. Optimering. Smaka på de orden. Vad betyder de för dig? Google. Ettor och nollor. Koder och annonser. Det skulle jag ha svarat innan jag hörde Magnus Äng. Han föreläste på Kntns första frukostseminarium 2014. Jag var där och förstod då att SEO (efter engelskans ”search engine optimization”) är mycket mer än så. SEO är synlighet. Och som vi vet så är synlighet marknadsföring. I denna artikel kan du ta del av Magnus visdom och mina lärdomar. Du kan också se en intervju jag gjorde med Magnus. Till sist hittar du länkar till hans presentation och en videoinspelning av hela hans föreläsning. Läs vidare!
Läs hela artikeln »