Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Kleiner Junge Mit Groer Alter Schreibmaschine

Content briefen – ett underskattat hantverk

En bra con­tent bri­ef är avgö­ran­de för slut­re­sul­ta­tet. Ändå slar­vas det allt­för ofta. Vår gäst­krö­ni­kör Johan­na Sten­mark tar upp tre frå­gor du behö­ver svar på i din bri­ef för att ditt inne­håll ska ge effekt!

Läs hela artikeln »
Book 863418

Kom närmare med storytelling

Ska­pa emo­tio­nel­la band till din mål­grupp och nå affärs­må­let. Det är bara ett av skä­len till att du ska använ­da sto­ry­tel­ling i din kom­mu­ni­ka­tion. Hur det fun­ge­rar och goda exem­pel på varu­mär­ken som lyc­kats får du ta del av i den­na krö­ni­ka av vår gäst­skri­bent Johan­na Stenmark.

Läs hela artikeln »

Personalisera ditt innehåll

Per­so­na­li­se­ring hand­lar om att anpas­sa ditt inne­håll efter indi­vi­den. Rätt utförd kan den öka för­sälj­ning­en och effek­ti­vi­se­ra mark­nads­fö­ring­en rejält. Inom e‑postmarknadsföringen används tek­ni­ken sedan men nu bör­jar vi även se and­ra tillämp­nings­om­rå­den sam­ti­digt som den auto­ma­ti­se­ra­de kom­mu­ni­ka­tio­nen genom AI-tek­nik och chat-botar ger drag­hjälp. Läs Johan­na Sten­marks intres­san­ta arti­kel om det­ta ämne.

Läs hela artikeln »
7533495970 00f5d3e4a8 O

Semester eller radioskugga?

Knt­nts åter­kom­man­de gäst­krö­ni­kör Johan­na Sten­mark är till­ba­ka med en betrak­tel­se om hur vi han­te­rar den digi­ta­la när­va­ron under semestertiden:

Det råder semester­ti­der. Sol, bad, grill. Lugn och ro – men hur är det med den digi­ta­la värl­den? Tar vi sems­ter från det digi­ta­la? Den stän­di­ga frå­gan som får soci­a­la medi­er att växa och växa: tänk om jag skul­le mis­sa någon­ting? I det här inläg­get fun­de­rar jag vida­re på frå­gan om en digi­tal semes­ter. Kan jag ha det – vill jag ha det – bör jag ha det. Läs vida­re för fortsättningen!

Läs hela artikeln »
11513367405 8d25b7b9bc O

Sociala medier och rekrytering – twittra dig till ditt nya jobb

Rekry­te­ring via nätet har fun­nits i fle­ra år. Bema­nings­fö­re­tag, plat­san­non­ser, sök­tjäns­ter. Det finns i alla for­mer. Nu spa­nar vår unga krö­ni­kör, Johan­na Sten­mark, en ny trend bland arbets­sö­kan­de och arbets­gi­va­re. Hetas­te rekry­te­rings­for­men just nu? Soci­a­la medi­er! Glöm CV och per­son­ligt brev för en stund – nu är det din digi­ta­la när­va­ro som ger dig job­bet. I det här inläg­get kan du läsa mer om Johan­nas spa­ning­ar och aningar.

Läs hela artikeln »
Jessicahtam

Vem ser skogen för alla (nät)troll?

Nu är blog­gens unga röst Johan­na Sten­mark till­ba­ka med en krö­ni­ka om att se möj­lig­he­ter­na med att kun­na föra dia­lo­gen fram­åt i kom­men­tarsfäl­ten. Få saker har trig­gat så myc­ket dis­kus­sio­ner, debat­ter och käns­lor. Den bil­den som media målar upp är ofta fylld av troll, rasism, sex­ism och and­ra otrev­lig­he­ter. Johan­na för­ne­kar inte att sådant sker, hon hål­ler där­e­mot inte med den nega­ti­va medi­a­bil­den som kom­men­tarsfäl­ten lever med idag. Hon tror att många glöm­mer bort är dock möj­lig­he­ter som kom­men­tarsfäl­ten kom­mer med. Det är dags att vi läg­ger de nega­ti­va dis­kus­sio­ner­na på hyl­lan för en stund och foku­se­ra på möj­lig­he­ter­na med kom­men­tarsfält. Kon­tak­ten som ska­pas. Dia­lo­gen. Läs Johan­nas krö­ni­ka här och kom­men­te­ra gärna.

Läs hela artikeln »
Left On Left Path Come Back On Right Path By John Keane Via Flickr

Ärlig kommunikation varar längst

”Folk tror att pr hand­lar om att bluf­fa.” är rubri­ken på Berg­hs stu­den­ten Sofia Öster­löfs debattar­ti­kel i Resumé. Krö­ni­kör Johan­na Sten­mark hål­ler med hen­ne. Som kom­mu­ni­ka­tions­stu­dent möt­te Johan­na ofta sam­ma för­dom från sin egen omvärld. TV-seri­en ”Mad Men” visa­de upp en värld full med uppif­fa­de sek­re­te­ra­re, whis­kymö­ten, ciga­rett­fö­re­tag lögn­er. Mark­nads­fö­ring skall inte hand­la om att föra någon bakom lju­set. Och det hand­lar inte enbart om peng­ar. ”Mark­nads­fö­ring är att visa vad du erbju­der mark­na­den”, skri­ver Johan­na och fort­sät­ter: ”Det finns kre­a­ti­va och schys­ta sätt att göra det.” Läs hen­nes fun­de­ring­ar om ärlig marknadskommunikation.

Läs hela artikeln »
Buntstifte

Kommunikatörens (o)vanor på nätet

Knt­nt väl­kom­nar Johan­na Sten­mark som ny krö­ni­kör. Johan­na är nyutex­a­mi­ne­rad kom­mu­ni­ka­tör. Hon skri­ver om kom­mu­ni­ka­tions­var­da­gen ur sitt per­spek­tiv. I den förs­ta krö­ni­kan rik­tar hon fokus på kom­mu­ni­ka­tö­rens vanor och bete­en­den på webben.

På Knt­nts förs­ta fru­kost­se­mi­na­ri­um för 2014 fick jag lära mig mer om sök­mo­to­rop­ti­me­ring, SEO och om Goog­le som sök­mo­tor. Före­lä­sa­ren för dagen, Mag­nus Äng, berät­tar för oss att Goog­le lär sig våra sök­be­te­en­den. Både häf­tigt och lite läs­kigt enligt mig och det fick mig att bör­ja fun­de­ra vida­re på våra bete­en­de på nätet. Både som pri­vat­per­so­ner och som mark­nads­fö­ra­re. Om nu Goog­le lär sig hur jag fun­ge­rar, vad kan jag tän­kas ha för vanor och ovanor i hur jag ska­par mitt inne­håll? Hur är det med våra möns­ter när vi skri­ver och pro­du­ce­rar? I det här inläg­get kan du läsa mer om mina tan­kar kring inne­håll och text i oli­ka situ­a­tio­ner på nätet.

Läs hela artikeln »
Search By Chipstudio Via Istockphoto

Öka din synlighet online

Sök­mo­to­rop­ti­me­ring. Sök. Motor. Opti­me­ring. Sma­ka på de orden. Vad bety­der de för dig? Goog­le. Ettor och nol­lor. Koder och annon­ser. Det skul­le jag ha sva­rat innan jag hör­de Mag­nus Äng. Han före­läs­te på Knt­ns förs­ta fru­kost­se­mi­na­ri­um 2014. Jag var där och för­stod då att SEO (efter eng­els­kans ”search engi­ne opti­mi­za­tion”) är myc­ket mer än så. SEO är syn­lig­het. Och som vi vet så är syn­lig­het mark­nads­fö­ring. I den­na arti­kel kan du ta del av Mag­nus vis­dom och mina lär­do­mar. Du kan ock­så se en inter­vju jag gjor­de med Mag­nus. Till sist hit­tar du län­kar till hans pre­sen­ta­tion och en vide­o­in­spel­ning av hela hans före­läs­ning. Läs vidare!

Läs hela artikeln »