Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Influencer Vloggar

Verklighet och fiktion flyter samman – var står ditt varumärke?

Under­sök­nings­fö­re­ta­get Gart­ner för­ut­spår att 85% av inter­ak­tio­ner­na med kun­der kom­mer att ske utan en män­ni­ska inblan­dad redan år 2020. Och för­de­lar­na med att låta robo­tar­na skö­ta kom­mu­ni­ka­tio­nen är fle­ra. Kost­nads­ef­fek­ti­vi­tet, leve­rans­sä­ker­het och ökad till­gäng­lig­het för att näm­na någ­ra. Men till vil­ket pris? Vad hän­der med mot­ta­ga­rens för­tro­en­de för varu­mär­ket när det mänsk­li­ga och ”äkta” ersätts av sam­tal från smar­ta maski­ner? Och vad kan du göra åt det? Det är grun­den för Johan­na Sten­marks filo­so­fis­ka reso­ne­mang i dagens arti­kel. Ta del av hen­nes spän­nan­de läs­ning nu!

Läs hela artikeln »
Jonlor

Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar

Det finns ing­et mira­kel­me­del mot höst­stress. När året går mot sitt slut och du som mark­nads­fö­ra­re job­bar för hög­tryck för att nå upp­sat­ta mål är det lätt att krok­na. Men ge inte upp för det finns myc­ket du kan göra! I dagens arti­kel tip­sar vår gäst­skri­bent Johan­na Sten­mark på Punkt PR hur du hål­ler ång­an uppe och inspi­ra­tio­nen på topp när du ska­par inne­håll i höst. Läs nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 171278303x

Sluta slösa – återanvänd ditt innehåll!

Behö­ver du lad­da bat­te­ri­er­na efter en krä­van­de vår av inne­hålls­pro­duk­tion? Åter­an­vänd då ditt befint­li­ga inne­håll istäl­let för att läg­ga tid på nytt – så fri­gör du tid för häng­mat­tan i som­mar. Vår krö­ni­kör Johan­na Sten­marks berät­ta hur du ska tän­ka. Läs hen­nes arti­kel för en frid­full som­mar­le­dig­het nu!

Läs hela artikeln »
Closed Door 791954

I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen

Ska du till Alme­da­len? Du kanske und­rar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varu­mär­ke? Det beror såklart på. På vil­ka frå­gor ni vill dri­va och vil­ket enga­ge­mang ni vill upp­vi­sa inte minst. Myc­ket kan även göras på distans. I dag bju­der vår gäst­krö­ni­kör Johan­na Sten­mark på tips för dig som vill del­ta i sam­hälls­de­bat­ten– utan att åka till Gotland. 

Läs hela artikeln »
Construction 1210677 1920

Varumärkets roll i samhällsdebatten

Ditt före­tag har myc­ket att vin­na på att del­ta i sam­hälls­de­bat­ten. Skä­len är fle­ra. Inte minst kan ditt del­ta­gan­de byg­ga såväl kun­dens för­tro­en­de som med­ar­be­ta­rens enga­ge­mang och ert varu­mär­ke. Möj­lig­he­ter­na är många och dis­ku­te­ras i dagens arti­kel skri­ven av Johan­na Sten­mark, PR-kon­sult på Punkt PR. 

Läs hela artikeln »
Lost Alone Businessman Sailing In Stormy Papers Sea

Slutspurt på innehållsåret – dos and don’ts

Den­na tid på året blir vi över­ös­ta av köpupp­ma­ning­ar: ”Mis­sa inte! Bara någ­ra tim­mar kvar!”, och så vida­re. Som före­tag är det lätt att ryc­kas med av den­na storm­vind. Men om du inte hål­ler huvu­det kallt, foku­se­rar och är rele­vant i din kom­mu­ni­ka­tion kan du lika gär­na slänga peng­ar­na i sjön! Läs dagens arti­kel för­fat­tat av Johan­na Stenmark.

Läs hela artikeln »
Walk 2635038

GDPR kan stärka både relationer och varumärken

Med bara 6 måna­der kvar tills EU:s nya regel­verk för data­skydd (Gene­ral Data Pro­tec­tion Regu­la­tion, eller GDPR) trä­der i kraft är ämnet heta­re än någon­sin. Hår­da­re regle­ring krä­ver för­änd­ra­de arbets­sätt vid han­te­ring av data och per­son­upp­gif­ter. Men för ett varu­mär­ke finns ock­så myc­ket att vin­na. Läs dagens arti­kel av Johan­na Sten­mark, PR-kon­sult på Punkt PR.

Läs hela artikeln »
People 2572105

Berätta mer – därför ska du prioritera varumärkesberättelsen

Låt ditt varu­mär­kes berät­tel­se stär­ka rela­tio­nen till din publik. Vår krö­ni­kör Johan­na Sten­mark delar med sig av sina tan­kar om berät­tel­sens bety­del­se för varu­mär­ket och ger enk­la tips på hur du kom­mer igång med den. Läs dagens arti­kel nu! 

Läs hela artikeln »
Abstract 2432425 1920

Ikea-mattor och sifferfuffens – detta ska du ta med dig från sommaren

Vis­ser­li­gen ing­et fan­tas­tiskt väder men på många and­ra vis en hän­del­se­rik som­mar. I den­na arti­kel sum­me­rar vår norr­länds­ka gäst­krö­ni­kör Johan­na Sten­mark saker som hänt och som kan vara nyt­ti­ga att bära med sig in i hös­tens kommunikationsarbete.

Läs hela artikeln »
Feets On Grass Near Water.

Schemalagda inlägg i sommar – det här ska du tänka på!

Sche­malägg som­ma­rens inne­håll så hål­ler du rela­tio­nen med dina föl­ja­re levan­de medan du nju­ter av din ledig­het. Men se upp så att det inte går galet! Läs dagens krö­ni­ka av Johan­na Stenmark!

Läs hela artikeln »
Girl 2119595 1920

Vem är det du pratar med?

För att lyc­kas med din mark­nads­fö­ring behö­ver du ha koll på din mål­grupp – har du det? Det är allt­för lätt att gå bort sig och fast­na i demo­gra­fis­ka fak­to­rer och behand­la alla indi­vi­der som ett klus­ter men se, det fun­kar inte. Istäl­let mås­te du pra­ta med din mål­grupp och lyss­na på vad den har att säga. Det­ta är ämnet för dagens arti­kel skri­ven av vår åter­kom­man­de krö­ni­kör Johan­na Sten­mark. Läs nu!

Läs hela artikeln »
Happy Child Playing Outdoors

Tre inspirationsknep för innehåll

Vad gör du när inspi­ra­tio­nen try­ter? När kre­a­ti­vi­te­ten är som bort­blåst sam­ti­digt som du bara mås­te få till den där tex­ten – allt­me­dan dead­li­ne när­mar sig med stor­man­de steg. Kän­ner du igen dig? Läs Johan­na Sten­marks krö­ni­ka om knep att ta till för att sät­ta fart på din inspiration!

Läs hela artikeln »