Johanna Stenmark
Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.
Verklighet och fiktion flyter samman – var står ditt varumärke?
Undersökningsföretaget Gartner förutspår att 85% av interaktionerna med kunder kommer att ske utan en människa inblandad redan år 2020. Och fördelarna med att låta robotarna sköta kommunikationen är flera. Kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och ökad tillgänglighet för att nämna några. Men till vilket pris? Vad händer med mottagarens förtroende för varumärket när det mänskliga och ”äkta” ersätts av samtal från smarta maskiner? Och vad kan du göra åt det? Det är grunden för Johanna Stenmarks filosofiska resonemang i dagens artikel. Ta del av hennes spännande läsning nu!
Läs hela artikeln »Så håller du geisten uppe: tips inför höstens utmaningar
Det finns inget mirakelmedel mot höststress. När året går mot sitt slut och du som marknadsförare jobbar för högtryck för att nå uppsatta mål är det lätt att krokna. Men ge inte upp för det finns mycket du kan göra! I dagens artikel tipsar vår gästskribent Johanna Stenmark på Punkt PR hur du håller ångan uppe och inspirationen på topp när du skapar innehåll i höst. Läs nu!
Läs hela artikeln »Sluta slösa – återanvänd ditt innehåll!
Behöver du ladda batterierna efter en krävande vår av innehållsproduktion? Återanvänd då ditt befintliga innehåll istället för att lägga tid på nytt – så frigör du tid för hängmattan i sommar. Vår krönikör Johanna Stenmarks berätta hur du ska tänka. Läs hennes artikel för en fridfull sommarledighet nu!
Läs hela artikeln »I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen
Ska du till Almedalen? Du kanske undrar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varumärke? Det beror såklart på. På vilka frågor ni vill driva och vilket engagemang ni vill uppvisa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bjuder vår gästkrönikör Johanna Stenmark på tips för dig som vill delta i samhällsdebatten– utan att åka till Gotland.
Läs hela artikeln »Varumärkets roll i samhällsdebatten
Ditt företag har mycket att vinna på att delta i samhällsdebatten. Skälen är flera. Inte minst kan ditt deltagande bygga såväl kundens förtroende som medarbetarens engagemang och ert varumärke. Möjligheterna är många och diskuteras i dagens artikel skriven av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR.
Läs hela artikeln »Slutspurt på innehållsåret – dos and don’ts
Denna tid på året blir vi överösta av köpuppmaningar: ”Missa inte! Bara några timmar kvar!”, och så vidare. Som företag är det lätt att ryckas med av denna stormvind. Men om du inte håller huvudet kallt, fokuserar och är relevant i din kommunikation kan du lika gärna slänga pengarna i sjön! Läs dagens artikel författat av Johanna Stenmark.
Läs hela artikeln »GDPR kan stärka både relationer och varumärken
Med bara 6 månader kvar tills EU:s nya regelverk för dataskydd (General Data Protection Regulation, eller GDPR) träder i kraft är ämnet hetare än någonsin. Hårdare reglering kräver förändrade arbetssätt vid hantering av data och personuppgifter. Men för ett varumärke finns också mycket att vinna. Läs dagens artikel av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR.
Läs hela artikeln »Berätta mer – därför ska du prioritera varumärkesberättelsen
Låt ditt varumärkes berättelse stärka relationen till din publik. Vår krönikör Johanna Stenmark delar med sig av sina tankar om berättelsens betydelse för varumärket och ger enkla tips på hur du kommer igång med den. Läs dagens artikel nu!
Läs hela artikeln »Ikea-mattor och sifferfuffens – detta ska du ta med dig från sommaren
Visserligen inget fantastiskt väder men på många andra vis en händelserik sommar. I denna artikel summerar vår norrländska gästkrönikör Johanna Stenmark saker som hänt och som kan vara nyttiga att bära med sig in i höstens kommunikationsarbete.
Läs hela artikeln »Schemalagda inlägg i sommar – det här ska du tänka på!
Schemalägg sommarens innehåll så håller du relationen med dina följare levande medan du njuter av din ledighet. Men se upp så att det inte går galet! Läs dagens krönika av Johanna Stenmark!
Läs hela artikeln »Vem är det du pratar med?
För att lyckas med din marknadsföring behöver du ha koll på din målgrupp – har du det? Det är alltför lätt att gå bort sig och fastna i demografiska faktorer och behandla alla individer som ett kluster men se, det funkar inte. Istället måste du prata med din målgrupp och lyssna på vad den har att säga. Detta är ämnet för dagens artikel skriven av vår återkommande krönikör Johanna Stenmark. Läs nu!
Läs hela artikeln »Tre inspirationsknep för innehåll
Vad gör du när inspirationen tryter? När kreativiteten är som bortblåst samtidigt som du bara måste få till den där texten – alltmedan deadline närmar sig med stormande steg. Känner du igen dig? Läs Johanna Stenmarks krönika om knep att ta till för att sätta fart på din inspiration!
Läs hela artikeln »