Erik Ullberg
Erik Ullberg arbetar inom allmän affärsjuridik med primärt fokus på immateriella rättigheter, reklam, marknadsföring, IT och dataskydd samt offentlig upphandling. Han har särskild erfarenhet från sociala medier, IT, teknik samt reklam- och kommunikationsbranschen. Erik är svensk representant inom GALA (Global Advertising Lawyers Alliance), en sammanslutning av advokater verksamma över hela världen med expertis och erfarenhet inom reklam och marknadsföring. Erik är en återkommande föreläsare inom sina specialområden vid bl.a. Chalmers Tekniska Högskola.
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs hela artikeln »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs hela artikeln »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs hela artikeln »Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online
EU satsar stora resurser på att förbättra de juridiska spelreglerna i EUs digitala miljö. Inte minst vad gäller den konsumentskyddande lagstiftningen. Större krav på e‑marknadsplatser och en utökad ångerrätt är bara några exempel på detta och sanktionerna vid överträdelse kan svida ordentligt. Som marknadsförare måste du veta vad som gäller. Läs dagens artikel författad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs hela artikeln »Blockkedjeteknologi i marknadsföring – möjligheter och fallgropar
Att använda blockkedjeteknologi (blockchain) i marknadsföring, kan det vara något? Teknologin är sedan länge väl beprövad i finanssektorn men också inom andra områden, däribland marknadsföring, sägs ett genombrott vara nära. Med stora effekter att vänta. Fördelarna med tekniken är tydliga men det finns samtidigt juridiska utmaningar att se upp med. Vad detta innebär för din marknadsföring kan du läsa i denna artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs hela artikeln »Nytt direktiv om digital upphovsrätt
Slutet på internet eller ett nödvändigt ont? Vi syftar på den nya länkskatten och uppladdningsfiltret som nyligen röstades igenom av EU-parlamentet – efter att under en lång tid varit en av de mest kritiserade punkterna i förslaget till nytt direktiv för digital upphovsrätt. Vad går länkskatten och uppladdningsfiltret egentligen ut på och vad kommer det innebära för dig som marknadsförare? Detta diskuterar advokat Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå i denna artikel!
Läs hela artikeln »Användning av bild på anställda i marknadsföring
Använder du bilder på anställda i din marknadsföring? Aj! Då kan du ha problem, berättar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå i denna artikel. Läs de båda experternas rekommendationer!
Läs hela artikeln »Vad gäller för användning av bilder på internet?
Stränga krav på samtycke för användning av någon annans bild på internet gäller. Men det kan finnas undantag. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå reder ut vad lagen säger. Läs deras artikel nu!
Läs hela artikeln »Luckor i lagen för äganderätt och kontroll av data
Nya affärsmodeller har gjort data till en värdefull tillgång. Trots detta saknas lagstiftning som reglerar äganderätten. Även möjligheten att kontrollera din data begränsas kraftigt med trubbiga regler. Och ingen ny lagstiftning inom området är i sikte. I denna artikel ger advokat Erik Ullberg och jur kand Richard Fürst på Wistrand Advokatbyrå en bild över nuvarande läge och tänkbar väg framåt. Läs den nu!
Läs hela artikeln »På gott och ont med ny E‑privacy förordning
Som marknadsförare bör du hålla ett extra öga på den nya E‑privacy förordningen. Inte minst om du erbjuder tjänster inom digital direktmarknadsföring, retargeting och telemarketing. Lagen som ska stärka skyddet för människors privatliv banar också väg för nya affärsmöjligheter. Läs dagens artikel skriven av vår gästkrönikör advokat Erik Ullberg på Wistrands Advokatbyrå.
Läs hela artikeln »Pristävlingar, reklamlotterier och marknadsföring – nya möjligheter
Nya regler på spelmarknaden påverkar dig som jobbar med marknadsföring. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson reder ut regleringens innebörd och de möjligheter som öppnar sig när den nya lagen inom kort blir verklighet. Läs nu!
Läs hela artikeln »Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt
Den pågående skandalen där dataanalysföretaget Cambridge Analytica samlat in data om miljontals Facebook-användare sätter ljuset på beteendestyrd marknadsföring. Å ena sidan handlar det om hur vi marknadsförare riktar vår kommunikation utifrån mottagarens behov, å andra sidan om den personliga integriteten. Missbruk skall givetvis beivras, och det är precis denna sortens händelse som GDPR är till för att skydda oss mot.
Därför är det högaktuellt att titta på vad som gäller med den nya lagstiftningen. I dagens krönika skriver advokat Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå om just detta.
Läs hela artikeln »