Annika Dacke
Annika Dacke är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Genom Orera kommunikation riktar hon in, förtätar och fördjupar företags och organisationers digitala textbudskap. Hon undervisar och föreläser i digital kommunikation med texten som redskap vid Lunds universitet och
Skriva för webben – idag och i framtiden
Vi googlar allt mer med rösten, mobilen försvårar läsbarheten och textfattiga webbplatser gör optimering av bild och film än viktigare. Läs Annika Dackes spaning för året som kommer. Dagens artikel är den tionde och sista i Annika Dackes artikelserie om webbtext i Kntnt Magasin.
Läs hela artikeln »Webbredaktörens checklista
Att skriva en text som fastnar och berör i dagens brus är inte trivialt. Det är en konst. Som tur är finns det knep att ta till. I dagens artikel bjuder Annika Dacke på en checklista med tolv enkla tips för publicering av dina texter på webben. Håll tillgodo!
Läs hela artikeln »Läs det här om du vill bli bättre på call to action
Med hjälp av handlingsuppmaningar, på engelska kända som ”call to actions” (CTA) kan du på ett effektivt sätt förbättra konverteringen på din webbplats. Läs Annika Dackes tips på hur du gör för att lyckas i dagens krönika!
Läs hela artikeln »Samma budskap – olika kanaler
Utforma budskapet för olika kanaler. Annika Dacke tipsar om vad du ska tänka på vid utformning av budskap för olika kanaler, från din artikel på webben ner till minsta tweet.
Läs hela artikeln »24 tips för textnördens sommarhjärna
Kntnts gästkrönikör Annika Dacke har samlat sina bästa läs- och lyssningstips om text, språk och kommunikation inför sommarens lata dagar i denna artikel. Här finns garanterat något för oss alla – oavsett om du är nördigt intresserad av området eller bara vill skrapa lite på ytan.
Läs hela artikeln »Tips & tricks för bättre webbtext
Alla dagar är minsann inte lika lättskrivna. Skrivkramp drabbar oss alla och då är det bra att ha några ess i rockärmen. Annika Dacke ger dig tips och tricks att ta till för att slippa uppfinna hjulet men ändå få arbetet att snurra på. Läs hennes krönika!
Läs hela artikeln »11 komihåg för rätt antal tecken i dina webbtexter
Skriva kort eller långt? Vad gäller för webben, Facebook och Twitter? Den här artikeln ger dig elva tumregler för hur långa dina texttyper bör vara 2016 för att flirta med Google, bli delade och vara funktionella.
Läs hela artikeln »Lockar dina rubriker till läsning?
Rubriken avgör om din nästa mening blir läst. Hur google resonerar, hur läsögat fungerar och varför du ska K‑U-L-testa din rubrik får du veta om du läser vidare!
Läs hela artikeln »Så skriver du tweets som får vingar
Sju tips, åtta exempel för inspiration och goda råd från svenska twitteranvändare. Läs Annika Dackes krönika!
Läs hela artikeln »4 steg till färdigt blogginlägg
Annika Dacke föreslår ett arbetssätt som ger dig en struktur och spar tid, från faktainsamling till färdig artikel, när du skriver för din webbplats.
Annika är ny krönikör för 2016. Hon är är kommunikatör, språkvetare och copywriter, hjälper företag och organisationer att vässa sina budskap på nätet, och utbildar även i digital textkommunikation vid bland annat Lunds universitet.
I tio krönikor kommer Annika att hjälpa dig som vill utvecklas inom webbcopy och lära dig spelreglerna för webben. Vill du lära dig ännu mer, så får du chansen den 14–15 mars när Kntnts Skriva för webben-kurs går av stapeln med Annika som lärare.
Läs hela artikeln »