Ursäkta språket. Men jag vill vara tydlig. Skit i Facebook! Uppdateringar på din Facebok-sida syns bara hos någon ynka procent av dina följare. 94–98% får inget. Din ansträngning att bygga en Facebook-sida och bygga en publik är helt bortkastad. Om du inte betalar dem. Likt utpressare kräver de betalt för varje inlägg som du vill skall nå dina följare. Dina för detta prenumeranter. Facebook har låst dig. De har blåst dig dubbelt, för de flesta likes du får är fejk. Vill du veta mer? Vad är alternativen? Dags att bojkotta Facebook? Läs vidare för svaren!
Ursäkta språket. Men jag vill vara tydlig. Skit i Facebook! Uppdateringar på din Facebook-sida syns bara hos någon ynka procent av dina följare. 94–98% får inget. Din ansträngning att bygga en Facebook-sida och bygga en publik är helt bortkastad. Om du inte betalar dem. Likt utpressare kräver de betalt för varje inlägg som du vill skall nå dina följare. Dina före detta prenumeranter. Facebook har blåst dig. De har blåst dig dubbelt, för de flesta likes du får är fejk. Vill du veta mer? Vad är alternativen? Dags att bojkotta Facebook? Läs vidare för svaren!
94–98% av följare får inte dina uppdateringar
Nästan varje dag träffar jag marknadsförare och kommunikatörer som använder Facebook som ett av sitt företags främsta kommunikationskanaler. Allt från småföretagare med några tusen följare till storföretag med hundratusentals följare.
Ibland frågar jag lite pillemariskt hur de har hanterat det faktum att 94–98% av deras följare på Facebook aldrig får deras uppdateringar i sitt flöde. Pillemariskt eftersom frågan är retorisk. De allra flesta vet inte vad jag pratar om. Och naturligtvis vill de veta mer. En perfekt isbrytare vid mingel.
Facebook-sida
Facebook var från början en mötesplats för privatpersoner. Men många företag och organisationer vill också synas där. Vi marknadsförare och kommunikatörer skapade därför företagskonton. Det gillade inte Facebook. Bara du som fysisk personer får ha konto på Facebook, och du ”får inte använda din personliga tidslinje för egen kommersiell vinning, utan använda en Facebook-sida i sådana syften”.
Facebook-sida infördes i slutet av 2007 för att ge varumärken, företag och organisationer möjlighet att synas. Riktiga användare av Facebook kan interagera med dessa sidor som om de också är användare. Se till exempel Kntnts Facebook-sida.
Prenumerera blir följa
Om du ville se uppdateringar av en Facebook-sida i ditt nyhetsflöde så kunde du från början prenumerera på dem.
I början av 2012 förbereddes Facebook för börsintroduktion. Nu var Zuckerberg tvungen att tjäna pengar. Mer pengar än vad Facebook dittills hade dragit in på annonser. Men hur?
Jo, genom att döpa om knappen för att prenumerera till Följ och begränsa så att bara 16% av de tidigare prenumeranterna faktiskt får innehållet. Företag som vill att fler skall se annonsen – förlåt, inlägget – måste betala för det. Simsalabim hade dina prenumeranter reducerats till följare och Facebook hade en ny inkomstkälla.
Men det är inte slut med det…
Alarmrapport: räckvidd närmar sig 0%
Ett inläggs organiska räckvidd är antal personer som ser det i sitt flöde utan att du har betalat för det. Den organisk räckvidden gick alltså från 100% till 16% när knappen ”prenumerera” döptes om till ”följa”. Men det är som sagt inte slut med det…
Facebook har sedan dess skruvat åt kranen ytterligare. Enligt en alarmrapport från Social@Ogilvy var siffran i februari nere på 6,2% i genomsnitt och 2,1% för sidor med fler än 500 000 ”följare”.
Samma rapport hänvisar till anonyma källor hos Facebook som säger att vi skall ”expect it to approach zero in the foreseeable future”.
Mycket riktigt börjar det nu dyka upp rapporter från större företag och kända varumärken att deras organiska räckvidd är nere på 1–2%.
Känn dig blåst
Har ditt företag lagt ned pengar och tid, och din energi och kreativitet, på att bygga en Facebook-sida och rekrytera följare? Då är du blåst. Av Facebook, som har uppmanat och uppmuntrat er och alla andra varumärken, företag och organisationer att göra precis det. All den möda, all den tid och alla de pengar är nu förlorade – om du inte betalar Facebook för att få nå ut till era följare. Vilken djävulsk slug plan.
Facebook-bedrägeri
Videobloggen Veritasium har fått flera priser och utmärkelser för sitt populärvetenskapliga innehåll. I ett avsnitt från början av året tar Derek Muller upp faran med att betala Facebook för större spridning.
I ett experimentet betalar han för ökad exponering. Resultat låter inte vänta på sig. På kort tid gillar tusentals hans sajt. Det finns bara ett problem. De nya användarna gör inget efter att ha gillat sidan. På Facebook-språk säger man att de inte ”engagerar” sig.
En närmare undersökning visade att en stor del av dem kom från Malaysia och Indonesien, att de gillade tusentals sidor, och att de själva hade ganska konstiga profiler. Derek Mullers slutsats var att dessa profiler hör till ”click-farms” som mot betalning ordnar tusentals klick på företags gilla-knapp.
Men vänta nu! Derek Muller köpte inga klick. Han köpte bara ökad exponering i Facebook. Rätt. Men klick-farmare klickar också på andra än kunders annonser för att maskera sig.
Den nio minuter långa filmen Facebook Fraud – Facebook-bedrägeri – är både fascinerande och skrämmande. Se den!
Svenskt exempel på Facebook-bedrägeri
Under Webbdagarna 2014 i Stockholm lyssnade jag på ett föredrag om mätning av resultat i sociala medier. Talarna, som jag inte skall hänga ut här, berättade hur deras ”fullservicebyrå inom digital kommunikation” hjälpte en svensk exklusiv klocktillverkare att få fler likes och mäta resultatet. Mätningen visade att många ”gilla” kom ifrån Malaysia och Indonesien. Fullservicebyrån drog slutsatsen att den exklusiva klocktillverkaren har en outnyttjad potential i sydostasien.
När jag hörde fullservicebyråns presentation tänkte jag på det stackars klockföretaget som har betalat pengar för en björntjänst.
Späder ut
Björntjänst? De ville ju ha fler ”gilla” och det fick de. Ja, det stämmer. Och det var också klocktillverkarens syftet. Inte att generera engagemang. Så då spelar det ingen roll varifrån ”gilla” kommer. Eller?
Jo det spelar stor roll. Antag att du har 1 000 gilla på din Facebook-sida. 1 000 förtjänta gilla. Från 1 000 personer som tror på Facebooks påstående: ”Om du vill hålla dig ajour med en sida (t.ex. företag, organisationer eller varumärken) kan du gilla den.”
Nu vet du att det bara är 60 eller så som faktiskt får dina uppdatering i sitt nyhetsflöde. Därför betalar du Facebook för att nå fler av dina följare och deras vänner. Du får också fler som ”gillar” sidan. Men om majoriteten av dessa är fejk, som sannolikt är fallet med klocktillverkaren, så späder de ut de riktiga följarna, som alltså nås i än mindre omfattning av dina uppdateringar.
Facebook annonsering är en ond cirkel
Vad blir effekten när dina riktiga följare späds ut av fejk-följare? Färre intresserade ser dina inlägg, färre interagerar med din sida eller gör något annat som i förlängningen leder till ditt affärsmål med att vara på Facebook.
Vad gör du då? Den naturliga reaktionen på minskat engagemang är naturligtvis att betala Facebook för än mer räckvidd. Med än större skada som resultat. En ond cirkel.
Desto mer du annonserar, desto mer behöver du annonsera för att nå samma publik som tidigare. Den köpta exponeringen fungerar som en drog. Du vet att det skadar dig. Men du kan inte vara utan det. Det är som knark. Vem är i så fall knarklangaren?
Vad är alternativet?
Just nu är Facebook ensamt om att lura sina kunder dubbelt. Så om du inte är orolig att andra skall följa efter (och just nu finns inga sådana tecken) så kan du välja vilket annat socialt medium som helst.
Om ditt företag arbetar B2B så rekommenderar jag LinkedIn, som på sista tiden har gått från att vara en CV-databas till ett socialt medium inriktat på B2B.
För B2C-företag är det inte lika enkelt. De flesta konsumenterna, förutom de yngsta, finns trots allt på Facebook. Men det räcker inte med att få dem att gilla eller följa ditt företags sida. Du måste förmå dem att självmant besöka sidan och interagera med den.
Egen plattform som nav
Det bästa alternativet enligt min mening är för både B2B- och B2C-företag att använda en egen webbplats för att publicera innehåll och skapa möjlighet för målgruppen att själva delta. Webbplasten kan vara allt från en enkel företagsblogg till ett socialt medium i sig. Oavsett lösning fungerar den som en plattform för innehåll.
Facebook och andra sociala medier är fortfarande viktiga i en sådan modell. Använd dem för att promota innehållet på din plattform. Och för att delta i diskussioner.
Bojkotta Facebook?
Skall du bojkotta Facebook helt? Absolut inte! Facebook har sina förtjänster. De skall du utnyttja i din verksamhet. Men använd inte Facebook som din plattform. Och betala inte Facebook för ökad räckvidd.
Läs tips
Uppdatering: Inte helt oväntat har denna artikel rört upp mycket damm – och resulterat i några motinlägg:
- Nej, man bör inte skita i Facebook (även om räckvidden går ner)
- Facebook: en lånad kanal med stor potential
- Skit i Facebook och gå miste om en konverteringsgrad på 18%
- Skit i facebook eller vad vissa experter säger?
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »