Det finns en mängd fällor att gå i när det gäller statistik – särskilt vad gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffrorna säger. Lägg därtill vår förmåga att tolka i linje med vår övertygelse. Dagens text, författad av vår gästskribent Martin Modigh Karlsson, handlar om svårigheten att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens vid analys av data. Läs den nu!
Efter ’Brexit’ googlade de panikslagna britterna på vad de egentligen hade ställt till med.
”Hur lämnar man EU?”, ”vad ÄR EU?” och så vidare. Det kunde vi läsa och höra om och skrocka åt.
Metro: Det här googlade britterna på efter brexit-resultatet
DN: Fem saker britterna googlade dagen efter brexit
Det passar väl in i vår lätt uppblåsta självbild att de aningslösa britterna lurades att rösta fram ett resultat de inte förstod något av. Det skulle ju aldrig hända oss. Eller?
Dumma, men inte så dumma
Ja, britterna är dumma som vill lämna EU. Nej, så dumma är inte britterna. ”Vad är EU?” var inte den mest sökta frågan efter Brexit. Det var ”bara” en av de snabbast ökande frågorna. Det kan förstås betyda vad som helst tills man jämför med något. En ökning från en sökande om dagen till 100 om dagen är ju en enorm ökning. Men 100 britter som söker på samma sak, det är bara tre parallellklasser i årskurs 7 som fått samma SO-uppgift. Jag ska vara tydlig med att jag har hittat på siffrorna 1 och 100, Google presenterar ju inte reda siffror, bara index.
Men för många journalister och allehanda delare av skojsigt innehåll i sociala kanaler var det en för bra story för att kolla, som det brukar heta.
Bluff och fejk och fällor
Det finns lätta fällor att gå i när det gäller statistik, och särskilt när det gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Lyssna till exempel på det utmärkta 191:a Kntnt radio-avsnittet om fejktrafik på internet. Men det är inte bara bluff och fejk som tenderar att lura oss, vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffror säger. Ibland gör vi det med flit för att det ska passa den bild vi vill förmedla, ibland för att det är lätt att tolka i linje med vår övertygelse och ibland blir det fel för att det saknas data – siffrorna säger helt enkelt inte så mycket som vi vill tro. I ’The Curious Incident of the Dog in the Night-Time’ av Mark Haddon återberättas en historia:
”There are three men on a train. One of them is an economist and one of them is a logician and one of them is a mathematician.
And they have just crossed the border into Scotland (I don’t know why they are going to Scotland) and they see a brown cow standing in a field from the window of the train (and the cow is standing parallel to the train).
And the economist says, ’Look, the cows in Scotland are brown.’ And the logician says, ’No. There are cows in Scotland of which at least one is brown.’ And the mathematician says, ’No. There is at least one cow in Scotland, of which one side appears to be brown.’
Många av oss (re)agerar på data och ny information som ekonomen, medan den enda som har helt rätt är matematikern. För att inte vara för torra är logikerns mellanläge kanske egentligen att rekommendera? Om du vill ha en livsvisdom vill säga. Vi är också många, och här räknar jag in sökmotorernas algoritmer i ”vi” också, som kan ha svårt att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens.
Om du läste ”virilitet” i rubriken så måste jag tyvärr göra dig besviken. Jag rekommenderar i så fall en titt djupt i skräppostkorgen istället.
Se här när jag förra veckan jämförde sökningar på några slumpvis utvalda riksdagspartier. Alla ökar och har sin peak i dagarna (fattas bara annat, det är ju val snart!). Ett parti sticker ut som det markant mest sökta efter, Sverigedemokraterna.
En snabb slutsats av att SD toppar en sån här graf är att deras popularitet ökar mest. Men vi vet faktiskt inget om varför en massa människor sökte på dem. Vi borde anta perspektivet hos matematikern ovan, att vi bara vet just det som vi har belägg för. Man kan spekulera i bakgrunden till sökningarna – nyfikenhet? helhjärtat stöd? avsmak? – men det vi vet är att flest personer söker på det, om deras inställning vet vi inget.
Frekvens blir relevans
Problemet som uppstår om man tolkar sådana här ökningar i frekvens som relevans blir det där skrockandet vi gjorde åt de dumma britterna. ”Snabbast ökade sökningen” blev snabbt ”den vanligaste sökningen”. Och relevansen i det här fallet – något att rapportera om. Att redovisa de faktiska siffrorna hade kanske inte gjort några rubriker: ”Förra veckan sökte en handfull britter på fakta om EU, dagen efter Brexit var de fler”. Jaha?
Problemet är att sökmotorer tenderar att göra på samma sätt, även om algoritmerna innehåller många fler variabler än sökfrekvens. När många kopplar en sökfras till ett visst parti kommer det högre upp i serpen även för andra. Oavsett vad anledningen till de många kopplingarna var – nyfikenhet? helhjärtat stöd? avsmak?.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »