Genom att sticka ut på ett sätt som verkligen syns tydligt samtidigt som det inneboende värdet upplevs är en daglig utmaning för många som kommunicerar i dagens informationsöverflöd. Först när innehållet intresserar någon kan det börja göra nytta. Trots de ständiga flödena av information är vi dock kunskapstörstiga och vill veta mer om det vi söker. Först då får det ett verkligt värde som betyder något. I höstens första frukostseminarium med innehåll resonerade Maria Gustafsson om hur intresset kan skapas, relationer byggas och affärer drivas med hjälp av mod, ton och fokus. Läs mer och se den filmade föreläsningen från frukostseminariet med innehåll.
Att sticka ut på ett sätt som verkligen syns tydligt, samtidigt som det inneboende värdet upplevs, är en daglig utmaning för många som kommunicerar i dagens informationsöverflöd. Först när innehållet intresserar någon kan det börja göra nytta. Trots de ständiga flödena av information är vi dock kunskapstörstiga och vill veta mer om det vi söker. Först då får det ett verkligt värde som betyder något. I höstens första frukostseminarium med innehåll resonerade Maria Gustafsson om hur intresset kan skapas, relationer byggas och affärer drivas med hjälp av mod, ton och fokus. Läs mer och se den filmade föreläsningen från frukostseminariet med innehåll.
Stick ut i bruset
När vi gör likadant som vi brukar göra eller som de andra i vår bransch gör är det svårt att synas, hur bra vårt erbjudande än är. Genom att sticka ut syns vi genom informationsöverflödets ständiga brus. Med genomtänkt innehåll är det våra erbjudande som hittas i några av de 30–35 miljoner sökningar på Google som vi genomför dagligen i Sverige. Med fingertoppskänsla och kännedom om det som intresserar vår målgrupp kan vi se till att sticka ut precis så mycket att det innehåll vi erbjuder syns tydligt samtidigt som det känns igen.
Fyra frågor om att skapa intresse genom att använda mod, ton och fokus
Journalisten Helena Bäckhed ställer fyra frågor direkt efter föreläsningen:
Goda exempel på att skapa intresse med värdefullt innehåll
Ett gott exempel på att skapa intresse genom att erbjuda värdefullt innehåll är TED som bjuder på tusentals intressanta föreläsningar inom en mängd områden. TED väljer ut idéer som är värda att sprida. Genom en snabb blick in på deras webbplats kan vi se att de lever som de lär. Med sin enkla tydliga struktur hjälper de oss nyfikna att hitta en föreläsning som intresserar oss. Vilket leder till ett ökat intresse för innehållet som gör att vi gärna återvänder dit för en stunds inspiration och kunskap. Relationen är byggd och vi delar med oss av det intressanta innehåll vi hittar. Innehållet är då fyllt av värde för både oss och andra i våra nätverk.
Nyfikenhet väcker intresset
När vi undrar något om det vi bryr oss om så blir vi nyfikna. Vi vill veta mer helt enkelt och tar sikte på detta. Så genom att fundera på vad som i ett större sammanhang intresserar målgruppen kan vi göra innehållsrika artiklar, filmer, bilder, podcasts – ja, i vilken form som helst.
Huvudsaken är att innehållet är värdefullt för de som vi vill nå. Inte bara för oss som tycker att vår verksamhets erbjudanden är toppen. Vi är redan intresserade, nu gäller det att väcka intresset hos andra för att kunna fortsätta med att bygga relationer och så småningom driva affärer åt vårt håll. Genom att våga byta perspektiv till målgruppens och sticka ut kan vi lyckas.
Se föreläsningen om att skapa intresse med värdefullt innehåll
Nu är det dags att du ser föreläsningen – eller hur? Så hämta en kopp te eller kaffe, sätt dig bekvämt eller ta på dig hörlurarna och varför inte gå en promenad och lyssna medan jag resonerar kring hur vi kan skapa intresse genom värdefullt innehåll. Kommentera gärna med dina tankar i ämnen.
Och här kan du se presentationen.
Tack till alla som kom på föreläsningen, att det tidigt blev fullsatt visar att intresset är stort för ämnet. Tack också till filmteamet Kepa Arizala och Helena Bäckhed.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »