Skapa innehåll
Skriv lockande rubriker. Välja bra bild. Så lång bör en artikel vara. Få läsare att läsa till slutet. Hitta din tonalitet. Hantera skrivkramp. Det är exempel på ämnen som behandlas här. Gemensamt är temat att skapa engagerande content – vare sig det är i form av text, ljud, bild eller video. Skrivet av innehållsskapare för innehållsskapare.
Skriva för webben – idag och i framtiden
Vi googlar allt mer med rösten, mobilen försvårar läsbarheten och textfattiga webbplatser gör optimering av bild och film än viktigare. Läs Annika Dackes spaning för året som kommer. Dagens artikel är den tionde och sista i Annika Dackes artikelserie om webbtext i Kntnt Magasin.
Läs artikeln »Webbredaktörens checklista
Att skriva en text som fastnar och berör i dagens brus är inte trivialt. Det är en konst. Som tur är finns det knep att ta till. I dagens artikel bjuder Annika Dacke på en checklista med tolv enkla tips för publicering av dina texter på webben. Håll tillgodo!
Läs artikeln »Läs det här om du vill bli bättre på call to action
Med hjälp av handlingsuppmaningar, på engelska kända som ”call to actions” (CTA) kan du på ett effektivt sätt förbättra konverteringen på din webbplats. Läs Annika Dackes tips på hur du gör för att lyckas i dagens krönika!
Läs artikeln »Samma budskap – olika kanaler
Utforma budskapet för olika kanaler. Annika Dacke tipsar om vad du ska tänka på vid utformning av budskap för olika kanaler, från din artikel på webben ner till minsta tweet.
Läs artikeln »24 tips för textnördens sommarhjärna
Kntnts gästkrönikör Annika Dacke har samlat sina bästa läs- och lyssningstips om text, språk och kommunikation inför sommarens lata dagar i denna artikel. Här finns garanterat något för oss alla – oavsett om du är nördigt intresserad av området eller bara vill skrapa lite på ytan.
Läs artikeln »Annonsmärker du tillräckligt bra?
Dold reklam i sociala medier är ett fortsatt hett ämne. Jur. kand. Mireille Wildh reder ut hur tydlig du enligt lagen måste vara vid annonsmarkering.
Läs artikeln »Tips & tricks för bättre webbtext
Alla dagar är minsann inte lika lättskrivna. Skrivkramp drabbar oss alla och då är det bra att ha några ess i rockärmen. Annika Dacke ger dig tips och tricks att ta till för att slippa uppfinna hjulet men ändå få arbetet att snurra på. Läs hennes krönika!
Läs artikeln »11 komihåg för rätt antal tecken i dina webbtexter
Skriva kort eller långt? Vad gäller för webben, Facebook och Twitter? Den här artikeln ger dig elva tumregler för hur långa dina texttyper bör vara 2016 för att flirta med Google, bli delade och vara funktionella.
Läs artikeln »Lockar dina rubriker till läsning?
Rubriken avgör om din nästa mening blir läst. Hur google resonerar, hur läsögat fungerar och varför du ska K‑U-L-testa din rubrik får du veta om du läser vidare!
Läs artikeln »Så skriver du tweets som får vingar
Sju tips, åtta exempel för inspiration och goda råd från svenska twitteranvändare. Läs Annika Dackes krönika!
Läs artikeln »4 steg till färdigt blogginlägg
Annika Dacke föreslår ett arbetssätt som ger dig en struktur och spar tid, från faktainsamling till färdig artikel, när du skriver för din webbplats.
Annika är ny krönikör för 2016. Hon är är kommunikatör, språkvetare och copywriter, hjälper företag och organisationer att vässa sina budskap på nätet, och utbildar även i digital textkommunikation vid bland annat Lunds universitet.
I tio krönikor kommer Annika att hjälpa dig som vill utvecklas inom webbcopy och lära dig spelreglerna för webben. Vill du lära dig ännu mer, så får du chansen den 14–15 mars när Kntnts Skriva för webben-kurs går av stapeln med Annika som lärare.
Läs artikeln »Så hittar du bilder som fördubblar dina läsare
Studie visar att en bild fördubblar läsare. Men var hittar du bilden? I den här artikeln får både tips på bra bildkällor och några smarta trick.
Läs artikeln »