Skapa innehåll

Skriv lockande rubriker. Välja bra bild. Så lång bör en artikel vara. Få läsare att läsa till slutet. Hitta din tonalitet. Hantera skrivkramp. Det är exempel på ämnen som behandlas här. Gemensamt är temat att skapa engagerande content – vare sig det är i form av text, ljud, bild eller video. Skrivet av innehållsskapare för innehållsskapare.

Dirigent

Därför är redaktörens roll så viktig

Digi­ta­la platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Där­för är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wir­tén och Jör­gen Olsson.

Läs artikeln »
Drake På Himlen

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wir­tén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resultat! 

Läs artikeln »
Imats 450959 1920

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mäs­sor­na är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Bil­jet­ter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Sam­tal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Mar­tin Karls­son Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikeln »
Puppa Blir Fjärli

Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content

Con­tent är kär­nan i alla for­mer av con­tent mar­ke­ting. Vil­ket är rätt natur­ligt med tan­ke på begrep­pets namn. Men vad menar vi egent­li­gen med con­tent och vad kän­ne­teck­nar bra con­tent som fun­ge­rar? Lars Wir­tén går ige­nom åtta grund­prin­ci­per som gör ditt inne­håll till con­tent. Läs arti­keln nu!

Läs artikeln »
Adobestock 27088764x

Väg dina ord på våg

Dåli­ga tex­ter får dina kun­der att fly. Gör där­för dina ord­val med omsorg, sta­va rätt och se upp för fall­gro­par i det främ­man­de språ­ket. Tips på vägen och ett par goda exem­pel på kla­vertramp får du i dagens arti­kel skri­ven Mar­tin Modigh Karls­son. Läs nu!

Läs artikeln »
Hets Wikimedia Commons

Gör inte fel; gör rätt!

Han­den på hjär­tat; har du koll på vad som gäl­ler? Heter det de eller dem? När behövs apo­strof före genitiv‑s och hur får du din webb­lä­sa­re att und­vi­ka fula avstav­ning­ar? Det och myc­ket annat reder Mar­tin Modigh Karls­son ut när han idag, vän­ligt men bestämt, sving­ar sin pek­pin­ne! Läs och begrun­da – det är dags för den tred­je delen i vår serie om hur du skri­ver bätt­re webbtexter!

Läs artikeln »
Kerouac Original Roll Thomas Hawk

Tänk som en redaktör

Det är få för­un­nat att kun­na fär­dig­stäl­la en bra och fel­fri text i ett svep. Van­li­ga­re är att stor möda behö­ver läg­gas på redi­ge­rings­ar­be­tet. I dagens arti­kel får du tips och råd om hur du redi­ge­rar din webb­text. Det­ta är del två i Mar­tin Modigh Karls­sons skriv­sko­la om hur du skri­ver bätt­re tex­ter för webben.

Läs artikeln »
Shopping

Detta gäller för användargenererat material i din marknadsföring

Kundre­cen­sio­ner i mark­nads­fö­ring­en har på sena­re tid ökat kraf­tigt. Men att använ­da betyg från kun­der på sin webb­plats stäl­ler ock­så krav. Vil­ka typer av recen­sio­ner får du egent­li­gen pub­li­ce­ra? Och vad gäl­ler för mate­ri­al som gene­re­rats av utom­stå­en­de och används i före­ta­gets mark­nads­fö­ring? Det och annat besva­rar Erik Ull­berg, advo­kat på advo­kat­by­rån Wistrand, i dagens arti­kel. Läs den nu!

Läs artikeln »
Lauren Peng Museum Of Fine Arts Boston

Bättre webbtexter, del 1

De fles­ta av oss skum­mar otå­ligt ige­nom en text på jakt efter infor­ma­tion. Och om den inte pre­sen­te­ras tyd­ligt och fång­ar vårt intres­se söker vi oss snabbt vida­re. Att de tex­ter du skri­ver fun­ge­rar för web­ben är där­för av störs­ta vikt. I en serie artik­lar bju­der vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son på hand­fas­ta tips och goda råd till dig som vill skri­va bätt­re tex­ter för web­ben. Den förs­ta delen kom­mer här. Trev­lig läsning!

Läs artikeln »
Lightning

Content shock förklarad

För snart fyra år sedan slog blix­ten ned i den idyl­lis­ka con­tent mar­ke­ting-värl­den. Mark W. Schae­fer skrev på sin webb­plats att ”con­tent mar­ke­ting is not a sustai­nab­le stra­te­gy”. Hela con­tent mar­ke­ting-värl­den explo­de­ra­de. Hund­ra­tals drog lans. När dam­met hade lagt sig fanns två huvud­få­ror. De som höll med Schae­fer – mesta­dels meto­dens belac­ka­re. Och de som mena­de att han hade helt fel – huvud­sak­li­gen meto­dens för­käm­par. Där­e­mel­lan fanns en stor grupp ”van­li­ga” mark­nads­fö­ra­re och kom­mu­ni­ka­tö­rer som inte viss­te vem de skul­le tro på. Så vad är sant? Är con­tent mar­ke­ting en håll­bar stra­te­gi eller inte?

Läs artikeln »

9 steg: Så här gör du en företagspodd

Podcas­ten väx­er så det kna­kar och kana­len är nu stör­re än både twit­ter och Lin­ke­dIn. Enligt under­sök­ning­en Orve­sto Kon­su­ment anger hela 2,2 mil­jo­ner svens­kar mel­lan 16–80 år att de någon gång lyss­nar på podd­ra­dio och enligt podcast-platt­for­men Acast för­vän­tas reklam i podcasts omsät­ta så myc­ket som en mil­jard dol­lar under 2017. 

För­de­lar­na med podcas­ten är fle­ra. Den är lätt att ta till sig, är till­gäng­lig på mot­ta­ga­rens vill­kor och var­je avsnitt har en lång livs­längd. Men vad behö­ver du som vill bör­ja pod­da tän­ka på? Vi bad Åsa Melin Mandre, kom­mu­ni­ka­tions­kon­sult på Gre­en­hill Rela­tions och en ruti­ne­rad podcast-pro­gram­le­da­re, att ge sina bäs­ta tips på hur du kom­mer igång med din företagspodd!

Läs artikeln »
Apple 2273

Pontus och Thomas blandar äpplen och päron

I senas­te avsnit­tet av Knt­nt Radio dis­ku­te­rar Pon­tus Staun­strup och Tho­mas Bar­re­gren vik­ten av att pro­du­ce­ra inne­håll regel­bun­det. Sam­ta­let tar avstamp i en arti­kel, skri­ven av con­tent mar­ke­ting-pro­fi­len Lars Wir­tén. I den­na ifrå­ga­sät­ter för­fat­ta­ren regel­bun­den­he­ten vil­ket fick Pon­tus och Tho­mas att gå i taket. Nu ger Lars Wir­tén de båda her­rar­na svar på tal. Läs hans replik!

Läs artikeln »