Skapa innehåll
Skriv lockande rubriker. Välja bra bild. Så lång bör en artikel vara. Få läsare att läsa till slutet. Hitta din tonalitet. Hantera skrivkramp. Det är exempel på ämnen som behandlas här. Gemensamt är temat att skapa engagerande content – vare sig det är i form av text, ljud, bild eller video. Skrivet av innehållsskapare för innehållsskapare.
Därför är redaktörens roll så viktig
Digitala plattformar har öppnat upp fantastiska möjligheter för företag att dela med sig av värdeskapande innehåll till kunder och andra intressenter. Men intrycket kan bli spretigt i den digitala miljön. Därför är redaktörens roll central i all innehållsmarknadsföring. Läs dagens artikel skriven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.
Läs artikeln »Elva tips som får din intervju att lyfta
Att få till en bra intervju handlar om väldigt mycket mer än att bara ställa frågor och anteckna. Låt Lars Wirtén guida dig längs vägen – steg för steg till ett garanterat lyckat resultat!
Läs artikeln »Kommunicera effektivare i samband med mässor
Mässorna är storslagna, moderna hubbar för kommunikation både digitalt och IRL. Biljetter scannas och rivs, stora bildskärmar pumpar ut sitt budskap. Samtal förs mellan potentiella affärskontakter. Men tar du tillvara på alla kommunikationsmöjligheter? Martin Karlsson Modigh guidar dig genom förberedelserna, vad du bör tänka på under mässan och vad du kan göra efteråt.
Läs artikeln »Åtta handfasta tips på hur ditt innehåll blir content
Content är kärnan i alla former av content marketing. Vilket är rätt naturligt med tanke på begreppets namn. Men vad menar vi egentligen med content och vad kännetecknar bra content som fungerar? Lars Wirtén går igenom åtta grundprinciper som gör ditt innehåll till content. Läs artikeln nu!
Läs artikeln »Väg dina ord på våg
Dåliga texter får dina kunder att fly. Gör därför dina ordval med omsorg, stava rätt och se upp för fallgropar i det främmande språket. Tips på vägen och ett par goda exempel på klavertramp får du i dagens artikel skriven Martin Modigh Karlsson. Läs nu!
Läs artikeln »Gör inte fel; gör rätt!
Handen på hjärtat; har du koll på vad som gäller? Heter det de eller dem? När behövs apostrof före genitiv‑s och hur får du din webbläsare att undvika fula avstavningar? Det och mycket annat reder Martin Modigh Karlsson ut när han idag, vänligt men bestämt, svingar sin pekpinne! Läs och begrunda – det är dags för den tredje delen i vår serie om hur du skriver bättre webbtexter!
Läs artikeln »Tänk som en redaktör
Det är få förunnat att kunna färdigställa en bra och felfri text i ett svep. Vanligare är att stor möda behöver läggas på redigeringsarbetet. I dagens artikel får du tips och råd om hur du redigerar din webbtext. Detta är del två i Martin Modigh Karlssons skrivskola om hur du skriver bättre texter för webben.
Läs artikeln »Detta gäller för användargenererat material i din marknadsföring
Kundrecensioner i marknadsföringen har på senare tid ökat kraftigt. Men att använda betyg från kunder på sin webbplats ställer också krav. Vilka typer av recensioner får du egentligen publicera? Och vad gäller för material som genererats av utomstående och används i företagets marknadsföring? Det och annat besvarar Erik Ullberg, advokat på advokatbyrån Wistrand, i dagens artikel. Läs den nu!
Läs artikeln »Bättre webbtexter, del 1
De flesta av oss skummar otåligt igenom en text på jakt efter information. Och om den inte presenteras tydligt och fångar vårt intresse söker vi oss snabbt vidare. Att de texter du skriver fungerar för webben är därför av största vikt. I en serie artiklar bjuder vår krönikör Martin Modigh Karlsson på handfasta tips och goda råd till dig som vill skriva bättre texter för webben. Den första delen kommer här. Trevlig läsning!
Läs artikeln »Content shock förklarad
För snart fyra år sedan slog blixten ned i den idylliska content marketing-världen. Mark W. Schaefer skrev på sin webbplats att ”content marketing is not a sustainable strategy”. Hela content marketing-världen exploderade. Hundratals drog lans. När dammet hade lagt sig fanns två huvudfåror. De som höll med Schaefer – mestadels metodens belackare. Och de som menade att han hade helt fel – huvudsakligen metodens förkämpar. Däremellan fanns en stor grupp ”vanliga” marknadsförare och kommunikatörer som inte visste vem de skulle tro på. Så vad är sant? Är content marketing en hållbar strategi eller inte?
Läs artikeln »9 steg: Så här gör du en företagspodd
Podcasten växer så det knakar och kanalen är nu större än både twitter och LinkedIn. Enligt undersökningen Orvesto Konsument anger hela 2,2 miljoner svenskar mellan 16–80 år att de någon gång lyssnar på poddradio och enligt podcast-plattformen Acast förväntas reklam i podcasts omsätta så mycket som en miljard dollar under 2017.
Fördelarna med podcasten är flera. Den är lätt att ta till sig, är tillgänglig på mottagarens villkor och varje avsnitt har en lång livslängd. Men vad behöver du som vill börja podda tänka på? Vi bad Åsa Melin Mandre, kommunikationskonsult på Greenhill Relations och en rutinerad podcast-programledare, att ge sina bästa tips på hur du kommer igång med din företagspodd!
Läs artikeln »Pontus och Thomas blandar äpplen och päron
I senaste avsnittet av Kntnt Radio diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren vikten av att producera innehåll regelbundet. Samtalet tar avstamp i en artikel, skriven av content marketing-profilen Lars Wirtén. I denna ifrågasätter författaren regelbundenheten vilket fick Pontus och Thomas att gå i taket. Nu ger Lars Wirtén de båda herrarna svar på tal. Läs hans replik!
Läs artikeln »