Kntnts gästkrönikör Gabriella Myrén är tillbaka med en ny betraktelse. Lyssna eller läs eller båda!
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
En cover härmar inte originalet. Härmar gör bara kopiorna. En bra cover har fattat tjusningen och styrkan i att förmedla gamla sanningar på ett nytt sätt – utifrån en ny kontext.
Precis som covern är beroende av originalet behöver även den allra bästa av originallåtar få sig en cover då och då. Det behövs någon annan för att tolka de befintliga tongångarna och textfraserna. Någon annan som med sina utmärkande drag, personlighet och erfarenhet kan blåsa nytt liv i innehållet och bana väg för nya insikter och upplevelser hos publiken.
Ungefär så tänker jag att vi måste hantera de varumärken vi väljer att engagera oss i.
Ett varumärke är inget statiskt som alltid är eller kommer att vara. Ett varumärke är själva uppfattningen av ett företag, det vi förknippar med ett visst märke, produkt eller organisation. Varumärken kan aldrig ägas. De föds och lever sitt eget liv i våra huvuden.
I min förra krönika pratade jag om hur du kan hitta ditt eget personliga content och om hur viktigt det är att våga bygga vidare på det innehåll som du är uppfylld av.
Den insikten och de egenskaper som just du har, de ska du sammanföra med ditt företags värdegrund. Du måste ge dig in i en tolkning av de värden, den mission eller vision ni står för.
För att kunna göra din tolkning måste du först se hela bilden.
Vad menar ditt företag med att ni ska – låt oss säga – jobba för en hållbar framtid?
(Jag tar ordet hållbar som exempel eftersom det förmodligen är ett av de vanligaste visionära ord som används just nu. Därför blir det så oerhört lätt urvattnat om man inte är helt på det klara med vad det egna företaget menar när man pratar hållbarhet och på vilket sätt det ska få genomsyra verksamheten.)
Det här upplever jag att många organisationer behöver kommunicera både oftare och mer djuplodande. Det är inte okej att lämna sin medarbetare med vaga aningar om vad som möjligtvis kan vara företagets viktigaste kärnfråga. Nämligen varför man finns.
Så. Ifrågasätt. Och sluta inte fråga förrän du helt har förstått.
När du är glasklar över målen och värderingarna är det dags att färga dem. Addera din kompetens, krydda med dina egenskaper och gestalta allt utifrån dina personliga värderingar.
För så länge jag inte gör mina egna tolkningar av företagets värdegrund kan de inte heller få liv genom mig. Jag blir mer som en trött kopia som ingen riktigt tror på istället för en livfull cover redo att ta världen med storm.
Fundera på vilket sätt du kan förstärka upplevelsen av ditt företag. Du måste inte själv fylla hela bilden – det räcker att du speglar en del av en helhet.
Jag bor i Göteborg. Vill jag åka kollektivt åker jag med Västtrafik som trafikerar regionen med sina bussar, båtar, spårvagnar och tåg.
Varumärket Västtrafik har fått många tuffa törnar de senaste åren på grund av bland annat ett svårbegripligt betalsystem och nya italienska spårvagnar som börjat rosta innan de ens nått rälsen.
Det är en bild av varumärket Västtrafik.
En helt annan föddes en torsdagsmorgon på en av de stora trafiklederna in till Göteborg.
Jag sitter på bussen försjunken i en bok. Vid en hållplats rycks jag ur den spännande handlingen när jag i ögonvrån ser hur busschauffören plötsligt ställer sig upp.
Han lämnar sitt förarsäte, går fram mot den främre bussdörren och lutar sig ut. Samtidigt ser jag en man rusa över pendelparkeringen i riktning mot bussen. Jäktad och uppenbarligen väldigt mån om att hinna med just den här turen.
Innan han hinner fram ropar busschauffören åt honom:
– Glöm inte låsa bilen!
Nu har busschauffören allas uppmärksamhet och på bussen utbrister en slags känslomässig tyst applåd. Flera ler.
Det andas så mycket omtänksamhet i det busschauffören gör. Inte bara det faktum att han inväntar den stressade mannen. Utan även att han gör sig besväret att lämna sin plats och offra dyrbar tid i en redan pressad tidtabell. Hans handling medför också att mannen inte behöver ägna resten av sin arbetsdag åt att fundera på om han låste sin bil eller inte.
Hade då någon frågat mig om Västtrafiks värdegrund hade jag haft svaret väldigt klart för mig. Det såg den busschauffören till. Han hade gjort sin tolkning av Västtrafiks ledord – enkelt, pålitligt, smart.
På samma gång som han givetvis är sig själv och sitt eget personliga varumärke är han även Västtrafiks representant och varumärkesbyggare ute i verkliga livet.
Här uppstår ett sant värde. Ett upplevt värde. Ett slags True Content som växer fram när företagets värdegrund och hans eget varför blir till en ny, helt unik version av varumärket.
Jag älskar när välgjorda reklamkampanjer sprider sig som löpeldar genom det sociala medialandskapet. Och jag älskar när företag inser det stora värdet av att låta alla medarbetare uppleva och lära känna det egna varumärket. När man får prata om det, testa att leva och analysera det och får väga det mot egna egenskaper och personliga övertygelser. Samtidigt som man behöver växa utåt måste man växa inåt. Det är så man växer samman och starkare.
I det mest välklingande företag vimlar det av spännande och medryckande covers. De egna tolkningarna av den gemensamma basen, de gemensamma värdena och tongångarna som får nytt liv genom medarbetarnas färgningar.
Vi har de senaste åren byggt mängder av nya scener och arenor där alla dessa covers kan höras och ta för sig. Jag talar givetvis om alla plattformar för sociala medier.
Vad de personliga tolkningarna kan göra för nytta i kommentarernas och spridningarnas tidevarv, då vi förlitar oss mer till människor vi redan har kontakt med, är inte särskilt svårt att föreställa sig.
Inte heller vilken effekt det har på självkänslan och den personliga utvecklingen.
Därför. Gräv där du står: Vem är du? Vad vill du? Vad vill företaget? Och varför?
Leta efter minsta gemensamma nämnare.
Där kommer du hitta din och ditt företags gemensamma väg och framgångsreceptet på ett engagerat, trovärdigt och livfullt innehåll.
Medan du funderar på hur din cover kan låta, vill jag tipsa om den som min favoritjazzsångerska Ida Sand gör på Neil Young-låten Hey Hey, My My.
Tack för nu.
https://www.youtube.com/watch?v=XY1NUaPnjKc
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »