När du postar en länk till en sida på sociala medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn så visas en förhandsvisning av innehållet. Eftersom det här är det första som besökaren ser av ditt innehåll, är det viktigt att beskrivningen lockar till läsning! I detta inlägg får du lära dig grunderna i hur metataggar fungerar och hur de leder till en snyggare exponering av ditt innehåll.
När du postar en länk till en sida på sociala medier som Facebook, Twitter eller LinkedIn så visas en förhandsvisning av innehållet. Eftersom det här är det första som besökaren ser av ditt innehåll, är det viktigt att beskrivningen lockar till läsning! I detta inlägg lär jag dig grunderna i hur metataggar fungerar och hur de leder till en snyggare exponering av ditt innehåll.
Vad är en metatagg?
För att kunna visa information om länken så letar de sociala nätverken efter så kallade metataggar på din sida. En metatagg är en HTML-tagg med ett namn och en beskrivning och är, som namnet antyder, till för att ge information om sidan. Metataggar används som regel för att låta crawlers, program som automatiskt går igenom din webbplats, få information om sidan. Det kan vara sociala nätverk som Facebook eller LinkedIn, men också andra crawlers som sökmotorer.
En metatagg kan innehålla vilken text som helst och heta vad som helst, men för att de ska plockas upp av de vanliga sociala nätverken så måste vi använda metataggar som de sociala nätverken letar efter. Facebook har tagit fram ett protokoll för detta, som de kallar för Open Graph. Protokollet beskriver vilka metataggar Facebook letar efter, och hur de kan användas.
Open Graph används så klart av Facebook själva, men det används också av LinkedIn med flera. Twitter hoppade däremot inte på tåget, utan tog fram sin egen uppsättning metataggar som de kallar för Twitter Cards.
Även sökmotorer som Google använder Metataggar, dock är det inte avgörande för din ranking. Du kan använda metataggar för att t.ex. beskriva hur Google ska indexera en sida och hur översättningar av sidan ska hanteras. Här är en beskrivning av de metataggar som Google letar efter.
Vad händer om jag inte använder metataggar?
Om du inte lägger med metataggar på dina sidor så kommer de se olika ut i olika sociala medier. I vissa medier kommer det finnas en förhandsvisning, och på andra kanske det inte finns någon alls. Utan taggar har du ingen kontroll över vilken text eller bild som följer med när du eller någon annan delar din sida. Vi tar oss en titt på hur det ser ut med hjälp av ett exempel.
Här har vi en post som jag vill dela i sociala medier:
Jag börjar med att dela den på Facebook och den får då det här utseendet:
Det kanske inte ser så illa ut vid första anblicken. Men det finns flera problem. Facebook skapar själv ett utdrag av texten som visas, och det kanske inte alls överrensstämmer med vad du vill ha med.
På Twitter är det ännu värre. Här får vi inte någon förhandsvisning överhuvudtaget:
Vad behöver jag göra?
Det finns plugins för de flesta CMS därute som löser problemet. För Wordpress så rekommenderar vi Yoast SEO som löser problemet för alla de vanliga sociala nätverken. Pluginet gör mycket mer än bara detta, så om du redan har ett plugin för SEO så finns det risk att det krockar. I sådana fall finns t.ex. Facebooks officiella plugin som ett alternativ.
Efter att du installerat pluginet så får du ett gränssnitt där du själv kan skriva vilken text som ska visas, och välja rätt bild.
Efter att vi beskrivit vårt inlägg med Yoast så får vi samma upplevelse i alla sociala medier:
Undvik att upprepa dig själv!
Tänk på att inte upprepa dig själv när du postar inlägg. Det är speciellt viktigt på Facebook. Se till att den beskrivning som du skriver i ditt inlägg skiljer sig från den beskrivning som kommer från din sida – annars blir det bara upprepning för dina läsare! Försök att skriva unikt innehåll som passar den tonalitet du har i respektive socialt medium.
Hur uppdaterar jag förhandsgranskningen?
Ibland uppstår behov att göra ändringar i både text och bild på sidor. Tyvärr plockar inte sociala nätverk upp detta med automatik, vilket innebär att om du har delat en sida en gång så kommer samma förhandsvisning ligga kvar även när du eller någon annan delar den igen.
Facebook har därför ett verktyg, sharing debugger, som du kan använda för att uppdatera förhandsgranskningen efter att du har hämtat den. på så vis kan du få Facebook att hämta ditt inlägg igen och spara den nya versionen av förhandsgranskningen. Då kommer det bli rätt när folk delar din sida framöver.
LinkedIn har inte någon liknande tjänst, men det finns ett trick som du kan använda. Skriv ett frågetecken i slutet på din URL (om det inte redan finns ett frågetecken) och skriv vad som helst efteråt. Då bör du få den uppdaterade förhandsvisningen. Ta sedan bort allt efter frågetecknet så URL:en var som den var från början. Nu ska förhandsvisningen vara uppdaterad. Observera att detta är så kallat ”hack” och inget som är officiellt supportat, så det kan hända att det här slutar fungera.
Twitter har tyvärr inte någon liknande funktion. De rekommenderar istället att du använder tjänsten bit.ly för att skapa en ny unik länk. Det fungerar när du delar länken, men tyvärr inte när någon av dina följare gör det. Twitter uppdaterar informationen efter cirka en vecka.
Går det att göra mer?
Facebook har tagit fram en lösning för att få innehåll att bli mer integrerat med deras plattform. Instant Articles hämtar innehåll direkt från din site och låter dig sedan skräddarsy innehåll som blir tillgängligt unikt för Facebook. Tänk dock på att detta gör att dina besökare stannar på Facebook istället för att gå vidare till din egen webbplats, vilket gör att du kan tappa besökare och därmed blir låst till att använda Facebooks verktyg för att interagera med din målgrupp.
Google har också ett projekt som de kallar Accelerated Mobile Pages (AMP), som de använder för att lagra innehållet i dina artiklar så att de kan visas snabbare på mobila enheter. Även här är det oklart hur det påverkar antal besök på din egna plattform, så även detta är en avvägning.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »