Sökmotoroptimering. Sök. Motor. Optimering. Smaka på de orden. Vad betyder de för dig? Google. Ettor och nollor. Koder och annonser. Det skulle jag ha svarat innan jag hörde Magnus Äng. Han föreläste på Kntns första frukostseminarium 2014. Jag var där och förstod då att SEO (efter engelskans "search engine optimization") är mycket mer än så. SEO är synlighet. Och som vi vet så är synlighet marknadsföring. I denna artikel kan du ta del av Magnus visdom och mina lärdomar. Du kan också se en intervju jag gjorde med Magnus. Till sist hittar du länkar till hans presentation och en videoinspelning av hela hans föreläsning. Läs vidare!
Sökmotoroptimering. Sök. Motor. Optimering. Smaka på de orden. Vad betyder de för dig? Google. Ettor och nollor. Koder och annonser. Det skulle jag ha svarat innan jag hörde Magnus Äng. Han föreläste på Kntns första frukostseminarium 2014. Jag var där och förstod då att SEO (efter engelskans ”search engine optimization”) är mycket mer än så. SEO är synlighet. Och som vi vet så är synlighet marknadsföring. I denna artikel kan du ta del av Magnus visdom och mina lärdomar. Du kan också se en intervju jag gjorde med Magnus. Till sist hittar du länkar till hans presentation och en videoinspelning av hela hans föreläsning.
Magnus Äng
Magnus Äng vet vad han talar om. Han praktiserar sökmotoroptimering i framgångsrika e‑handelsföretag som han själv är delägare i, till exempel SkickaTårta.se. Han hjälper genom TopVisible andra företag att placera sig bra hos söktjänsterna, till exempel Tetra Pak. Han undervisar elever vid Berghs School of Communication i konsten att få en bra placering i sökresultatet. Denna januaritorsdag är han dock Kntnts frukosttalare, här för att prata om SEO och synlighet på nätet.
”Nu kör vi”, tänker jag och sätter mig ned i stolen med anteckningsblocket i hand.
Marknadsföring och att synas på nätet
Seminariet är en resa där Magnus tar oss från Oculus virituella verklighet till tårtor och kolibrier. Att jobba med sin synlighet och SEO är ett långsiktigt arbete berättar han. Det finns mycket att vinna, framför allt för företag. SEO är nämligen ett bra sätt att generera konvertering. Genom sökmotorer som Google kan ditt företag vinna mark, öka sin försäljning och sitt innehållsvärde.
Skapa mervärde för både kunden och Google
Marknadsföring handlar om att skapa mervärde för kunden. Sökmotoroptimering är marknadsföring. Jag förstår att SEO handlar om att skapa mervärde för de som använder Google. Alltså att ditt företag, genom att jobba med ett intresseväckande innehåll, ger Google ett mer sökvänligt innehåll, och du förbättrar din synlighet på nätet.
Magnus återkommer gång på gång till vikten av egen kunskap och värdet av att ha koll. Som marknadsförare behöver du kunskap, inte bara om Google, utan även om dina kunder. Vilka sökord och sökfraser använder de? Vilken typ av sökbeteende har de? Google vet. Google lär sig. Du kan lära dig du också!
Intervju med Magnus Äng
Efteråt fångar jag Magnus utanför Visual Arena på Lindholmen Science Park, där Kntnts frukostseminarier hålls. Jag ställer honom fyra snabba frågor om SEO, Google och framtiden.
- Vad med SEO och Google är viktigast att känna till för ett företag?
- Vilka är de vanligaste fällorna och hur kan man skydda sig som företag mot oseriösa SEO-experter?
- För mindre företag som utgår ifrån mindre resurser, vad är viktigt att tänka på och prioritera?
- Google är i ständig förändring, vad är nästa steg i deras utveckling och vad är viktigt att hålla koll på som företag?
Hör och se honom svara i videon nedan.
Från teknisk SEO till content
Trettio miljoner sökningar per dag. Så många Google-sökningar görs det i Sverige idag. 30 000 000 sökningar endast i Sverige.
Google utvecklas och förändras ständigt berättar Magnus. Varje år genomförs omkring 400 förändringar av verktyget. Bland några av dessa större förändringar hittar vi Panda, Penguin och senaste Hummingbird.
Förutsättningarna för SEO förändras – från att handla om teknisk SEO till mer och mer handla om innehåll.
Googles algoritm, deras recept för framgång på nätet, liknar Magnus med Coca-Colas hemliga recept. Även om vi inte får ta del av facit så kan vi lära oss vissa saker om Google.
Lär dig mer om hur Google tänker
Bounce rate är en sak som vi vet påverkar Google. Magnus berättar att det inte räcker med att synas i sökresultaten, besökarna måste vilja utforska din webbplats också.
Bounce rate är andelen av dina besökare som bara ser en sida. Alltså den procenten av besökarna som klickar sig in på sidan, tappar intresset, och vänder tillbaka till sökresultaten. En bounce rate på 50% är bra, säger Magnus. Mindre än 50% är ännu bättre.
Om du har svårt att behålla besökare på din sida kommer Google att nedvärdera ditt sökvärde. Därför är det viktigt att erbjuda ett värdefullt innehåll. Som företag vill du så klart att de ska stanna hos er och inte vända om och ta nästa länk i sökresultaten.
Kräv transparens av SEO-experter
Länkar är en annan sak som påverkar och när det kommer till dem är sociala medier ett verktyg att dra nytta av.
Magnus ger ett exempel på hur SkickaTårta.se jobbat med bloggare för att öka sin synlighet. Länkar hos bak-bloggar som Sockerrus värderas högre av Google än länkar på orelaterade sidor.
Det finns även skadliga sätt att använda länkar menar Magnus. Som företag ska du alltid se till att begära transparens när du anlitar SEO-experter.
Sju punkter som hjälper dig att bli mer synlig på nätet
Magnus sammanfattar sina tips till dig som marknadsförare i sju punkter. Det handlar om att skaffa kunskap, skaffa koll. Utvärdera och omvärdera. Du kan själv se och höra Magnus sammanfatta dem i följande videoinspelning av hela hans föreläsning hos Kntnt. Vill du följa med i bilderna så hittar du presentationen här.
Eftertankar
Jag skrev i början att jag innan Magnus föreläsning tänkte på ettor och nollor, koder och annonser när jag hörde SEO. Jag fastnade i tanken på ”teknisk SEO”. Nu vet jag att det idag egentligen handlar om att skapa innehåll som fångar intresse, får besökare att stanna kvar på webbplatsen och får dem att vilja dela med sig i sociala medier. Du avgör om jag har lyckats skapa sådant innehåll med denna artikel. Tycker du om den, läs då något mer på denna blogg, till exempel vad Thomas har skrivit om SEO. Och tipsa gärna dina vänner och följare på LinkedIn, Facebook, Twitter och Google+.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »