SEO för dig som jobbar med content marketing

SEO-experten Christian Rudolf avslöjar Google-hemligheter och delar med sig av sina bästa tips för hur du som arbetar med content marketing ska få ditt innehåll att placera sig högt i Googles sökresultat. Det gör han i avsnitt 86 av Kntnt Radio. Avsnittet är långt, men värt varenda minut eftersom Christian Rudolf är en guldgruva när det kommer till att förstå och behaga Google. Så lyssna från början till slut!

Pia Tegborg
16 februari 2017

SEO-exper­ten Christi­an Rudolf avslö­jar Goog­le-hem­lig­he­ter och delar med sig av sina bäs­ta tips för hur du som arbe­tar med con­tent mar­ke­ting ska få ditt inne­håll att pla­ce­ra sig högt i Goog­les sökre­sul­tat. Det gör han i avsnitt 86 av Knt­nt Radio. Avsnit­tet är långt, men värt varen­da minut eftersom Christi­an Rudolf är en guld­gru­va när det kom­mer till att för­stå och beha­ga Goog­le. Så lyss­na från bör­jan till slut!

00:05:08 – Utvecklingen av SEO och Googles affärsmodell

Den förs­ta kvar­ten av sam­ta­let med Christi­an Rudolf hand­lar om de sista årens utveck­ling av SEO (sök­mo­to­rop­ti­me­ring). Det sam­ta­let är omöj­ligt att ha utan att gå in på och för­sö­ka för­stå Goog­les affärsmo­dell, eftersom Goog­le i prak­ti­ken dik­te­rar vill­ko­ren för webben.

Det råder ing­en tve­kan om att Goog­le har musk­ler. De står för 99,1 % av ägar­bo­la­get Alp­ha­bets omsätt­ning på drygt 90 mil­jar­der USD – mot­sva­ran­de 800 mil­jar­der svens­ka kro­nor, som är mer än 80% av Sve­ri­ges stads­bud­get. Den huvud­sak­li­ga inkomst­käl­lan är annon­ser, som utgör 89 % av omsättningen.

00:20:00 – Så skriver du för webben (om du vill sökmotoroptimera)

De föl­jan­de tju­go minu­ter­na pra­tar vi om saker som du ska tän­ka på när du skri­ver för web­ben. Bland annat pra­tar vi om hur lång en text bör vara och Christi­an Rudolf tip­sar om sex saker som du sär­skilt ska tän­ka på.

00:40:45 – Innehållets struktur är viktig för sökoptimering

Gäl­ler gam­la reg­ler som att sökor­det du vill opti­me­ra på ska fin­nas tidigt i tex­ten, i mel­lan­ru­bri­ker, i länktex­ter och så vida­re? Är det fort­fa­ran­de vik­tigt att job­ba med inter­na län­kar? Det är frå­gor som Christi­an Rudolf besva­rar i den kvarts­långa tred­je delen av samtalet.

Sam­ta­let leder oss in på bröd­smu­lor som – visar det sig – kan vara till stor nyt­ta vid SEO.

Och Tho­mas får svar på om pla­ce­ring­en i sökre­sul­tat påver­kas nega­tivt av att Word­Press och and­ra pub­li­ce­rings­verk­tyg upp­re­par sam­ma pufftext (ock­så kal­lad ”utdrag” och ”excerpt”) i alla list­ning­ar: första­si­dan, kate­go­ri­si­dor, taggsidor, datu­mar­kiv, för­fat­ta­rar­kiv och så vidare.

00:56:30 – Mobilanpassade webbplatser

I fjol gick tra­fik­mäng­den från mobi­la enhe­ter om tra­fik­mäng­den från skriv­bords­en­he­ter – i hela värl­den. Att vi har varit på väg dit har varit uppen­bart en tid, så där­för har Goog­le använt både morot och pis­ka för att för­bätt­ra den mobi­la upp­le­vel­sen av webb­plat­ser. De fles­ta svens­ka före­tag har anpas­sat sig. Men inte alla. Hur skad­ligt är det?

Vad hän­der nu när Goog­le byter ut sitt gam­la index (kata­lo­gen i vil­ket alla sök­ning­ar görs) mot ett nytt som är ute­slu­tan­de base­rat på hur sidor­na ser ut i mobilen?

Och mås­te alla webb­plat­ser skaf­fa Amp­li­fi­ed Mobi­le Pages (AMP) för att ran­ka bra i Goog­les sökresultat?

Det­ta är någ­ra saker som vi frå­gar Christi­an Rudolf om under tio minuter.

01:04:20 – Fler saker att tänka på

Sist ägnar vi tio minu­ter åt lite mer tek­nis­ka spörsmål:

  • Hur snabbt mås­te en webb­si­da lad­da för att göra Goog­le (och använ­da­re) nöjda?
  • Vad hän­de den 10 janu­a­ri 2017?
  • Tving­ar Goog­le fram HTTPS-använd­ning för att kun­na spå­ra besö­ka­re utan cookies?
SEO-exper­ten Christi­an Rudolf dri­ver SEO-byrån Top Dog. På bil­den syns från väns­ter Fan­ny Eden­bro, Tais Mace­do Da Sil­va, Jose­fin Bur­man och Christi­an Rudolf.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: 1985 © Tho­se Things (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »