SEO-experten Christian Rudolf avslöjar Google-hemligheter och delar med sig av sina bästa tips för hur du som arbetar med content marketing ska få ditt innehåll att placera sig högt i Googles sökresultat. Det gör han i avsnitt 86 av Kntnt Radio. Avsnittet är långt, men värt varenda minut eftersom Christian Rudolf är en guldgruva när det kommer till att förstå och behaga Google. Så lyssna från början till slut!
SEO-experten Christian Rudolf avslöjar Google-hemligheter och delar med sig av sina bästa tips för hur du som arbetar med content marketing ska få ditt innehåll att placera sig högt i Googles sökresultat. Det gör han i avsnitt 86 av Kntnt Radio. Avsnittet är långt, men värt varenda minut eftersom Christian Rudolf är en guldgruva när det kommer till att förstå och behaga Google. Så lyssna från början till slut!
00:05:08 – Utvecklingen av SEO och Googles affärsmodell
Den första kvarten av samtalet med Christian Rudolf handlar om de sista årens utveckling av SEO (sökmotoroptimering). Det samtalet är omöjligt att ha utan att gå in på och försöka förstå Googles affärsmodell, eftersom Google i praktiken dikterar villkoren för webben.
Det råder ingen tvekan om att Google har muskler. De står för 99,1 % av ägarbolaget Alphabets omsättning på drygt 90 miljarder USD – motsvarande 800 miljarder svenska kronor, som är mer än 80% av Sveriges stadsbudget. Den huvudsakliga inkomstkällan är annonser, som utgör 89 % av omsättningen.
00:20:00 – Så skriver du för webben (om du vill sökmotoroptimera)
De följande tjugo minuterna pratar vi om saker som du ska tänka på när du skriver för webben. Bland annat pratar vi om hur lång en text bör vara och Christian Rudolf tipsar om sex saker som du särskilt ska tänka på.
00:40:45 – Innehållets struktur är viktig för sökoptimering
Gäller gamla regler som att sökordet du vill optimera på ska finnas tidigt i texten, i mellanrubriker, i länktexter och så vidare? Är det fortfarande viktigt att jobba med interna länkar? Det är frågor som Christian Rudolf besvarar i den kvartslånga tredje delen av samtalet.
Samtalet leder oss in på brödsmulor som – visar det sig – kan vara till stor nytta vid SEO.
Och Thomas får svar på om placeringen i sökresultat påverkas negativt av att WordPress och andra publiceringsverktyg upprepar samma pufftext (också kallad ”utdrag” och ”excerpt”) i alla listningar: förstasidan, kategorisidor, taggsidor, datumarkiv, författararkiv och så vidare.
00:56:30 – Mobilanpassade webbplatser
I fjol gick trafikmängden från mobila enheter om trafikmängden från skrivbordsenheter – i hela världen. Att vi har varit på väg dit har varit uppenbart en tid, så därför har Google använt både morot och piska för att förbättra den mobila upplevelsen av webbplatser. De flesta svenska företag har anpassat sig. Men inte alla. Hur skadligt är det?
Vad händer nu när Google byter ut sitt gamla index (katalogen i vilket alla sökningar görs) mot ett nytt som är uteslutande baserat på hur sidorna ser ut i mobilen?
Och måste alla webbplatser skaffa Amplified Mobile Pages (AMP) för att ranka bra i Googles sökresultat?
Detta är några saker som vi frågar Christian Rudolf om under tio minuter.
01:04:20 – Fler saker att tänka på
Sist ägnar vi tio minuter åt lite mer tekniska spörsmål:
- Hur snabbt måste en webbsida ladda för att göra Google (och användare) nöjda?
- Vad hände den 10 januari 2017?
- Tvingar Google fram HTTPS-användning för att kunna spåra besökare utan cookies?
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: 1985 © Those Things (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »