30% klickar på den översta länken i sökresultatet. Endast 1% bryr som om stackaren längst ner på sidan. Det ger dig en god anledning att sökoptimera ditt innehåll! Och det behöver inte vara krångligt. Med relativt enkla åtgärder kan du som publicerar och uppdaterar innehåll på webben komma en bra bit på vägen. I dagens artikel har Alexandra Jung samlat användbara tips i en "SEO-checklista" för dig som arbetar som webbredaktör. Läs, lär och kom igång!
Att SEO står för Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska är bekant för de flesta. Genom att optimera din webbplats hjälper du helt enkelt sökmotorer att hitta det innehåll som bäst matchar din målgrupps sökbeteende – med målet att nå så bra placeringar som möjligt i det ”organiska” eller ”naturliga” sökresultatet.
Sökoptimering kan tyckas komplext. För att den skall vara framgångsrik och leda till bättre synlighet behöver flera saker samverka. Du behöver ha ordning på den bakomliggande tekniken och du behöver arbeta med länkar för att nämna två.
Vi har också det redaktionella innehållet och det är här du som webbredaktör har stora möjligheter att påverka hur din webbplats positionerar sig organiskt.
Hur viktigt är det att ranka högt?
Att webbplatsen når bra placeringar i sökmotorerna är otroligt viktigt. Inte bara för att det sker flera miljoner sökningar per dag bara i Sverige utan också för att majoriteten av oss faktiskt väljer att klicka på de resultat som visas överst i sökresultatet.
En rapport från Advanced Web Ranking visar att cirka 30% klickar på det översta resultatet medan endast 1 % klickar på träffen längst ned på första sidan i sökresultatet. Det är en tydlig indikation på att det finns mycket att vinna på att synas väl!
SEO-checklista för den skrivande webbredaktören
För att hjälpa dig att komma igång har jag sammanställt en lista i sju steg som du kan ta hjälp av när du vill optimera din webbplats.
- Analysera målgruppens sökbeteende för relevanta sökord
- Fokusera i första hand på besökaren – inte på Google
- Använd lättlästa URL:er
- Optimera din metadata
- Se över rubrikerna
- Hjälp sökmotorerna att förstå dina bilder
- Länka till relaterat innehåll
1. Analysera målgruppens sökbeteende för relevanta sökord
För att kunna optimera innehållet på webbplatsen på bästa vis behöver vi först ta reda på hur din målgrupp beter sig online och vilken typ av information den letar efter. Genom att undersöka sökbeteendet får du inte bara reda på vilka sökord som bör prioriteras, utan du lär dig också mer om din målgrupp.
Har ni en sökordsanalys som täcker upp ert företags produkter och tjänster? Om inte är det väl investerad tid att skapa en sådan då sökbeteendet lägger grunden för allt SEO-arbete. Ta gärna hjälp av verktyg såsom Google Keyword Planner för insikter.
2. Fokusera i första hand på besökaren – inte på Google
I grund och botten handlar sökmotoroptimering om att skapa en webbplats med innehåll som besvarar besökarens frågor och erbjuder en upplevelse som gör att denna vill återkomma. Därför är det viktigt att prioritera besökaren framför sökmotorn och säkerställa att innehållet är relevant, användarvänligt och lättläst av hög kvalité. Detta är något som även kommer att uppskattas av sökmotorerna.
Tänk på detta när du optimerar texter:
- inkludera relevanta sökord på ett naturligt sätt i texten, men spamma inte
- texten ska vara välskriven, unik och bör inte återanvändas
- lägg till bilder och videor där det passar i texten
- varje sida i bör innehålla minst 300 ord.
3. Använd lättlästa URL:er
Webbplatsens adress skrivs alltid ut i sökresultatet och har även betydelse i ett SEO-perspektiv då den kan förbättra upplevelsen för både sökmotorer och besökare. Detta gäller särskilt när man förstår vad sidan handlar om enbart genom att titta på adressen.
URL:en ska
- vara lätt att förstå när man endast ser adressen
- inkludera relevanta sökord som beskriver sidan
- aldrig innehålla specialtecken som till exempel å, ä, och ö
- vara så kort som möjligt.
4. Optimera din metadata
Metadatan, det vill säga sidtitel och metabeskrivning, är ofta det första intrycket en besökare får av ditt företag eftersom informationen syns i sökresultatet. Metadatan är också en av många rankingfaktorer. Tänk därför på att denna alltid ska vara unik och optimerad utifrån ert budskap.
Sidtiteln ska
- beskriva vad som finns på sidan
- vara unik och framtagen för den aktuella sidan
- inte vara längre än 60 tecken
- inkludera de viktigaste sökorden.
Metabeskrivningen ska
- vara unik och anpassad efter sidan
- inte vara längre än 156 tecken
- beskriva vad sidan handlar om
- uppmana besökaren att klicka på er träff
- få med det viktigaste sökordet.
Vill du veta mer om optimering av metadata rekommenderar jag dig att läsa min artikel Sökmotoroptimera din blogg.
5. Se över rubrikerna
Att strukturera texterna med huvud- och underrubriker gör inte bara ditt innehåll mer lättläst för besökaren utan hjälper även sökmotorerna att bättre förstå vad innehållet på sidan handlar om.
Rubrikerna ska
- ha med det viktigaste sökordet i huvudrubriken (H1)
- inkludera övriga sökord i underrubrikerna (H2-H6)
- strukturera innehållet och göra det mer lättläst.
6. Hjälp sökmotorerna att förstå dina bilder
Uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord” stämmer verkligen. När du inkluderar bilder i innehållet på din webbplats upplevs detta som regel både mer levande och mer intressant. Se dock till att bilderna du inkluderar är relevanta, och viktigast av allt: optimera dem för söket!
Bilderna ska
- ha ett relevant filnamn som förklarar vad bilden föreställer
- passa ihop med resten av innehållet på sidan
- ha en beskrivande alt-text
- inkludera relevanta sökord i såväl filnamn som alt-text
Vill du lära dig mer om bildoptimering? Ta del av min tidigare artikel som förklarar Hur och varför du ska optimera dina bilder för bildsöket.
7. Länka till relaterat innehåll
Att inkludera länkar i innehållet är ett effektivt sätt att få besökaren att stanna längre på en webbplats då du hjälper den att hitta annat relaterat innehåll på er sida, som de själva inte vet att ni har. Detta gör det också lättare för sökmotorerna att spindla igenom webbplatsen.
Länkarna ska
- vara relevanta och leda till innehåll som hjälper besökaren
- skapa ankartexter med relevanta sökord – undvik ”Läs mer”
- användas i texten där det känns naturligt, men länka med måtta.
Vill du lära dig mer om interna länkar? Kolla in min artikel Det här behöver du veta om interna länkar.
Testa, testa, testa!
En av många saker som är fantastiska med SEO är att inget är hugget i sten. Istället kan du testa sig fram för att ta reda på vad som presterar bäst, och det är något som faktiskt går att applicera på allt! Du kanske skriver olika versioner av en sidtitel för att se vilken som flest personer föredrar och klickar på, eller strukturerar om inlägget med fler interna länkar med förhoppningen att fler personer ska stanna längre på sidan.
Glöm inte bort befintliga sidor på webbplatsen
När en webbsida funnits länge är det vanligt att allt krut läggs på att ta fram nya sidor medan man glömmer att gå tillbaka och optimera det innehåll som redan finns. Gör inte det. Många gånger kan det bästa vara att just titta tillbaka och se hur befintligt innehåll kan förbättras för ännu bättre synlighet.
Vågar man uppdatera sidor som presterar bra?
Vi har nog alla någon gång funderat på om det är värt att skruva till en sida som redan presterar bra i sökmotorernas resultat eller om det är bättre att låta bli. Det finns egentligen inget svar på denna fråga utan det beror helt enkelt på vilken typ av förändringar du vill göra – men som grundregel brukar justeringar ge positiva resultat.
Vill du exempelvis uppdatera innehållet på en sida för att göra det mer relevant i dagsläget är detta att rekommendera då vi föredrar ett aktuellt innehåll. Men om du funderar på att ta bort flera viktiga stycken ur texten bör du fundera en extra gång på varför. Och framförallt – testa dig fram och se hur de ändringar du gör påverkar sökresultatet.
Summering
För att lyckas fullt ut med sökoptimering måste du ta ett helhetsgrepp om frågan. Så är det. Och detta tar sin tid. Men bara genom att komma igång, om än i små steg, finns mycket att vinna. Min rekommendation till dig som publicerar och uppdaterar innehåll är därför att snarast möjligt börja optimera sidorna på din webbplats. Detta kommer snart att ge utslag på den organiska synligheten och då är du en bra bit på väg. Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »