Kntnts återkommande gästkrönikör Johanna Stenmark är tillbaka med en betraktelse om hur vi hanterar den digitala närvaron under semestertiden.
Det råder semestertider. Sol, bad, grill. Lugn och ro – men hur är det med den digitala världen? Tar vi semster från det digitala? Den ständiga frågan som får sociala medier att växa och växa: tänk om jag skulle missa någonting? I det här inlägget funderar jag vidare på frågan om en digital semester. Kan jag ha det – vill jag ha det – bör jag ha det.
Att alltid vara först
Det finns onekligen en trend, en vilja, ja faktiskt en hets, kring att ha koll på det senaste. Den senaste trenden inom sociala medier, appar, media, politik, samhälle. Egentligen att som går att sätt ord på är det någon som håller koll på – och är först med. Nu har vi kommit till en tid på året då vi förväntas varva ner. Vara lediga. Frångå våra rutiner och våra vardagliga mönster och bara va. Ha semester. Hur blir det då med vårt behov av att vara ständigt uppdaterade?
Har du ett behov eller ett beroende?
Ibland finns det anledningar till att måsta hålla sig uppdaterad även under sommarens finaste dagar. Inte alltid, kanske mest sällan, men ibland. Du har säkert sett reklamen för Unionens mobilpolicy. För precis som Unionen själva skriver så finns det fördelar och nackdelar med den nya tidens tillgänglighet. Att svara på det där viktiga mailet som trillade in eller ta en snabb tur runt dina sociala medier – det låter väl inte så farligt? Händigt snarare. Tänk att komma tillbaka från semestern, fullt uppdaterad, inte hundratals mail i inkorgen. Redo för nästa strid!
Vad händer då om det där ofarliga lilla mailet blir till riktigt jobb? Flera timmar av din så kallade semester framför dator, surfplatta, mobil? Ledig? Skulle inte tro det.
”Hej, jag är på semester, åter på kontoret den..”
Jag tror att vi behöver semester, inte bara för att stressa ner, umgås och vila oss. Jag tror att vi behöver en semester, speciellt från det digitala, för att kunna prioritera och för få perspektiv. Vare sig vi vill erkänna det eller inte blir vi stressade av den här totala tillgängliheten. Vi behöver tappa kontakten ibland.
Men att tappa kontakten behöver inte betyda att försvinna helt från jordens yta. Det måste finnas en balans. Som sagt, något mail, någon uppdatering – men inga krav. Det är svårt, det är krävande. Kanske är en policy inte så dumt ändå?
Punkt ett: Kaffe, Punkt två: besvara mail.
När det kommer till att hantera arbetet under semestern finns det åtminstone en sak som jag brukar göra för att underlätta för mig själv. För en semester ska vara avslappnande, kul och frigivande. Att hela tiden påminnas om vad du måste, borde, ska göra – nej tack, inte särskilt relaxerande.
Innan jag har rest, gått på lov, tagit semester, vilken ledighet det än må vara, har jag alltid förberett mig själv. Hur? Genom någonting så enkelt som en lista. Ja visst låter det enkelt, nästan banalt? Innan jag går på ledighet skriver jag helt enkelt ner, prioriterar, det jag behöver göra när jag kommer tillbaka. Varför? Lika enkelt, då behöver jag aldrig börjar om på noll. Jag vet alltid vilket mitt nästa steg är. Stressen av att återvända till vardagen blir betydligt mindre när du vet vad du återvänder till. Det är ovissheten som är värst enligt mig. Gör en lista, en kalender, vad som passar just dig bäst. Gör det enklare för dig själv att komma tillbaka till jobbet.
Har du hört det senaste?
Sen är det klart att en to-do-list inte kan tala om för dig allt det du eventuellt möjligheten kanske skulle ha missat under din semester. Ärligt talat, det är väl ändå en skada som går att reparera?
I en reklam från Adobe driver de med nyckfullheten inom sociala medier. Hur vi som marknadsförare ständigt jagar den flyktande senaste trenden. Vi kämpar och kämpar för att ständigt hålla oss ajour med det senaste bara för att sedan inse att vi är för sent ute. Jag vet att det finns de som enbart jobbar med att ha koll på just det senaste. Jag vet att i min egen roll inom kommunikation och media bör jag ha koll på det senaste. Vi måste bli smartare i vår jakt, göra rätt analyser, värderingar och våga vara lite efter ibland. För allt går att ta ikapp. Det är kanske inte optimalt, men vi är trots allt bara människor.
Smultronställen – digitalt och fysiskt
Alla är vi värda lite ledighet ibland. Ta den i sommar. Ta även ledigt från det digitala. Du behöver inte försvinna helt om du inte vill det, men lova dig själv att ta semester. Låt datorn vila. Låt mobilen vila. Behöver du veta det senaste? Hitta ett medium som ger dig allt du behöver för att stilla ditt behov. Förenkla
din digitala närvaro.
Sol, bad och surf på schemat
Har jag övetygat? Kan jag ta semester men ändå klara av mina åtaganden? Det tror jag. Därför kommer jag ta lite semester även härifrån bloggen. Så jag kan återkomma full med energi och nya idéer.
Ouppkopplad? Nej det kommer jag inte vara. Däremot tror jag att jag har hittat min balans. Min harmoni i min digitala närvo, även under sommaren. Jag hoppas att du hittar din och hoppas att solen ska lysa lite extra på oss digitala nördar i sommar.
Tack för mig!
Johanna
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »