Att duplicerat innehåll är något som har en negativ påverkan på din synlighet i sökresultaten har länge varit en självklarhet – men vad är det för något och hur kan du undvika det på din egen webbplats? Detta får du svar på i dagens krönika av vår nya gästkrönikör Alexandra Jung. Alexandra arbetar som SEO konsult på iProspect där hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom att uppnå bättre synlighet i det organiska söket.
Enkelt förklarat så uppstår duplicerat innehåll, eller ”duplicate content”, där ett och samma innehåll finns tillgängligt på fler platser än en – det vill säga att innehållet finns publicerat på flera URLer på webben. Oftast är innehållet identiskt utan några ändringar gjorda eller väldigt likt det redan befintliga innehållet.
När vi pratar om duplicerat innehåll så finns det två varianter av detta:
- Innehåll som finns publicerat internt på din egen webbplats
- innehåll som finns tillgängligt externt på andra domäner
Problematiken är densamma för dem båda, duplicerat innehåll innebär att chansen för att just din webbplats får så bra synlighet som möjligt i sökresultaten minskar.
Minskad organisk synlighet
I jakten på bättre organisk synlighet framhävs ofta vikten av att skapa ett unikt och relevant innehåll av hög kvalité till webbplatsen. I många fall är det just detta som skiljer din webbplats mot konkurrenternas. Genom att besvara besökarens frågor på bästa möjliga sätt – med innehåll som endast går att hitta hos er – särskiljer ni er från mängden.
Google arbetar ständigt med att skapa relevans i sökresultaten för att ge användaren det sökresultat som bäst matchar sökningen. Det som sker när det finns duplicerat innehåll spritt över en mängd sidor är att sökmotorerna väljer en av URLerna att visa primärt för att därefter filtrera bort resterande resultat. Detta för att Google inte vill visa samma innehåll ett flertal gånger, ett innehåll som användarna antagligen redan sett.
Om er webbplats lider av duplicerat innehåll, oavsett om det är internt eller externt, försämras därför chanserna att nå högre positioner på de aktuella sidorna. Vilket alltså kan ge effekten att innehåll ni tagit fram får minskad synlighet eller filtreras bort helt från sökresultatet.
Det är inte heller garanterat att det resultat som sökmotorn väljer att visa primärt, är den URL som ni helst vill synas på. Eller att det är den som är bäst lämpad för att nå bästa möjliga resultat.
Ett annat problem som kan uppstå är när andra webbplatser länkar till er sida och dessa länkar fördelas över ett antal URLer istället för att koncentreras till en och samma sida.
Olika typer av duplicerat innehåll
Duplicerat innehåll är idag ett vanligt problem på många webbplatser och något som man bör arbeta aktivt med för att undvika.
Är man bara medveten om att webbplatsen lider av duplicerat innehåll är det oftast relativt enkelt att åtgärda detta. Att innehållet inte är duplicerat är nämligen en otroligt viktig förutsättning för att nå bättre positioner organiskt – vilket i sin tur gynnar din webbplats långsiktigt.
Det finns flera anledningar till varför duplicerat innehåll uppstår. Majoriteten av dem berör tekniken och uppstår redan i utvecklingen av webbplatsen.
Här går jag igenom några av de vanligaste anledningarna.
Med eller utan www
Din webbplats finns tillgänglig både med och utan www. Det bästa är att bestämma sig för en variant och se till att resterande anrop har en permanent så kallad 301-ompekning till rätt URL.
Detta går att applicera på en mängd liknande problem, som till exempel användningen av både stora och små bokstäver i URLen, användandet av lokalt språk (åäö) eller med/utan avslutande slash.
Ompekningar sker generellt på server-nivå. En 301-ompekning innebär att det är en permanent ompekning som alltid bör användas framför en 302-omopekning (tillfällig) i dessa situationer.
Utskriftsvänliga sidor
Finns det utskriftsvänliga sidor på din webbplats? Då finns risk att dessa sidor skapar duplicerat innehåll om de finns tillgängliga på en egen URL.
HTTP och HTTPS
Det kan även uppstå problem när sidor visar samma innehåll oavsett om man besöker http eller den krypterade https-versionen av webbplatsen.
Detta undviker du lättast genom att använda absoluta länkar vid internlänkning och referera till rätt URL i canonical-taggen.
En canonical tag hjälper sökmotorn att avgöra vilken av de duplicerade URLerna som är den korrekta och därför ska få synlighet i sökresultaten. Även här bör absoluta URLer användas.
En absolut URL innebär att man anger webbplatsens fullständiga URL i länken.
Återanvända samma innehåll på olika sidor
Finns det text på er webbplats som återanvänds och går att hitta under olika avdelningar? Du bör alltid sträva efter att ha så mycket unikt innehåll som möjligt – se därför gärna över befintligt innehåll och skriv om texter om det behövs. Kanske finns det innehåll att utöka eller sidor som går att slå ihop med varandra?
Cross-publicering – Att dela innehåll på flera källor
Att vilja publicera sina inlägg på samtliga kanaler såsom Linkedin, Facebook eller Mynewsdesk samtidigt som samma innehåll publiceras på ens egen webbplats är väldigt vanligt – men hur fungerar detta egentligen i ett SEO-perspektiv?
Att publicera samma identiska inlägg i ett flertal kanaler kan resultera i sämre ranking ifall det görs på fel sätt. Men med hjälp av en canonical-tagg är det ingenting du behöver oroa dig för. Nedan har jag summerat en del punkter som kan vara bra att tänka på ifall du vill publicera ett inlägg på ett flertal källor.
Avvakta innan du publicerar innehållet på andra platser
Innan ni väljer att publicera innehållet på en annan webbplats än den ursprungliga är det en god idé att avvakta ett par dagar/upp till en vecka för att ge Google eller annan sökmotor chansen att indexera huvudkällan till innehållet.
Se till att använda canonical-taggen
Vid de tillfällen där inläggen kommer att publiceras utan några modifieringar, oavsett om det är internt på webbplatsen eller externt på andra domäner, är det viktigt att ha med en canonical-tagg som pekar mot huvudkällan.
Om du ska dela ett innehåll på en extern webbplats kan det vara värt att fråga ifall de kan lägga till canonical-taggen åt dig för att i största möjligaste mån undvika duplicerat innehåll .
Skriv om hela eller delar av textinnehållet
Det bästa är givetvis att alltid publicera unikt innehåll som inte går att finna på andra platser. Är detta inte möjligt kan en målsättning vara att försöka skriva om texten till 25–30%. När detta görs ska du även se till att uppdatera titel- och metabeskrivningarna.
Sammanfatta texten och länka till originalet
Ifall det inte är möjligt att skriva om hela inlägget kan ett alternativ vara att summera textens budskap för att sedan publicera denna på exempelvis LinkedIn. Se då även till att länka till originalet där hela inlägget finns tillgängligt.
Skapa unikt innehåll till olika kanaler
Om tid finns är en möjlighet att inte publicera ett och samma innehåll på olika platser utan istället redan vid skapandet av innehållet tänka på att skapa unikt innehåll till samtliga kanaler. Det gör det även möjligt att anpassa innehållet till vald kanal och målgrupp från första början.
Säkerställ att din webbplats inte lider av duplicerat innehåll
Gå igenom innehållet på er webbplats för att säkerställa att detta är unikt och relevant för målsidan – vilket är viktigt både för sökmotor och användare. Om det finns duplicerat innehåll, kan det slås ihop med andra sidor eller kanske skrivas om helt?
För att enkelt undersöka din webbplats alla indexerade sökresultat kan du skriva in:
site:dinwebbplats.se i sökfältet på Google. Om du även vill söka efter ett specifikt sökord på din webbplats är detta möjligt genom att skriva site:dinwebbplats.se intitle: sökord.
Det är även möjligt att söka efter en bit av texten och se vilka sökresultat som dyker upp, både internt och externt.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »