Schemalägg sommarens innehåll så håller du relationen med dina följare levande medan du njuter av din ledighet. Men se upp så att det inte går galet! Läs dagens krönika av Johanna Stenmark!
Om du inte redan lagt upp planen för dina digitala kanaler i sommar är det hög tid. Dina följare förväntar sig regelbundenhet och att schemalägga innehåll som publiceras automatiskt vid en given tidpunkt är ett effektivt sätt att hålla relationen levande även under semestern.
Men det finns några saker som är bra att ha i åtanke. I dagens inlägg bjuder jag dig på några viktiga ”dos and dont’s”.
Semester under ansvar
Att schemalägga inlägg i sociala medier innebär att du kan planera i god tid. När ledigheten väl kommer kan innehållet i kanalerna rulla på trots att du inte sitter vid publiceringsknappen. Thomas Barregren på Kntnt har tidigare skrivit om frekvens, kvalitet och regelbundenhet – och varför det är viktigt. Förutom för att bibehålla relationen, det vill säga behålla den publik du en gång etablerat, är regelbundenhet viktigt för sök och synlighet i sök. Vilket är ett välkommet plus.
Men automatiserad publicering betyder inte att du är fri från allt ansvar! Det går nämligen inte att skylla på automatisering när det blir galet, utan viss handpåläggning och framför allt en fortsatt omvärldsbevakning behövs fortfarande.
När schemaläggning gått mindre bra
Det finns oändliga exempel på schemalagda inlägg som inte borde ha publicerats med hänsyn till vad som sedan hänt.
2013 ertappades till exempel matvarukedjan Tesco med hästkött i sina frysta lasagner. Och i samband med skandalen gick det – olägligt (och olämpligt) nog – även ut ett schemalagt inlägg från företagets kundtjänst-konto på Twitter med texten:
”It’s sleepy time so we’re off to hit the hay! See you tomorrow at 8 am for more #TescoTweets”
Media 720 har listat fler exempel på just tweets som inte kommit rätt i tiden.
Men det finns också mer oskyldiga exemplen. Som när den lokala handlaren publicerar ett inlägg med referens till ”den strålande solen idag” samtidigt som det råder snålblåst och regn i hela länet.
Var beredd på feedback
Du må vara på semester men din publik förväntar sig samma återkoppling och sociala medier ÄR tidskänsligt. Mitt råd är därför att fördela ansvaret för de sociala kanalerna under sommaren så att du faktiskt får möjlighet att vara ledig.
Finns inte resurserna kan det vara en bra idé att lägga ut arbetet. För alla behöver – och förtjänar – vi en paus ibland.
Återvinn ditt innehåll
Bra innehåll kan du återanvända gång, på gång, på gång, på gång. Och sommaren är ett perfekt tillfälle att fylla ut veckorna med det bästa från förr. Infografik, video, bildspel och krönikor är exempel på format som fungerar särskilt bra för återbruk.
Här är fyra enkla saker som kan få ditt innehåll att kännas som nytt igen:
- Ny rubriksättning
- Uppdaterad statistik och/eller siffror (om sådant finns med)
- Nya (eller bättre begagnade) bilder
- Ny inläggspitch – när du delar exempelvis en krönika från din sajt i dina sociala kanaler visas en förhandsvisning av innehållet. Vill du veta mer om metataggar och hur ditt innehåll syns i sociala medier skall du läsa Fabian Sörqvists artikel ”Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier?”
Anpassa innehåll efter kanal
Många tjänster för automatisering – som bland andra, Buffer, Hootsuite och Konzilo – låter dig schemalägga för flera olika kanaler eller sociala plattformar. Toppen! Men tänk på att exempelvis ett tweet inte riktigt gör sig som ett Facebookinlägg. Formaten är helt enkelt olika.
Stressa inte igenom din schemaläggning utan lägg tid på att anpassa dina postningar efter respektive kanal eller plattform. Genom att anpassa formatet kommer inte automatiseringen bli lika påtaglig heller och innehållet känns mer personligt.
Njut!
Önskar dig en riktigt skön sommar – våga fördela arbetet nu och släpp kontrollen – och hoppas att du får njuta av riktigt bra innehåll. Själv tänker jag återuppta några podcasts som hamnat lite i skymundan på sista tiden. Några tips?
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »