Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken "Samtal med" kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar. I dag samtalar vi med Therese Andersson som är erfaren i rollen som försäljnings- och marknadsansvarig för hotell i en internationell hotellkedja.
Glittrande vatten kluckar mot bryggorna utanför Lindholmen Science Park, här jobbar vi i Kntnt granne med det i dagarna ett år gamla Radisson Blu Riverside Hotel. När vårsolen värmer våra vinterfrusna själar är det lätt att föreställa sig bryggan full med kaffedrickande soltörstande människor. Precis så önskar Therese Andersson, hotellets försäljnings- och marknadsansvariga att vi ska tänka när vi tänker på hotellet. Som en plats att trivas på.
Livsnjutare som vill ha roligt på jobbet
Therese beskriver sig som en ljvsnjutare som gillar att göra det som hon tycker är roligt. Hon betonar värdet av att känna att det verkligen är roligt på jobbet, för när hon har roligt så blir hon automatiskt bra på det hon gör. Att trivas på jobbet och stå för ägarens värderingar är det som ligger Therese närmast hjärtat i jobbet. Resultatet av kombinationen av ansvar och arbetsglädje märks inte bara i värdskapet för gästerna eller i ledarskapet med personalen på hotellen. Det kan exempelvis skapa nyfikenhet och uppdragna mungipor hos allmänheten som när Therese föreslog att hotellets VD skulle sova i en inredd glasbur utanför Gothia Towers vid Korsvägen. Syftet var naturligtvis att väcka intresse för stadens nya hotell på Lindholmen, vilket lyckades med bravur både hos invånare och i media. Marknadsföringsarbete för hotell är så mycket mer än annonser, mässdeltagande och visningar. Therese säger:
Våra hotell ska vara mer än hotell som gästerna sover på, de ska vara platser som föder idéer.
Traineen som förälskade sig i hotellbranschen
Therese kom in i hotellbranschen efter studierna i Hotel Management där hon valdes ut till att delta i ett traineeprogram. Hon skrattar när hon berättar att de glömde fråga om den lilla detaljen om hon hade körkort, vilket hon inte hade tagit ännu. Inga problem sa Therese och fixade körkort på nolltid.
En annan viktig pusselbit på vägen till att arbeta med marknadsföring var åren inom en annan hotellkedjas marknadsavdelning med bland annat erfarenhet av kund- och lojalitetsprogram. För snart sju år sedan tog Therese över huvudansvaret för marknadsföringen på ett Radisson Blu hotell. I dagsläget innebär hennes arbete huvudansvar för marknad och försäljning på de nyöppnade hotellen Riverside i Göteborg och Park Inn i Lund. Inom några år kommer även Park Inn i Helsingborg att ingå i gruppen. Jag tänker att arbetsområdet låter omfattande och komplext, hur går det egentligen till i vardagen?
Vardagen kräver kreativt samarbete med teamet
Vardagarna som marknadsförare för flera hotell i olika städer visar sig se väldigt olika ut. Arbetet varierar mellan strategiska och praktiska uppgifter som att planera att öppna ett nytt hotell, sätta planer för marknadskommunikationen, ta fram intresseväckande innehåll och välja vilka kanaler kommunikationen ger bäst resultat i. Mycket händer ad hoc hela tiden, så en förmåga att agera flexibelt är ett absolut måste inom hotellbranschen. I kravet på snabbrörlighet känner troligen de flesta av den här bloggens läsare igen sig. Kommentera gärna med dina tankar.
Therese och hennes kollegor arbetar i en integrerad sälj- och marknadsgrupp där de kan ta tag i idéer som kommer upp i möten. Hon poängterar att det är lätt att tro att det finns massor av pengar när ett nytt hotell startas upp. Verkligheten är att det gäller att använda den befintliga potten pengar på det smartaste sättet. Och det smartaste är ofta samarbeten där alla inblandade vinner något. Genom detta arbetssätt bygger Therese goda relationer som de sedan ömsesidigt bygger på genom åren. Hon håller ständigt ögonen öppna för nya samarbetspartners att skapa team med.
Mixar strategi med praktiska tester
Genom sin mix av kunskap om hur hotellbranschen fungerar, förkärlek för nya idéer och en ständig vilja att bryta ny mark skapar hon gärna nytt genom att brainstorma med hotellets strategigrupp där hon ingår som en av fyra personer. Gruppen som består av erfarna och väldigt olika personer arbetar fram en plan över vad de ska åstadkomma exempelvis det närmaste halvåret.
I strategigruppen är vi bra på att lyssna på varandra även om vi inte tycker likadant. Vi kan vara tysta tillsammans och vi har verkligen roligt tillsammans.
Därefter testar de sig fram till det som fungerar genom att applicera de nya idéerna för att se hur dessa gör sig i praktiken. Eftersom de arbetar i en öppen atmosfär med möjlighet att göra både fel och rätt, vågar de sig på att testa sådant som andra kanske skulle avfärda redan på idéstadiet men som här kan bli en succé. Detta gäller även på den egna avdelningen med tre personer. När vi samtalar om deras arbetssätt tänker jag att det är tydligt att det i erfarenheten ryms stor tyst kunskap som Therese tar som naturlig.
Utmaningar som drivkraft
När jag frågar Therese vad som är hennes största drivkraft svarar hon direkt att utmana mig själv. Att dribbla två hotell är nytt för mig, säger hon, och med duktiga kollegor kommer det att gå fint. Alla pratar om balans i livet och sådant får man ta med i beräkningen. Som exempel i sociala medier gäller det att hellre välja några få kanaler än att försöka synas i så många som möjligt. I uppstarten av ett nytt hotell är det många saker inom kommunikationen att sätta sig in i. Såväl internt som externt. Så fråga mig igen om ett halvår skrattar hon.
Arbetar mot lockande mål
Som mål har Therese en önskan om att alla människor i de städer hotellen finns ska ha med hotellen när de tänker på vad de kan göra som förgyller livet. Att beläggningen är god på hotellen, gör inte att marknadsgruppen kan sätta sig till ro. Tvärtom gäller det att skaffa sig en överblick på den kommunikation som har fungerat i att nå ut. Att få mycket press är exempelvis ett sätt att mäta måluppfyllelse. Riverside med sin spektakulära restaurang och bar har det skrivits spaltmeter om. Likaså när nöjda gäster har skrivit rekommendationer på TripAdvisor.
Kommunicerar aktivt i digitala kanaler
Med utgångspunkt i visionen att vara livsstilshotell är det självklart att lyfta det som är på gång runt hotellen. Båda hotellen har en aktiv kommunikation med sina gäster genom sidor för Riverside och Park Inn Lund i Facebook och konton i Instagram för Riverside och Park Inn Lund. Hotellgäster kan även boka rum genom Facebooksidorna. Utöver nämnda kanaler är nyhetsbrev och pressreleaser några av de som ingår i hotellens marknadskommunikation. Kommunikationen på Twitter är påbörjad men i dagsläget mer vilande, möjligtvis för att det upplevs som svårare att visa bilder där eftersom hotellens inredning bygger på design, färg och ljus tror Therese.
Nyhetsbreven skickar de var tredje vecka och pressrelease varje månad om något som är på gång i Göteborg eller i Lund. Fokus är att skapa en känsla av att alla gäster är välkomna och ska känna att de passar in, inte enbart affärsmän.
Innehållet samlar Therese med team in från sina kollegor och skriver om med en liten twist så att det blir intressant för att kunna nå genom bruset.
Tävling på Instagram attraherade 400 hotellbesökare
För att väcka intresse kring öppnandet av det nya hotellet i Lund brainstormade Therese tillsammans med hotellets byrå fram en tävling som utgick ifrån temat att addera färg i vardagen som de kallar Adding color to life. De valde Instagram som kanal och hashtaggen #parkinnlund för att kunna samla bilderna i ett flöde. Ungefär 100 personer deltog i tävlingen med sina bilder som svarade på frågan: Vad gör du för att addera färg i din vardag? Som final satte personalen ihop en utställning på hotellet med samtliga bilder. När Therese berättar att fotoutställningen kombinerat med en inbjudan till Öppet hus blev en succé med 400 besökare återkommer hon till värdet av den kreativa dialogen med sina kollegor.
När vi gör något tillsammans med våra skilda erfarenheter och olikheter så kan vi ta ett litet grässtrå och utveckla det till en bra idé.
Citatet blir bra som slutord av det inspirerande samtalet med Therese Andersson.
Hur gör du som läser bloggen för att komma fram med de där nya kreativa idéerna? Och har du något egen exempel på en marknadsföringsinsats som misslyckades eller blev en framgång? Kommentera gärna med dina synpunkter och dela gärna vidare i dina nätverk.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »