Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken "Samtal med" kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar. Först ut är Johanna Stenmark, helt nybakad kommunikatör, som bara för några dagar sedan lämnade JMG, och nu letar jobb.
Som återkommande krönikör i Kntnts blogg tillför Johanna Stenmark en ung röst med perspektivet som nyutexaminerad inom media och kommunikation. Johanna som föddes 1990 och växte upp i byn Röbäck i närheten av Umeå har varit intresserad av kommunikation och språk sedan gymnasietiden. Då studerade hon internationella relationer med fokus på språk. Kommunikationsintresset låg sedan även till grund för utbildningen till kommunikatör i Journalistik, Medier och Kommunikation vid Göteborgs universitet, JMG.
Växte upp med kaféjobb och fotboll
Som tonåring tyckte Johanna om att hålla igång vid sidan av studierna. På fritiden varvade hon umgänge med vänner och fotbollsträning med olika extrajobb på såväl kaféer, restauranger och butiker som i socialtjänsten. Genom mixen av studier, sport och extrajobb utvecklades Johanna till att ta ansvar, vilket hon upplever som en styrka nu som vuxen.
Nyväckt intresse för ölkulturen
Vid sidan av studierna började Johanna jobba som bartender på en pub. Där vaknade hennes intresse för öl. Hon beskriver att den dagen är riktigt bra när hon upptäcker en ny öl och nya smaker. Det är inte bara själva drycken i sig utan hela paketet med bra öl, humle, mikrobryggerier, jäst och smaksensationer som lockar henne.
De första stegen i kommunikationsbranschen
Efter att ha gjort en omstart med följande flytt från utbildningen i psykiatrisk omvårdnad i Umeå till media- och kommunikationsvetenskap i Göteborg kände Johanna att det här med kommunikation, det var verkligen hennes grej. Under tidigare år med många aktiviteter hade hon ofta tagit rollen som projektledare eller ”spindeln i nätet” som hon själv kallar den rollen samtidigt som kreativa arbetsuppgifter med kommunikation kändes rätt för henne. Nu söker Johanna jobb som kommunikatör. Hon funderar även på att utöka sin marknadsföringskompetens med grafisk design och produktion med syftet att kunna erbjuda en bredare kunskap i sitt kommande yrkesliv.
Förståelse för kommunikationens värde
Något som sedan länge ligger Johanna varmt om hjärtat är intresset för anpassad kommunikation. Idag väljer företag ofta att centralisera sin kommunikation och sina kommunikationskanaler. Större företag med lokalkontor och regionkontor placerar sin kommunikationsavdelning i företagets centrum och huvudkontor. Vilket ibland är ett bra sätt att effektivisera. Däremot anser inte Johanna att det är lämpligt om det innebär att de regionala och lokala kontorens kommunikation tar skada.
Johannas önskan är att företag ska få en bättre förståelse för vad man har att vinna på en väl planerad och anpassad kommunikation. Intern kommunikation såväl som extern kommunikation (marknadsföring). Hon poängterar att någonting som är ett vinnande koncept för ett företag i Göteborg, kanske inte lämpar sig för samma företag i Umeå. Det här skulle Johanna gärna vilja jobba med någon gång i framtiden. Hon säger att önskan kanske kommer från de många olika företagen hon arbetat inom där kommunikationen inte har fungerat i praktiken.
Vill göra skillnad genom kommunikation
Med sin nyvunna kunskap inom media och kommunikation vill Johanna förändra världen till det bättre, göra skillnad för fler än sig själv. Hon menar att sociala medier innebär en helt ny värld och marknad för företag och kunder där kraven på båda parter höjs. I och med utvecklingen har spelreglerna ändrats.
Idag handlar det om att skapa mervärde, måste finnas någonting värt att läsa eller kolla på. Sociala medier är spelplanen, ditt innehåll är spelpjäserna. Om vi såg sociala medier som en spelplan så gäller det för marknadsförare att hålla koll på vilka spel som kunderna föredrar.
Johanna säger att hon hade ställt sig skeptisk till sociala medier som forum för fem år sedan. Idag är hon mer öppen och säger att det handlar också om att som företag hitta sin publik, sina kunder. Hur de ska anpassa sina resurser och fokusera på att producera innehåll som kan vandra mellan flera kanaler.
Gjorde en strategi för Röda korset
Under sin praktik på Röda korset i Umeå fick Johanna sätta utbildningens kunskap i arbete genom att göra en kommunikationsstrategi med nyhetsbrev, sociala medier och en ny hemsida. Under processen med att kommunicera organisationens värderingar kände Johanna att hon är hemma i rätt område. Hon säger att även om hon endast hunnit vara aktiv i kommunikationsbranschen i tre år har hon sett hur kommunikationen har förändrats med sociala mediers genomslag.
Intresset och inspirationen i centrum
Som ny i en bransch som utvecklas så starkt som kommunikationsbranschen anser Johanna att det gäller att hålla fast vid det som dels gör verklig nytta för uppdragsgivaren dels det som intresserar och inspirerar henne själv.
För mig är kommunikation både nytta och nöje. Det är ett kreativt utlopp och problemlösning. Som att lägga ett pussel, du skapar någonting kreativt genom att bit för bit lösa små problem på vägen. Det kanske är lite terapi också då ändå.
Analoga och digitala verktyg i kombination
För Johanna som vuxit upp med datorer och smartphone, ja, helt enkelt det digitala som självklara verktyg är ändå penna och papper trogna följeslagare i arbetet. De fungerar alltid smidigt och är lätta att ta med för att fånga andras ord och egna kreativa tankar. Vid sidan av de konkreta verktygen behöver Johanna ordning och reda för att kunna tillverka innehåll.
För mig har det alltid varit svårt att skriva i kaos, är min lägenhet i kaos går det inte att skriva bra. Är jag stressad, har mycket på agendan, då går det heller inte att producera bra innehåll, mitt huvud är på någon annan plats. Städa upp i din vardag, ordning i livet, ordning i huvudet, ordning på skrivandet! Även om det kanske inte låter så lockande med en dans med dammsugaren.
Rekommenderar sin favoritförfattare
När jag ber Johanna rekommendera en bok säger hon direkt böcker skrivna av David Eberhard. Som exempel väljer hon boken ”Ingen tar skit i de lättkränktas land” och berättar hur författaren sätter den svenska och den samhälleliga mentaliteten i perspektiv på ett sätt som ger många eftertankar. Eberhards sätt att skriva är följsamt och trots att han är överläkare i psykiatri har han en väldigt bra språklig nivå, sätter sig inte över någon.
Du kommer att vara gästkrönikor här i bloggen också. Varför?
Maria hittade mig på Twitter, det är en fantastisk möjlighet för mig att få lite erfarenhet efter studierna och knyta kontakter. Som ny i branschen hittar jag ständigt saker som fascinerar och inspirerar mig, och mina fynd vill jag sprida. Kanske är det inte något nytt för den som varit i branschen länge, men jag kanske kan visa en ny sida av ett gammalt mynt.
Vi hoppas att du som läser bloggen nu är nyfiken på och ser fram till att läsa Johanna Stenmarks krönikor, dela gärna bloggposten vidare i dina digitala kanaler.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »