Tekniska lösningar för marknadsföring, så kallad martech, lovar snabba resultat. Och många ser också snabba resultat. Men vad händer på lång sikt? Det frågar sig content-spanarna i avsnitt 177 av Kntnt Radio.
Undersökningsföretaget Aberdeen har studerat effekten av friktion vid marknadsföring och försäljning. Deras studie visar på stora affärsvinster för företag som lyckas minska friktionen. Aberdeens rapport står på agendan för det fjortonde sammanträdet för content-spanarna Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg. De tre kommer också in på vad en ensam marknadsförare i ett säljorienterat B2B-företag kan göra för att få gehör för sina frågor. Lyssna och låt dig inspireras!
I dagens avsnitt av content-spanarna diskuterar Malin Sjöman, Thomas Barregren och Pia Tegborg hur du lyfter ditt content marketing-arbete till nästa nivå. Lyssna nu för handfasta tips!
Jag förmodar att du har hört talas om Ann Handley och kanske läst någon av hennes böcker (Content Rules och Everybody Writes). Då vet du att både content experter och förmenta dito lyssnar noggrant när hon talar. Och talar gör hos just nu på Content Markting World i Cleveland, Ohio.
Ann Handley talar om ett trendbrott, ”först stegvis och sen plötsligt”, mot längre och mer genomarbetat innehåll”. I en artikel skriver hon att ”the days of one-off, standalone, so-called snackable content are over”, och citerar en studie som visar att sannolikheten för ett ”starkt resultat” är dubbelt så stor med långt innehåll än med kort innehåll. Det betyder inte att långt innehåll automatiskt ger bättre resultat. Men det visar att större ansträngningar ger större ROI.
Men det finns en hake: Långt och genomarbetat innehåll tar tid och kräver hårt arbete. Ann Handley ser därför utvecklingen mot allt länge och allt mer genomarbetat innehåll som en effekt av en större trend mot en långsammare marknadsföring (”slow marketing approach”).
Allt detta är utgångspunkten för höstens första sammanträde med content spanarna: Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman och Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) från Kntnt. Lyssna på vårt samtal i avsnitt 192 av Kntnt Radio.
Content-spanarna pratar om en global studie av 1 700 B2B- och B2C-företag som visar att de högpresterande anpassar sitt innehåll både till vem kunden är (”personalization”) och till var den är på köpresan (”message timing”). Efter content-spanarna får du tips på hur du kan åstadkomma samma sak. Lyssna nu!
Missa inte nästa artikel!
Få gratis nyhetsbrev varannan vecka
i din inkorg – med senaste artiklarna