1 av 10. Så få i din målgrupp är intresserad av vad du erbjuder. Är det någon idé att marknadsföra och sälja till de 9 av 10 som inte bryr sig?
Provokativ rubrik. Jag vet. Speciellt för dig som arbetar med försäljning. Den antyder att du bara jobbar med en tiondel av alla potentiella kunder. För det är så mycket av ett isberg som syns ovan vattnet.
Egentligen är det inte så konstigt. Du ska förmå potentiella kunder att köpa ditt företags varor och tjänster. Och då vänder ni er så klart till dem som vill köpa eller åtminstone är öppna för tanken. Och det är bara en av tio möjliga kunder. Resten, nio av tio, funderar inte på saken eller är inte intresserade.
Men är det rätt att inte bry sig om de 90% som är under ytan? Och vems ansvar är de i så fall? Det handlar denna artikel om.
Den ultimata säljmaskinen
För snart tio år sedan skrev Chet Holms boken The Ultimate Sales Machine. Som titeln låter förstå, inte helt subtilt, så är det en bok för säljare om försäljning. Ganska krängig sådan. Men det finns ett och annat guldkorn.
Köparnas pyramid
Ett guldkorn i boken är det som författaren kallar köparnas pyramid.
Idén är enkel. I ditt företags målgrupp är just nu cirka 3% på jakt efter en vara eller tjänst liknande det ni erbjuder. Det är dessa tre procent som driver försäljningen. Men inte bara er försäljning, utan också alla era konkurrenters. Det är dessa tre procent som slaget står om.
Ytterligare 7% är öppna för att lyssna på dig. Men de planerar inte att köpa nu. De blir inte förnärmade om du ger dem ett förslag. Om det blir affär är en annan sak.
Övriga 90% är antingen helt ovetande om att de borde fundera på era produkter och tjänster, eller tror sig inte vara intresserade eller har bestämt sig för att de inte är intresserade. Dessa tre grupper är ungefär lika stora – ca 30% vardera.
Så jobbar de flesta
Hur arbetar företag med dessa fem grupper? I många företag ser det ut så här:
- Säljarna arbetar med de 3% som vill köpa.
- Marknadsförarna servar säljarna med presentationer, broschyrer och annat material som säljarna kan använda för att övertyga en hygglig del av de tre procenten att välja just ert företag.
- Däremellan försöker marknadsförarna hinna med att intressera de sju procenten, som trots att de inte tänker köpa nu kanske kan lockas in bland de tre procenten.
- Resten lämnas åt sitt öde.
Hur ser det ut på ditt företag?
Rätt eller fel?
Är det rätt eller fel att lämna nio av tio potentiella köpare åt sitt öde?
Eftersom du läser detta antar jag att du arbetar med försäljning. Men det kanske inte står säljare på ditt visitkort (eller affärsutvecklare eller någon annan eufemism). Det kanske står marknadsförare. Eller entreprenör eller vd. Ditt perspektiv på frågan beror på vad det står.
Följande är en grov generalisering. Jag älskar sådana. Det gör livet så enkelt. 🙂
Säljarens perspektiv
Står det säljare på ditt visitkort så sympatiserar du med tanken på att adressera de 90% som ni inte når idag, men avråder ändå vd från att lägga tid och pengar på det. Bättre att gräva där ni står.
Era konkurrenter tar tillsammans en alldeles för stor del av de tre procent som faktiskt vill köpa idag. Med bättre hjälp från marknadssidan skulle ni kunna dubblera omsättningen bara genom att ta mer av den kakan.
Och finns det resurser över så är det bättre att fokusera dem på att kvalificera leads inom de sju procenten som ändå är mottagliga för kommunikation, än att jaga de där 90% som inte förstår sitt eget bästa.
Marknadsförarens perspektiv
Är du marknadsförare så förstår du kraften i säljarens argumentation. Visst är det bra, åtminstone på kort sikt, om vi kan dubblera omsättningen bara genom att locka konkurrenternas köpare.
Men innerst inne känner du på dig att det inte är så lätt som säljaren får det att låta. Det kostar mer än det smakar att övertyga många fler än de ni redan når av de tre procenten. Kanske lägre pris eller mindre spetsig produkt, och då blir ni ”stuck in the middle”.
Och på lång sikt är det förödande att inte arbeta med ert varumärke hos de 90% som just nu inte är villiga att lyssna på säljarna. Det är ju bland dem som framtidens köpare finns. Så självklart ska företaget jobba med sitt varumärke för att etablera relationer och vinna förtroende. Skitsamma att det inte går att visa på ”ROI”.
Entreprenörens och vd:ns perspektiv
Som entreprenör och vd hinner du inte tänka så mycket på dessa saker som du skulle vilja. Du måste lita på säljchefen och marknadschefen. Men du känner en gnagande oro att det inte räcker. Att du måste ta tag i saken.
Du förstår båda synsätten. Vilken sida du väljer beror på vilket som känns mest akut: Öka lönsamheten på kort sikt. Eller säkra tillväxten på lång sikt. Ofta vinner den första. Kanske inte för att du egentligen vill det. Men ägarna och styrelsen.
Så säger Chet Holmes
I boken skriver Chet Holmes:
The hardest thing we need to do today is grab the attention of potential buyers and keep their attention long enough to help them buy your product. This approach of offering some education of value to them gives you a significant opportunity to attract more buyers and build more credibility. I call this “education-based marketing,” and here’s a line you should write down: you will attract way more buyers if you are offering to teach them something of value to them than you will ever attract by simply trying to sell them your product or service.
Det som Chet Holmes kallade ”education-based marketing” kallar vi idag för content marketing. Intressant, men inte poängen. Min poäng är att rådet finns i en bok om försäljning för säljare.
Chet Holmes fortsätter:
The tactical executive reading this is already saying, “But if all I really want to do is sell merchant services, then why would I bother with all this?”
Han kände sina löss på gången.
Here’s the answer:
- Offering an education that helps the buyer is going to get more buyer interest.
- If the information is actually good and useful, it automatically repositions you in the mind of the buyer as much more of an expert than all your competitors. (You’re teaching them things about their own business that they might not know.)
- If you think and plan strategically, you will find a way to weave that information in such a way that ultimately sells your services far better than you could ever sell them by simply flat-out pitching your product.
Kloka ord
Under andra halvan av 90-talet fick jag mina första erfarenheter av försäljning. Min chef, som jag lärde mig mycket av, sa bland annat att köparen inte är ett företag utan människor, och att människor gör affärer med dem de har förtroende för. Kloka ord som har präglat mycket av mina beslut som entreprenör, marknadsförare och säljare.
Jag är övertygad om att du också håller med. Så låt oss ta konsekvensen.
Oavsett vad som står på visitkortet ska vi träffa potentiella köpare, etablera en relation, vårda dem under månader och år, och visa i ord och handling att vi förtjänar köparens förtroende. En dag får vi det.
Gamla och nya metoder
Att ställa ut på mässor och konferenser och att mingla på egna och andras event är klassiska sätt för säljare att möta nya människor och etablera en relation. Lika klassiskt är att bjuda sina A‑kunder på lunch en gång var tredje månad, B‑kunderna kanske någon gång per år och skicka julkort till C‑kunderna.
Det är exempel på gamla beprövade metoder för att etablera relationer och förtjäna förtroende. Exakt samma metodik går att tillämpa i de digitala kanalerna. Inget är nytt förutom arenan.
Du kan möta nya människor och etablera och vårda relationer på LinkedIn och Facebook. Och du kan visa i ord och handling att du förtjänar den potentiella köparens förtroende genom att bjuda på värdeskapande innehåll i företagsbloggen och nyhetsbrevet per epost.
Kräver tid
Alla som har prövat de gamla metoderna vet att det tar tid. Hur lång tid beror på varans eller tjänstens komplexitet (desto komplexare, desto längre tid), var i Sverige du verkar (Stockholm = snabba puckar, Göteborg = lååång tid) och hur mycket du interagerar med den potentiella köparen (lagom är bäst).
Samma sak gäller de nya metoderna. De är inte en ”quick fix” utan tar tid. Den stora fördelen är att du kan ”mingla” med många fler, vilket gör det både billigare och tidseffektivare.
Kräver arbete
Men effekten kommer inte av sig självt.
Lika lite effekt som det ger att bara smälla upp en monter på en mässa och stå och dela ut broschyrer, eller springa på event och byta visitkort; lika lite effekt ger det att bara smälla upp en sida på Facebook, eller att bli vänner på LinkedIn.
Både det gamla fysiska sättet och det nya digitala sättet kräver ett metodiskt arbete för resultat. Och det är där som det nya heta buzzwordet content marketing – som alla slänger sig med utan att riktigt förstå – kommer in i bilden.
Content marketing
Content marketing är inget annat än en metodik för att erbjuda målgruppen innehåll de vill ha. Att göra det regelbundet och med jämn kvalitet, så att en relation uppstår mellan varumärket som är avsändare och en potentiell eller existerande kund som är mottagare.
Genom att hela tiden ge mottagaren vad han eller hon vill ha – underhållning, kunskap eller hjälp – så fördjupas relationen. Så småningom har varumärket förtjänat mottagarens förtroende. Så när det är dags att köpa den typ av varor eller tjänster som avsändaren säljer så är det naturligt att vända sig dit först.
Precis som Chet Holmes skrev för snart tio år sedan.
Är du nyfiken på content marketing och vill lära dig lite mer? Sätt i så fall av en dag för Kntnts heldagsseminarium om content marketing.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »