Dags att tänka på kunden, säger Gabriella Myrén i sin fjärde krönika för Kntnt. Läs eller lyssna på krönikan nu.
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
2759 ord och tre krönikor om vikten av egen personlig utveckling i ett forum som lever och andas content marketing. Jag får en känsla av att ha missat något viktigt.
Är det inte hög tid att börja tänka på kunden? Var och när kommer den viktiga kundnyttan in i bilden?
Som alla säljare och kommunikatörer vet så måste man först byta huvud och sätta sig in i mottagarens verklighet för att lyckas skapa dialog.
Vilka frågor engagerar dem? Vad drivs de av? Vilka behov har hon eller han?
För att kunna svara måste du lära känna människorna runt omkring dig. Oavsett om de kallas kunder, medarbetare eller vänner.
Vill du uträtta något av värde för någon annan – som att få någon att köpa det du säljer – måste du ha en förståelse för dem. Du måste ta dig tid, du måste byta perspektiv, du måste vara villig att ändra både resonemang och taktik.
Här blir kommunikationen fullständigt avgörande. Därför är jag helt övertygad om att sättet ett företag väljer att kommunicera på också är ett av deras främsta konkurrensverktyg. Klarar du av att inte bara nå fram utan även att nå in, så är halva jobbet gjort.
Så hur lyckas man då med sin kommunikation? Hur vet man vad som funkar? Vad som liksom går in?
När jag ska bedöma vad som är bra reklam börjar jag med att ställa mig en massa frågor:
Väckte reklamen en känsla? Blev jag glad? Upprörd? Hände det överhuvudtaget något i mig?
Om så – bra. Då är det ett tydligt tecken på att den egna tankeverksamheten är igång. Att associationsbanorna är aktiverade och att du själv börjar fylla i eventuella luckor och göra dina egna tolkningar. Reklamen har satt igång något inuti i dig. Den har inte bara nått fram. Den har också nått in.
Budskapet måste ta vägen via hjärtat. Det är den i särklass snabbaste och effektivaste vägen.
Den här insikten har sin fullt biologiska förklaring.
Ditt språk, all logik och allt matematiskt tänkande hittar du i den del av hjärnan som kallas Neo Cortex. Miljontals år innan Neo Cortex utvecklades hade det limbiska systemet bildats. Det står bakom varenda känsla vi har här i livet. Kärlek, rädsla, ilska, glädje, sorg. Det är i känslohjärnan våra upplevelser har sitt kemiska ursprung. Och förutom att rymma alla våra känslor är det också vårt största minneskartotek.
Tänk dig så långt tillbaka i tiden som du bara kan.
Vad minns du? Vad ser du? Vad hör du? Känner du någon särskild doft? Någon smak? Vilka känslor dyker upp?
Våra minnen är starkt sammankopplade med våra känslor. Och inte nog med det. Forskning har visat att människor med ett skadat limbiskt system har försämrad förmåga att fatta beslut. Insikten har lett till kunskapen om att alla beslut som tas involverar det limbiska systemet. Vi behöver alltså även magkänslan för att fatta beslut.
Du aldrig kan förändra en människa som inte själv vill förändras. Vi kan överösas med smarta tips och intelligenta rön. Men om de inte bottnar i en känslomässig insikt så ändrar vi oss sällan. Därför måste vi anstränga oss för väcka en känsla.
Bra historieberättare är mästare på just detta. Såväl film- som reklamskapare lever på det. Inspiratörer behärskar det. Alla som på riktigt vill nå in till sin mottagare, och inte bara nöjer sig med att nå fram, lägger ner stort engagemang på att väcka känslor.
Eller varför inte uttrycka en åsikt för att locka andra att själva tycka till. Många företag har idag fattat fördelarna med att säga sitt hjärtas mening och sin egen övertygelse. De vågar ta ställning i samhällsdebatten, utmana könsroller, arbeta ideellt eller lyfta undanskymda frågor.
För att särskilja dig och din produkt eller dina tjänster på en marknad som fullständigt exploderat i antal varumärken, så måste du vara något mer än bara den vara du säljer.
Du kan – om du vill – sälja ditt hjärtas mening.
Det kanske inte är lika avgörande för relationen med den befintliga kunden som för den du försöker etablera en kontakt med.
För att inte tala om alla potentiella medarbetare som i och med detta får en riktigt bra anledning att närma sig dig. Om era agendor stämmer överens, vill säga.
– Men vänta lite nu. Ha en åsikt? Ta tydlig ställning? Är inte det jätteriskabelt? Dels kan ju andra tycka direkt illa om en. Missförstå eller söka misstolka vad man försöker säga. Och i värsta fall kan jag ju faktiskt ha fel? Ska man verkligen utsätta sig för en sådan risk? Är inte risken för stor för att man stöter bort någon? Någon som inte delar min åsikt?
Visst finns det risk för det. Den är i bästa fall också överhängande. För when you loose some, you win some.
Saken handlar inte om att ha rätt. Det handlar om att visa vad det egna hjärtat är uppfyllt av. Att bli tydligare.
Ett hjärta känner alltid igen ett annat hjärta. Uppriktighet föder uppriktighet. Därför kan man inte heller fejka goda uppsåt. Testa, och omgivningen skulle snabbt syna din bluff.
Jag tänker att det behövs mer sårbarhet, mer ödmjukhet, fler som bjuder in här i världen.
Låt mig ställa en retorisk fråga: Vilka människor tror du har störst potential att utvecklas?
De som säger: Så här är det. Eller de som säger: Så här tror vi – vad tror du?
Tomas Sjödin brukar skriva livfulla och kloka krönikor i Göteborgs-Posten. I somras skrev han något som verkligen fick mig att haja till.
Själv tackar jag alltid nej till debatter och nästan alltid ja till samtal. Aldrig någonsin hör man någon ändra åsikt i en debatt. En debatt är på det sätt ganska riskfri. Ett samtal är betydligt mer farligt. Går man i det kan det hända att man förändras.
Är det inte det kundfokus handlar om så vet inte jag – ett uppriktigt engagemang i kommunikationen.
Vi lyfter frågor för att kunna närma oss andra. Vi provtrycker våra egna funderingar för att få andras syn på saken och förhoppningsvis komma till högre gemensam insikt. Vi slänger ut en krok för att med hjälp av någon annan på sikt håva in den riktigt stora fisken.
Don’t listen to respond but listen to understand – ett högaktuellt förhållningssätt som borde appliceras betydligt mer i världen. Om jag får säga vad jag tycker.
Det riktigt fina i kråksången är att det också märks på sista raden. Värderingsstyrda organisationer har visat sig vara både lönsammare och ha högre tillväxt. Just sayin.
Tack för nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »