Genom att generöst dela med sig av sina lärdomar i sökandet efter det tryckeri som skulle få uppdraget att trycka och distribuera hennes första bok väckte Kristina Svensson intresse kring sin person. När hon sedan mötte fler författare med utmaningar i förlagsvärlden skrev de en gemensam bok om ämnet. Kristina använder nu content marketing aktivt för att sälja böcker samtidigt som böckerna är en kanal för content marketing.
Tack vare en bok och blogginlägg etablerade sig Kristina som expert inom just bokutgivning. Nu debuterar hon som gästbloggare hos oss. Läs hennes spännande berättelse här.
Böcker kan vara ett komplement till andra kanaler i ett företags marknadsföringsstrategi men en bok kan också vara en vara som ska säljas, något som i sin tur kan göras med hjälp av content marketing.
I det här gästblogginlägget kommer jag berätta hur jag etablerade mig som expert i ett för mig nytt område med hjälp av en bok och blogginlägg samt ge exempel på hur jag använt content marketing för att sälja boken.
Texten kommer avslöja att det inte låg strategiska överväganden bakom mina första blogginlägg. Jag hade varken hört talas om att bygga en författarplattform eller content marketing på den tiden utan drevs av att dela med mig av sådant jag själv saknat.
Frustration gjorde mig till innehållsmarknadsförare
Vi backar till 2010. Mitt sabbatsår efter chefsjobb på AstraZeneca led mot sitt slut och jag ville få ut romanen jag skrivit på. Jag bestämde mig för att anlita ett företag som trycker och distribuerar böcker vid beställning, så kallad print on demand. Självklart ville jag anlita det företag som hade bäst pris i förhållande till tjänsten de erbjöd.
Efter många timmars letande bland dåligt utformade webbsajter där jag fick jämföra hallon med gröna äpplen var jag trött och sur. Jag tänkte att allt arbete skulle kännas mindre bortkastat om det kom till nytta för någon annan. Därför skrev jag rent mina anteckningar och publicerade en prisjämförelse av print on demand-företag på min webbsajt.
Den texten är fortfarande ett av de mest lästa och uppskattade inläggen. Den skulle också visa sig vara startskottet för min nya karriär.
Webbartiklar blev stommen till en fackbok
Eftersom min prisjämförelse blev så populär fortsatte jag att redovisa mina framsteg, bakslag och vad jag lärt mig i långa artiklar på min webb.
När jag under Bokmässan i Göteborg 2011 träffade likasinnade, det vill säga andra som gett ut sin debutbok på egen hand, slog det mig hur mycket vi hade lärt oss och hur många misstag vi gjort längs vägen. Tänk om vi hade känt till en bråkdel av allt detta i förväg. Vi bestämde oss för att samla lärdomarna i en handbok för nya egenutgivare.
Mina webbartiklar blev stommen i bokens synopsis. Efter ett par redigeringsomgångar återstod inte många ord, vi strukturerade upp innehållet i en mer logisk ordning och la till mycket information men det var guld värt att ha något att utgå ifrån.
Skriv en bok i ditt expertområde
Vi skrev en bok i första hand för att andra skulle slippa känna sig lika vilsna som vi hade gjort i början. Det finns många fler skäl att skriva en bok. Glädjen att hålla sin alldeles egna bok i handen är förstås en. Det är också status att ha skrivit en bok och en bok kan etablera författaren som expert inom området. Tack vare bokutgivningsboken blev jag exempelvis headhuntad som förlagschef för att bygga upp ett nytt bokutgivningsföretag.
En bok kan vara ett sätt att förpacka kunskap, ett debattinlägg i någon fråga eller ett medel för att utbilda kunderna så att de blir bättre beställare. En tryckt bok sparas i högre grad än tryckta broschyrer vilket gör en bok till ett utmärkt medium för reklam – givetvis förutsatt att den har ett innehåll som är värdefullt för användaren och inte uppfattas som reklam. Den perfekta reklampelaren för sirapsfabrikörer är kanske en påkostad kokbok med rätter där sirap ingår men där tillverkarna av sirap inte nämns en enda gång.
Tryckt eller digital bok? Varför inte både och? Den tryckta boken är ett handfast objekt som kan skickas runt under ett seminarium, visas upp på mässor eller delas ut som presenter. En e‑bok kan i gengälld enkelt distribueras över hela världen med en knapptryckning. Att locka med en gratis e‑bok är ett vanligt sätt att få prenumeranter till ett nyhetsbrev, nyhetsbrev som senare används för att sälja andra varor och tjänster.
Bjud på innehåll ur boken för att få fler köpare
När man lagt en massa energi på att skriva och redigera en bok kanske det tar emot att ge bort innehåll ur boken gratis på webben. Jag ser det inte så. Mycket av informationen i exempelvis bokutgivningsboken går att googla fram. Det kunderna köper är att vi har gjort jobbet åt dem. Vi visste dessutom, genom egna ibland dyrköpta misstag, vad vi skulle söka efter. Vi har hittat, bearbetat och förädlat informationen och serverar den i ett lättillgängligt format. Att presentera smakbitar av innehållet gör förhoppningsvis presumtiva kunder mer intresserade av att köpa helheten.
Genom att bjuda på innehåll ur boken på webben är det fler som har möjlighet att hitta den genom att en omfångsrik webbsajt premieras av google. Under arbetet med boken gjorde vi därför det som många som skriver böcker gör, vi skrev om skrivprocessen, ställde frågor till våra läsare och testade idéer. Jag ska ge ytterligare två konkreta exempel på hur jag skapar innehåll till webben.
Ge boken extra livslängd
En nackdel med en tryckt bok är att den presenterar kunskapsläget vid en viss tidpunkt. Ett sätt att förlänga bokens livslängd är att publicera uppdateringar på webben.
Det är nu två år sedan som min kollega Joanna Björkqvist intervjuade 25 författare om deras erfarenheter av att skriva och ge ut böcker till Förverkliga din bokdröm. Under våren publicerar vi en intervjuserie på bokens webbsajt med titeln vad hände sedan?
Ett av skälen till intervjuerna är egen nyfikenhet. När jag läser en bok med olika fallstudier så undrar jag alltid, hur gick det sedan? Var det i efterhand en bra idé med ett bokomslag som bryter mot genrens konventioner? Blev det en fortsättning? Hur hittar folk skrivtid?
Ett annat skäl till intervjuserien är att boken ska hitta till nya läsare. Alla inlägg inleds med en ingress där vi refererar till vad intervjuobjektet berättade om i boken. Förhoppningsvis gör detta nytillkomna läsare nyfikna på att köpa boken samtidigt som vi ger mervärde till de som redan köpt den.
Hittills har vi märkt en liten ökning i försäljningen sedan serien inleddes.
Blogga från branschevent
Gör du som jag och går på branschevent ibland och inspireras av kloka talare? Vad gör du med dina anteckningar sedan? Jag publicerar numera mina på webben.
Förutom att det gör min webbsajt fylligare inom ämnesområdet har det en del andra finesser:
- Att hamna högt upp i sökmotorernas sökresultat.
- Det visar omvärlden att jag deltar i branschevent och hänger med i nyheter.
- Personer som av olika skäl inte hade möjlighet att delta kan ta del av en sammanfattning av vad som sas.
- Arrangörerna brukar uppskatta att det pratas om deras event och delar ofta länken i sina kanaler vilket ger mig nya läsare.
- Sist men inte minst betyder det att jag har ordning på mina anteckningar.
Det sistnämnda ska inte underskattas.
Sammanfattning böcker och content marketing
Stärk ditt varumärke och sälj böcker genom content marketing, ett exempel på arbetsgång kan vara följande.
1) Skriv artiklar i ditt expertområde och publicera på webben. Exempelvis besvara vanliga frågor, sammanfatta branschevent och intervjua experter.
2) Arbeta om dina artiklar till en bok. Lägg till mer information och bygg ut resonemang.
3) Gästblogga och föreläs om ditt expertområde för att sprida boken.
4) Skriv uppföljningsinlägg som förlänger livslängden på din bok och adderar mervärde till existerande kunder.
5) Revidera din bok med ny kunskap, använd dig av dina uppföljningsinlägg samt feedback från läsare.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »