Har du en blogg vars innehåll du vill optimera för bästa möjliga placering vid sökning i sökmotorer? I dagens artikel delar Alexandra Jung med sig av sina bästa tips på små förändringar som kan ge stor påverkan i sökresultatet.
Det första steget till ett SEO-vänligt inlägg tar du redan innan du börjar skriva: genom att ta reda på hur folk söker efter information kopplat till er verksamhet. Utifrån denna vetskap kan du sedan besvara de frågor som finns, på det språk som de personer som letar svaren själva använder – vilket gör att ert innehåll får ökad synlighet i sökresultatet och når en större målgrupp.
Med sökord kopplade till er verksamhet ökar relevansen för både besökare och sökmotorer genom bland annat klickvänligare sökresultat och förbättrad organisk synlighet.
För att hitta relevanta sökord finns det många verktyg att använda sig av, bland andra Google Adwords egna verktyg KeywordPlanner. Verktyget gör det enklare att hitta de rätta sökorden och visar hur många som söker efter dessa per månad. Sökordsplaneraren är gratis, det enda du behöver göra är att registrera dig med ett Gmail konto – och vips är du igång!
Skapa innehåll för dina besökare – inte för sökmotorn
Något som är viktigt att komma ihåg när man sökoptimerar innehåll är att alltid skriva för människan i första hand och därefter för sökmotorn.
Lägg heller inte fokus på att få in så många sökord som möjligt i ett och samma inlägg, utan sträva istället efter ett fåtal relevanta ord som känns naturliga och passar in i sammanhanget – annars kan det istället få negativ påverkan.
Använd gärna längre sökfraser
Längre sökordsfraser, även kallade ”long tail keywords”, har vanligtvis inte lika hög sökvolym per månad som de kortare mer allmänna sökorden, men är istället mer specifika. Dessa sökord är generellt lättare att få synlighet på eftersom konkurrensen inte är lika stor, vilket gör dem perfekta att använda till blogginlägg. Exempel på längre sökfraser kopplat till detta inlägg kan vara ”sökmotoroptimera blogginlägg”, ”få fler besökare till bloggen” eller ”seo tips för bättre blogginlägg”.
Tips! Sök på Google med sökord som ni skulle vilja synas på för det tänkta inlägget för att se vilka träffar som dyker upp. Längst ned i sökresultatet är det också möjligt att se relaterade sökningar. Vilket kan vara bra i ett inspirationssyfte.
Optimering av blogginlägget
När du hittat dina sökord är det dags att se hur du bäst kan optimera för dessa i ditt inlägg – men hur gör vi det på bästa sätt? Nedan går jag igenom de viktigaste punkterna för att optimera ett blogginlägg.
Titel
Titeln är ett väldigt viktigt element. Den hjälper ditt sökresultat att sticka ut från mängden i sökmotorerna och är bland det första besökaren ser då den letar efter information. Det är därför väldigt viktigt att se till att titeln är optimerad för relevanta sökord och att den är så klickvänlig som möjligt.
Tips! Det finns ett begränsat antal tecken för en sidas titel; under 70 tecken alternativt 512 pixlar. Var därför noga med att hålla sidtiteln inom rekommenderade mått för att undvika att innehållet bryts av i sökresultatet.
Metabeskrivning
Metabeskrivningen är den korta och beskrivande texten om en sidas innehåll som finns tillgängligt under titeln i sökresultatet. Innehållet bör vara både lockande och informativt, samtidigt som det primära sökordet skall finnas med.
Ett vanligt problem med metabeskrivningar på bloggar är att innehållet saknas helt, vilket gör att Google tar fram en egen variant baserat på innehållet på den specifika sidan. För bästa resultat bör man därför alltid optimera och skriva dessa manuellt.
Tips! För att försäkra dig om att hela innehållet i metabeskrivningen får plats bör du hålla texten under 156 tecken. Testa dig gärna fram och korta ned beskrivningen om du ser att den är för lång och innehållet bryts av.
URLer
Att tänka på vid optimering av URL-strukturen på bloggen och webbplatsen i allmänhet är att den ska vara lätt att förstå för både besökare och sökmotor – så att du vet vad sidan handlar om redan när du ser träffen i sökresultatet, eller om du får adressen skickad till dig. De sökord du valt att optimera för ska gärna finnas med i adressen och separeras med bindestreck.
Kom ihåg att om du väljer att byta URL på ett inlägg som redan är indexerat är det viktigt att peka om den gamla adressen till den nya för att inte gå miste om länkvärde och synlighet.
Huvud- och underrubriker
Genom att använda rubriker i ditt inlägg blir innehållet mer lättläst samtidigt som det är perfekt att optimera för primära och sekundära sökord.
En god regel är att alltid fokusera det primära sökordet för inlägget till huvudrubriken (<H1>
) eftersom det ger mest värde till sökmotorerna av rubrikerna, medan du fångar upp sekundära sökord i underrubrikerna (<H2>–<H6>
) där de passar in.
Länka gärna internt
Finns det andra artiklar eller annat innehåll som är intressant för inlägget på er egen webbplats? Då kan det vara en bra idé att länka till det innehållet internt, förutsatt att är relevant och skapar mervärde för läsaren.
När man pratar om interna länkar menar man alla typer av länkar som sker inom en och samma webbplats på samma domän. Dessa hjälper besökaren att hitta vad den letar efter och sökmotorn att spindla igenom samtliga sidor på din webbplats.
Gör det gärna till en vana att länka internt när du skriver inlägg i framtiden. Se vad för innehåll du kan länka till kopplat till ditt inlägg, och gör det med en relevant ankartext istället för ord som ”läs mer här” eller ”länk”.
Bildoptimering – enkla tips till förbättrad synlighet i bildsöket
Brukar ni använda er av bilder som inte är indexerade i bildsöket i era inlägg? Anledningen är oftast att bilden saknar alt-text och filnamn med relevanta sökord. Detta är otroligt viktigt för att få era bilder synas i sökmotorerna, och tar endast några minuter att lägga till.
Beskrivande alt-texter på dina bilder
Sökmotorerna kan i nuläget inte läsa av innehållet på en bild, utan behöver hjälp med att förstå vad bilden representerar med en så kallad alt-text.
Varje bild i inlägget bör vara upptaggad med en alt-text med relevanta sökord som beskriver vad bilden föreställer. Alt-texten är inte bara bra i ett SEO syfte utan blir även synlig om bilden av någon anledning inte kan visas. Den läses också upp av skärmläsare som hjälper personer med försämrad syn.
Tips! Om du enkelt vill se vad en bilds alt-text är kan du antingen titta i källkoden eller placera muspekaren över bilden.
Använd relevanta filnamn
Innan du laddar upp bilden till webbplatsen skall du se till att relevanta sökord som beskriver bilden inkluderas i bildens filnamn. Det ska nämligen vara möjligt att veta vad bilden föreställer genom att bara se filnamnet.
När man väljer filnamn är det viktigt att säkerställa att orden i filnamnet separeras med bindestreck, inte innehåller några specialtecken (å, ä, ö) och endast består av gemener.
Skapa nya blogginlägg kontinuerligt – med fokus på kvalitet
Vi har nu tittat närmare på saker du kan göra för att förbättra ett inläggs synlighet i sökmotorerna. Men är det möjligt att publicera inlägg för ofta? Genom att kontinuerligt addera nytt innehåll till din blogg talar du om för både sökmotorer och besökare att det lönar sig att besöka din webbplats ofta för att ta del av nytt och intressant innehåll.
Om du fortsätter att kontinuerligt ta fram nytt innehåll kommer sökmotorerna märka av det och oftare spindla igenom din webbplats vilket kan hjälpa innehållet att bli indexerat snabbare.
Att publicera inlägg för ofta är något som egentligen inte existerar, men det som kan vara värt att tänka på är att publicera innehåll som är intressant och relevant för din målgrupp samtidigt som det skapar mervärde – hellre kvalitet över kvantitet så att säga.
Om man inte tidigare har varit aktiv med blogginlägg kan en rekommendation vara att börja med att blogga några gånger i månaden, med målsättningen att publicera minst ett inlägg i veckan.
Duplicerat innehåll och canonical-tag
För att inlägget ska bli sett av så många som möjligt är det ibland nödvändigt att dela upp innehållet på olika URLer på din egen webbplats eller dela innehållet på andras webbplatser och i sociala medier.
När ett och samma innehåll finns tillgängligt på ett flertal sidor uppkommer duplicerat innehåll, vilket kommer ha negativ påverkan på din synlighet organiskt. Det finns dock ett flertal lösningar för att undvika detta.
Läs mer om hur du undviker duplicerat innehåll i inlägget ”Se upp för duplicerat innehåll”.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »