Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Gustav Sandberg
6 november 2019

En arbets­gi­va­re och en arbets­ta­ga­re kan ingå oli­ka for­mer av avtalsklau­su­ler för att för­hind­ra att tidi­ga­re anställ­da, under viss tid efter att en anställ­ning har upp­hört, tar ny anställ­ning hos en kon­kur­rent och där använ­der kun­ska­per, infor­ma­tion eller vis­sa typer av kund­kon­tak­ter som de för­vär­vat hos företaget.

Såda­na klau­su­ler, så kal­la­de kon­kur­rensklau­su­ler, ingås van­li­gen i anställ­nings­av­ta­let men kan ock­så ingås i sepa­ra­ta avtal. De kan allt­så för­u­tom vid anställ­nings­till­fäl­let även ingås under pågåen­de anställ­ning eller till och med i sam­band med att den anställ­de avslu­tar sin anställ­ning hos företaget.

Kon­kur­rensklau­su­ler­na kan vara av oli­ka slag. Exem­pel­vis kan en renod­lad kon­kur­rens­för­buds­klau­sul för­bju­da en tidi­ga­re anställd att ta ny anställ­ning hos eller på annat sätt enga­ge­ra sig i en kon­kur­re­ran­de verksamhet.

Där­ut­ö­ver finns så kal­la­de kund­skydds- och värv­nings­för­buds­klau­su­ler. De används för att för­hind­ra att en tidi­ga­re anställd aktivt för­sö­ker vär­va med sig per­so­nal eller kun­der som finns hos den arbets­gi­va­re som arbets­ta­ga­ren lämnar.

Des­sa klau­su­ler för­hind­rar dock inte att den anställ­de tar anställ­ning hos eller på annat sätt enga­ge­rar sig i en kon­kur­re­ran­de verksamhet.

Risken med slentrianmässigt utformade klausuler

Det är inte ovan­ligt att arbets­gi­va­ren – ibland när­mast slent­ri­an­mäs­sigt – har kon­kur­rensklau­su­ler i sina anställ­nings­av­tal. Ofta av typen att den anställ­de, för det fall att den­ne avslu­tar sin anställ­ning, inte ska få ta anställ­ning hos en kon­kur­rent under en viss tids­pe­ri­od. Det rör sig då om ett full­stän­digt konkurrensförbud.

Men här gäl­ler det att tän­ka till. Att slent­ri­an­mäs­sigt for­mu­le­ra såda­na klau­su­ler är näm­li­gen inte riskfritt.

Fak­tum är att slent­ri­an­mäs­sigt använ­da kon­kur­rensklau­su­ler bör und­vi­kas eftersom en grund­läg­gan­de för­ut­sätt­ning för hur såda­na klau­su­ler får använ­das är att det mås­te fin­nas ett så kal­lat berät­ti­gat skydds­in­tres­se för arbets­gi­va­ren i för­hål­lan­de till arbets­ta­ga­ren ifråga.

Ett exem­pel på när ett berät­ti­gat skydds­in­tres­se kan före­lig­ga är när arbets­ta­ga­ren fått sär­skild insyn i före­ta­gets verk­sam­het – exem­pel­vis genom att ha kom­mit i kon­takt med före­tags­hem­lig infor­ma­tion såsom kund­lis­tor eller mark­nads­a­na­ly­ser och stra­te­gi­er – eller om arbets­ta­ga­ren genom sin anställ­ning har sedan länge upp­ar­be­ta­de kundrelationer.

Skälighetsprövning kan leda till ogiltligförklaring

Om en anställd med en kon­kur­rensklau­sul tar anställ­ning hos ett kon­kur­re­ran­de före­tag efter att den tidi­ga­re anställ­ning­en upp­hört är det inte ovan­ligt att en tvist om arbets­ta­ga­ren ska anses bun­den av klau­su­len eller inte upp­står. Den­na tvist kan gå till dom­stol och bli både kost­sam och långdragen.

Huvud­frå­gan i såda­na tvis­ter är van­ligt­vis om kon­kur­rensklau­su­len är skä­lig eller inte och om arbets­ta­ga­ren där­i­ge­nom ska vara bun­den av den eller inte. I de fall en kon­kur­rensklau­sul är orim­ligt hårt skri­ven, eller skri­ven utan att det fun­nits ett berät­ti­gat skydds­in­tres­se, ris­ke­rar den att ogil­tig­för­kla­ras helt.

Med and­ra ord finns ett ege­nin­tres­se hos en arbets­gi­va­re att en kon­kur­rensklau­sul inte är för hårt skri­ven utan inne­hål­ler rim­li­ga avväg­ning­ar till för­mån även för den anställ­de. Det kan inte bara före­byg­ga ris­ken för en fram­ti­da tvist om klau­su­lens skä­lig­het, utan ock­så öka san­no­lik­he­ten att arbets­gi­va­ren står med sådant skydd gente­mot en tidi­ga­re anställd som eftersträvats.

På arbets­ta­gar­ni­vå finns det ett kol­lek­tivav­tal som är väg­le­dan­de för hur ett renod­lat kon­kur­rens­för­bud bör utfor­mas, även för par­ter som inte är for­mellt bund­na av avta­let. Det heter 2015-års kol­lek­tivav­tal om använd­ning av kon­kur­rensklau­su­ler i anställ­nings­av­tal. Kol­lek­tivav­ta­let regle­rar dock enbart vad vi kal­lar för renod­la­de konkurrensförbud.

Så skall konkurrensklausulen utformas

Någ­ra grund­läg­gan­de prin­ci­per för en god­tag­bart utfor­mad kon­kur­rensklau­sul är att:

  • klau­su­len har upp­rät­tats till skydd för ett berät­ti­gat intres­se hos arbetsgivaren
  • kon­kur­rensklau­su­len inte får sträc­ka sig i all evig­het utan ska vara begrän­sad i tid, samt att
  • den anställ­de får ersätt­ning från den tidi­ga­re arbets­gi­va­ren för det fall att den anställ­de helt för­hind­ras att ta anställ­ning hos en kon­kur­rent under tiden som klau­su­len är i spel.

Ett renod­lat kon­kur­rens­för­bud bör i nor­mal­fal­let inte ges en läng­re bind­nings­tid än unge­fär nio måna­der, och bör inte över­sti­ga arton måna­der, om inte sär­skil­da skäl före­lig­ger. Det­ta gäl­ler allt­så från tid­punk­ten då anställ­ning­en upphör.

En myc­ket vik­tig del av bedöm­ning­en av om en kon­kur­rensklau­sul är skä­lig är att per­so­nen den rik­tar sig mot får ersätt­ning från sin för­re arbets­gi­va­re under tiden som för­bu­det följs. Ersätt­ning­en bör i prin­cip upp­gå till 60 pro­cent av den anställ­des månadslön.

Alternativ till strikta konkurrensförbud

Bero­en­de på vil­ka intres­sen en arbets­gi­va­re vill skyd­da och var­för, kan arbets­gi­va­ren istäl­let för en renod­lad kon­kur­rensklau­sul använ­da sig av kund­skydds­klau­su­ler eller vävningsförbudsklausuler.

Arbets­ta­ga­ren kan då tillå­tas att ta ny anställ­ning i kon­kur­re­ran­de verk­sam­het men för­hind­ras att, under viss tid efter att anställ­ning­en har upp­hört, till exem­pel kon­tak­ta tidi­ga­re kun­der som den­ne haft kon­takt med i sin tidi­ga­re anställning.

För en sådan klau­sul behö­ver ersätt­ning inte beta­las av den tidi­ga­re arbets­gi­va­ren för den tid som för­bu­det gäl­ler. Sam­ma sak gäl­ler beträf­fan­de värv­nings­för­bud, som inne­bär att en tidi­ga­re anställd för­bjuds att aktivt vär­va per­so­nal från sin tidi­ga­re arbets­gi­va­re under viss tid efter att anställ­ning­en har upphört.

Aktuellt beslut i mål om värvningsförbud

Klau­su­ler om värv­nings­för­bud och kund­skydd fal­ler utan­för områ­det för 2015-års kol­lek­tivav­tal som där­för inte är väg­le­dan­de för hur såda­na klau­su­ler får utfor­mas, till skill­nad mot vad som gäl­ler för de renod­la­de kon­kur­rens­för­bu­den. Klau­su­ler­na har all­mänt sett for­mu­le­rats fri­a­re än vad som gällt för de renod­la­de konkurrensförbuden.

Nyli­gen med­de­la­de dock Arbets­dom­sto­len beslut i ett mål som rör­de värv­nings­för­bud, och fann att en sådan klau­sul utfor­mats på oskä­ligt vis bland annat med hän­syn till dess omfatt­ning och utform­ning men även med beak­tan­de av klau­su­lens bind­nings­tid. Där­för bedöm­des klau­su­len inte vara bin­dan­de för den arbets­ta­ga­re som den rik­ta­de sig mot.

En ständigt aktuell fråga

Vare sig gene­rel­la kon­kur­rensklau­su­ler eller avgrän­sa­de kund­skydds- och värv­nings­för­buds­klau­su­ler är en juri­disk nyhet. Tvärtom har avtalsklau­su­ler med syf­te att för­hind­ra kon­kur­rens fun­nits under en myc­ket lång tid. Tvis­ter röran­de tolk­ning och gil­tig­het av kon­kur­rensklau­su­ler har under lika lång tid varit före­mål för pröv­ning i dom­sto­lar och är det alltjämt idag.

Det kan, enligt vår mening, även för­ut­sät­tas att det kom­mer att för­hål­la sig lika­dant i fram­ti­den och att beho­vet om kun­skap kring des­sa kom­mer att vara fort­satt stort.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »
Dirigent

Därför är redaktörens roll så viktig

Digi­ta­la platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Där­för är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wir­tén och Jör­gen Olsson.

Läs artikel »
Tjej Som Jobbar Med Design

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bil­der, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verktygslåda.

Läs artikel »